Import-kostnad

L

little_blondie

Vad kan det tänkas kosta att importera en häst från danmark till Sverige?
Tacksam för svar
 
I Danmark måste du ha ett veterinärintyg av distriksveterinären - kostar runt 200. Sen är det bara att åka iväg :) Du behövas inte visa papper eller annat vid tullen, dock skall du ha dom med dig.

Vad tranportbolagen tar för att transportera hästen åt dig - det vet jag inte, beror ju på vart i S du skall. Men Danmark - Skåne går i reglen på omkring 2500
 
ok men du skulle möjligtvis inte vilja ta fram dem uppgifterna?Om du har tid alltså :)
 
Det var ett billigt veterinärintyg! Vi betalade närmare tusenlappen!
 
Ledsen att det tog ett tag... Här kommer kostnaderna:
Veterinär till ETC - 200:-
Avelsföreningen (ITC) - 100:-
Gränsveterinär - 365:-
Exportavgift - 100:-
Totalt: 765:-

Tänk på att det här är i danska kronor. Det var en shetland jag importerade så avelsföreningens kostnader är säkert olika från ras till ras. Det var hösten 2001 som jag importerade. Hoppas det var till nån hjälp. :)
 
Det var en väldig massa konstiga avgifter. Jag har importerat 3 islandshästar från DK under 2003 och behövde inte något annat än hästens hästpass och officiella frisk.intyget.

Gränsveterinär behövs inte alls. Det räcker med ett friskintyg av officiell veterinär som inte skall vara äldre än 48 timmar när resan påbörjas.

Det är inte säkert att den klinik eller vet. man vill anlita till köpe-besiktiningen kan(får) skriva ut det officiella intyget, så var det för mig. Jag fick ta ut en extra vet och betalade i snitt ca 350dkr varje gång. Kan man slå två flugor i en smäll, med samma vet. kan jag tänka mig att det officiella intyget blir billigare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
889
Ekonomi & Juridik Har någon importerat häst nyligen, efter den 1 februari 2023? Det verkar som om anläggningarna inte per automatik får "valid", utan...
Svar
6
· Visningar
905
Senast: Ullmerkott
·
Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: KattenJ
·
Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
608
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp