Import häst Norge till Sverige tull

Islandshesten

Trådstartare
Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms till tullen och en avgift om hästen inte är ett avelsdjur. ( detta är en hingst). Hur fungerar hela processen? Kommer hästen bli jätte mycket dyrare?
 
Momsen är kring 25% (jag minns inte eksakt, det kanske var lite mera till Sverige faktiskt) så du får lägga på det på priset på hästen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
918
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 865
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Tänkte köpa ett döle föl från norge. Hästen kostar 25 000. Vad skall jag tänka på och vilka avgifter tillkommer? Moms till sverige...
Svar
2
· Visningar
635
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp