Bukefalos 28 år!

Importera tävlingshäst!

snaer

Trådstartare
Hjälp! Jag har köpt en väldigt lovande tävlingshäst från island (valack) som nu ska importeras till Sverige den 6 december. Eysteinn Leifsson (Exporthestar) ser till att hästen kommer på flyget och fixar med allt på Island. Måste jag kontakta Ingstad & Co nu och se till att de vet att hästen kommer eftersom de sköter allt på den svenska flyplatsen, eller går det på något sätt via Exporthestar? Någon med erfarenhet?

Vad behöver jag ha med mig till flygplatsen när jag ska hämta hästen? Personbevis, Betalningskvitto, Pengar? Hästen står nu skriven på mig och ska försäkras så snart som möjligt innan flyget avgår.

Sedan får jag väl dokument som ska skickas in till SIF för att få ut ett svenskt pass, kan jag börja grundvaccinera hästen under tiden? (SIF brukar ju ta ganska god tid på sig innan man får tillbaka passet).

När ni importerat, har ni skrivit något sorts kontrakt även om ni inte träffats IRL för att skriva på det?

Detta är min första import så hjälp mottages mer än gärna. Har även bekanta jag ska kolla med! Så himla spännande! :crazy::D
 
Sv: Importera tävlingshäst!

Hinner inte svara mer utförligt just nu men om du ska till Norrköping så ta med dig en bok eller något annat att göra. Och matsäck ... Att få vänta 8-10 timmar är inte ovanligt..
 
Sv: Importera tävlingshäst!

Jag importerade en häst förra året och det enda jag behövde göra var att meddela de på island att de kunde fixa med flyg osv. Sen ringde jag Ingstad och frågade när planet skulle landa och ordnade så de skjutsade henne hem till mig (jag bor i norrland, så det kändes inte aktuellt att bila tur och retur till norrköping), sen behövde jag bara vänta. De på Ingstad tog kontakt med mig om allting, de var riktigt hjälpsamma och trevliga! :) Även de på Island var riktigt trevliga, flyget min häst skulle med blev framflyttat pga storm men både de på island och ingstad i sverige meddelade detta till mig.

Dokument skickas till dig som du behöver skicka in till SIF för att få hästen svenskreggad, se länken som Korven länkade. Jag stod redan som ägare på min häst då jag hade ägt henne i 2½ år ungefär vid import så jag skickade bara in passet och dokumentet, sen tog det ca 1 vecka och sen kom passet tillbaka. Då började jag grundvaccinera.

Jag skrev aldrig något kontrakt med min häst, köpte henne osedd då hon var 2 mån gammal ungefär. Lycka till med din nya häst!
 
Sv: Importera tävlingshäst!

Du få alla papper som redan skriven från Ingstad. Det är lite som skall betalas innan hästen få åker med planet, den fakturan kommer bara någon dag innan.
Kan dock meddela att flyget är ändrat till den 13e. Pratade med Islands och Ingstad idag,

Ju ska du hämta själv finns det papper på Norrköpings flygplats hemsida som skall skrivas ut och på och skickas in.
 
Sv: Importera tävlingshäst!

Du kan försäkra hästen redan innan flyget.

Köpte häst från Holland, (osett) och den blev försäkrad från den dagen köparen fick sina pengar, så den var försäkrad om nåt skulle hända under transporten upp (lastbil)...
 
Sv: Importera tävlingshäst!

Just det försäkra hästen kan du redan på Island i alla fall i Agria och Sveland. De andra bolagen få du fråga.
 
Sv: Importera tävlingshäst!

Jag importerade häst från Danmark. Att försäkra i Sveland gick utmärkt trots att hästen var utomlands när resan påbörjades. Till SIF behöver du skicka in passet och ett bevis på att du äger hästen i orginal, exempelvis ägarcertifikat. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 607
Senast: Korven
·
Islandshäst Jag har bestämt mig för att importera en lovande, ung tävlingshäst från Island. För- och nackdelar med eksem osv behöver vi inte gå in...
2
Svar
24
· Visningar
5 782
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp