Import från Norge

Solhäst

Trådstartare
Hej! Jag ska importera en häst från Norge någon som vet hur jag ska gå till väga nu när det är corona restriktioner för att få hästen över gränsen till Sverige?
 
Hej! Jag ska importera en häst från Norge någon som vet hur jag ska gå till väga nu när det är corona restriktioner för att få hästen över gränsen till Sverige?
I somras var det några som flyttade hästar över gränsen (för betäckning och för visning på premiering), de körde till varsin sida gränsen, lastade ur och så tog de andra emot på andra sidan gränsen.
 
Jag köpte häst i Norge för ett par månader sedan. Då betalde jag säljaren för att köra hästen in i Sverige så möttes vi och lastade om på lämpligt ställe. Vi fick välja ett svenskt län som inte var karantänslän för Norge ( för att säljaren skulle slippa hemkarantän efteråt).
jag hade innan dess fixat med tullpapper o dyl så hon kunde enkelt köra över gränsen.
 
Jag köpte en valp från Norge i somras. Jag och uppfödaren möttes upp vid gränsövergången i Storlien, vi som köpare åkte in över gränsen där norska polisen stod och hade kontroller och där fixade vi allt, och åkte sen över till svenska tullstationen på svenska sidan och fixade tullen osv. Gick jättebra.
 
Hej! Jag ska importera en häst från Norge någon som vet hur jag ska gå till väga nu när det är corona restriktioner för att få hästen över gränsen till Sverige?

ring tullen på den gränsövergång du ska passera och fråga.
Nått ställe för gränspassage ville de ha covid test som visar att man inte har smitta max72 timmar före passagen.
bäst att fråga berörd gräns övergång.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
896
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
422
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
603
Senast: Blyger
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
391
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Löss
  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp