Import från Norge

Nyx

Trådstartare
Av häst alltså. Sitter och klurar på vilka papper man måste ha och fylla i? Kollat runt på jordbruksverket och tullverkets hemsidor och har förstått så långt som att hästen ska åtföljas av pass och hälsointyg utfärdat av veterinär samt färdplan när den transporteras över. Efter det så börjar jag känna mig korkad...
Är det inte en massa andra papper man ska fylla i också? Tulldeklaration har jag förstått att man måste fylla i...? Måste även detta papper följa med hästen? Någon vänlig själ som kan förklara för en stackars virrpanna om det är mer dokument än detta som ska fyllas i?
Och tull/skatt på hästen ska ju betalas när den passerar gränsen vid en tullstation, men om hästen åker hästbuss och jag alltså inte är med då, hur löser man detta?

Senast ändrad:
Sv: Import från Norge

Du ska precis som du har skrivit ha pass och veterinärintyg och tydligen en färdplan. Beror ju på hur länge den ska åka.
När hästen komer till gränsen ska den anmälas till Tullen. Det ska lämnas en norsk exportanmälan så att de norska myndigheterna kan visa att hästen inte finns i Norge. Det ska till den svenska tullen lämnas en importanmälan som visa att hästen ska bli svensk. Till importanmälan ska du också ha med fakturan som visar vad du har betalat för hästen. Du kommer sedan att få betala svensk moms och eventuell tull, beroende på vad det är för häst.
Så du verkar ha förstått det rätt så här långt. Om den som kör hästbussen ofta kör över gränsen med hästar har de förmodligen en del tillstånd hos tullen som gör att de kan lämna deklarationerna vid gränsen men få vänta med betalningen. Ta det på faktura så att säga. Om det är så, så innebär det för dig att tranportbolaget sköter allt och blir ombud för dig och att du får lämna uppgifterna som behövs och betala till dem i stället för till Tullen. Men du kommer ju då troligen också att få betala en del avgifter till tranportören för att dom sköter tullpapperna åt dig. Kolla om det ingår i priset du får betala för tranporten.
Har inte tranportören inte tillstånd att vara ombud så kommer du att behöva skicka med tulldeklarationer och pengar så att chauffören kan lösa det vid gränsen. I det fallet kan du också vända dig till en speditör som då kan gå in som ombud och sköter papper och betalning åt vid gränsövergången. Du kommer ju att få betala speditören på samma sätt som om tranportören är ditt ombud.

Tack för ditt svar! Vart hittar jag import- samt exportanmälandokumenten för häst? Eller är det detta dokument som kallas tulldeklaration? Finns de annars att skriva ut på tullverkets hemsida? Eftersom säljaren (och hästen då) bor i norge, måste exportanmälansdokumentet vara norskt då och vart hittar jag det?
Tacksam för svar!

Senast ändrad:

Ja det vet jag, samt dessutom 7,7 % i tullavgift på valack.

Okej bra, tänkte bara säga till så du inte fick en obehaglig överraskning...

Ska snart ta mina hästar över till Sverige, men jag tar dom med som flyttgods, så behöver inte tulla på samma sätt. Men det är norska tullen som har dom papprena du behöver fylla ut.
Säljaren måste också fylla i, så bästa är om denna fixar papprena på förhand.

Nejdå, så pass långt är jag med :) Tror jag...? För visst skattar man i tullen på hästens inköpspris samt transportkostnader? Eller räknar man även med veterinärkostnader och sådant på slutgiltiga skattekostnaden?

Det som ska räknas med i tullvärdet (det belopp som avgifterna ska räknas på) är inköpspris (som kan vara utan norsk moms om du köper av någon som momsredovisningskylldig i Norge), transportkostnader och försäkringskostnader under transporten. På detta värde räknar man ut tullavgiften 7,7 % då i ditt fall. Den summan läggs sedan till tullvärdesumman och på resultatet av det räknar man ut momsen på. Veterinärkostnaden behöver du inte ha med när det gäller tullen om den inte ingår i priset på hästen.

Om du kan använda transportören som ombud eller en speditör så har dom papperna du behöver annars så kan hämta blanketten på internet här: http://www.tullverket.se/NR/rdonlyres/FE4C34BF-DCD4-4231-B031-9C71CC9E1A47/0/7181.doc

Lite tur har du när tar hästen från Norge till Sverige för just mellan dessa länder har man ett avtal som gör att man bara behöver stanna i tullen en gång på antingen på svensk eller norsk sida och sköta både import och export på samma gång.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 689
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska ev exportera ett halvblod till Norge, och skulle behöva förstå vad som behövs pappersmässigt. Jag får olika svar...
Svar
18
· Visningar
4 382
Senast: Centaur
·
Ekonomi & Juridik Att det varit passtvång i Sverige sedan 2006 vet jag. Men hur har det varit vid export och import? Säg för 10 år sedan, i mitten av...
Svar
1
· Visningar
630
Senast: Masse
·
Hästhantering Har fått ett jätte bra erbjudande om att köpa en häst i Norge, men jag ska få ha han på foder ett tag först och min fundering är: När...
Svar
1
· Visningar
675
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka