importera ponny från Tyskland eller Danmark?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jennie73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 016
J

Jennie73

Har inte bestämt mig om jag ska köpa hästen som har kronisk hosta eller om jag ska köpa nån annan. Funderar på att köpa från Tyskland eller Danmark istället. Är det nån som vet några bra sidor på internet med annonser.
ha det gott!

Sv: importera ponny från Tyskland eller Danmark?

Har inte bestämt mig om jag ska köpa hästen som har kronisk hosta eller om jag ska köpa nån annan. Funderar på att köpa från Tyskland eller Danmark istället. Är det nån som vet några bra sidor på internet med annonser.
ha det gott!
Varför inte köpa en svenskuppfödd ponny istället!?:idea: ;)

Ha d gott!

Varför i hela fridens namn vill du köpa en häst med kronisk hosta?!?!?!?!
Hästarna är billigare i Tyskland och Danmark MEN det är svårare att hitta billiga BRA hästar.

Varför i hela fridens namn vill du köpa en häst med kronisk hosta?!?!?!?!
Hästarna är billigare i Tyskland och Danmark MEN det är svårare att hitta billiga BRA hästar.

jag vill givetvis inte ha en sjuk häst, men när vi såg denna lilla ponny smälte mitt hjärta helt enkelt. Hästen har inte mycket besvär just nu. min förhoppning är att den kan bli besvärsfri med hjälp av naturmediciner, alger eller liknande. eller oxå blir hon sämre. jag har som sagt fått tag i en superbra stallplats. men jag känner att jag velar. vill så gärna ha den hästen men vet inte om jag vågar riskera att hon blir sämre och inte kan användas. vet jag bara att försäkringen täcker så känner jag mig lugnare. ska ringa till den veterinären som gjorde undersökningarna på hästen på måndag och höra vad de säger.

är det ingen som har tips på nån sida där man hittar annonser från Danmark eller Tyskland

är det ingen som har tips på nån sida där man hittar annonser från Danmark eller Tyskland

Jag kan ju säga att när man skaffar häst får man förr eller senare problem - så varför KÖPA ett problem från början?

Här kan Du börja leta i Tyskland o Danmark, klicka Dig fram, jag har massor med fler adresser o kontakter. www.horseweb.de o www.hesteinfo.dk Lite tyska måste Du behärska för att hitta.

Billigare kan det bli men också DYRARE PÅ SIKT. Jag importerar från Tyskland men jag har goda kontakter = personliga vänner som inte vill lura mig, talar tyska o jag reser minst en gång/år till Tyskland o jag vet vad jag vill ha/köpa.

Det är aldrig lätt att köpa häst o man måste alltid vara försiktig, det tar tid o mycket resande så kostnaderna stiger snabbt. (Men det är KUL om man har tid o råd) Från skåne kör vi på en dag 70-90 mil o då är vi bara nere i halva Tyskland, Tyskland är STORT.

Vissa regioner är liksom i Sverige dyrare än andra. Det är bra med lokalkännedom.

Utbudet i dessa 2 länder är dessutom enormt mycket större än i Sverige.

Jag vet ju inte hur mycket Du kan eller vad Du söker så Du får ursäkta ev dumma råd o jag önskar Dig lycka till.

raderad......

Senast ändrad av en moderator:

har läst dina bådatrådar nu o jag tycker du ska kräva en rejäl/utökad vetbes på den lilla ponnyn samt prata med vet som behandlat henne. Finns det inga inskränkngar på försäkringen så har du ju en trgghet där,,,
Följ ditt hjärta o instinkt o lycka till!

har läst dina bådatrådar nu o jag tycker du ska kräva en rejäl/utökad vetbes på den lilla ponnyn samt prata med vet som behandlat henne. Finns det inga inskränkngar på försäkringen så har du ju en trgghet där,,,
Följ ditt hjärta o instinkt o lycka till!

Ja, imorgon har jag tänkt att kontakta vet som behandlat hästen. Kommer även att kontakta försbolagen imorgon (anonymt) för att höra vad som gäller i ett sånt här fall. Det kan ju aldrig bli ett dolt fel eftersom säljaren berättar det för mig. Så jag kan ju inte vända mig till säljaren för att häva köpet, försbolaget kanske säger att jag visste ju om felet när jag köpte hästen och kanske gör en reservation för det felet då hon haft det sedan juni månad. Jag vet inte vad som gäller, vet bara att jag är alldeles förtjust i den lilla hästen.:love: men som sagt, om det blir stora problem med henne är det ju aldrig kul att behöva skicka en häst till slakt. Men man ju förhoppningen att man ska få bukt med symtomen med alger, eller equivent.
Just nu har hon inte mycket symtom, lite torrhosta när man rider igång henne, men inte varje gång.

Ja, jag känner mig helt förvirrad, frågan är om hon kommer att orka med att tävla det är ju det som är meningen att min tjej ska göra.

ha det gott!!

Jag kan ju säga att när man skaffar häst får man förr eller senare problem - så varför KÖPA ett problem från början?

Här kan Du börja leta i Tyskland o Danmark, klicka Dig fram, jag har massor med fler adresser o kontakter. www.horseweb.de o www.hesteinfo.dk Lite tyska måste Du behärska för att hitta.

Billigare kan det bli men också DYRARE PÅ SIKT. Jag importerar från Tyskland men jag har goda kontakter = personliga vänner som inte vill lura mig, talar tyska o jag reser minst en gång/år till Tyskland o jag vet vad jag vill ha/köpa.

Det är aldrig lätt att köpa häst o man måste alltid vara försiktig, det tar tid o mycket resande så kostnaderna stiger snabbt. (Men det är KUL om man har tid o råd) Från skåne kör vi på en dag 70-90 mil o då är vi bara nere i halva Tyskland, Tyskland är STORT.

Vissa regioner är liksom i Sverige dyrare än andra. Det är bra med lokalkännedom.

Utbudet i dessa 2 länder är dessutom enormt mycket större än i Sverige.

Jag vet ju inte hur mycket Du kan eller vad Du söker så Du får ursäkta ev dumma råd o jag önskar Dig lycka till.

tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
911
Senast: tara
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: Mint
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 466
Senast: Roheryn
·
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 411
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31