importerad häst...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare hundar2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 817
H

hundar2

Jag har en häst som är importerad för ca 1 månad sen, han är super trevlig att rida o mycket snäll. problemet är o sitta upp, han bara rusar iväg.. jag tränar o tränar o nu står han still men så fort jag ska lägga över benet på andra sidan så rusar han iväg,,, Svårt att träna när problemet är när jag väl är halvägs uppe....???:crazy:

Sv: importerad häst...

det allra bästa är att ha en medhjälpare som håller i hästen så att den står stilla. det näst bästa är att ställa hästen mot ett staket eller en vägg så att han inte har så lätt att smita iväg. kom ihåg att inte bli stressad eller uppjagad och mycket beröm när han gör rätt. han kanske inte heller har vant sig fullt ut vid stallet?
träna på och lycka till! :D

Mitt tips är att böja in nosen mot ditt ben. Träna från marken först med att böja. Släpp trycket i munnen när mulen är böjt till bogen för att ge belöning när den gjort rätt, för det ska inte kännas obehagligt. Pyssla lite med det och öva båda sidorna. Sen böjer du in huvudet, sätter foten i stigbygeln och ställer dig upp och åk med utan att sätta över det andra benet. Vänta till hästen har slutat snurra, och hoppa ner. Gör den övningen på båda sidor. Sen böjer du in huvudet igen och lägger över det andra benet, när hästen slutat snurra, sätt i den andra stigbygeln och släpp upp hästen så han kan räta ut sig när han står still... Då kan han inte bara rusa iväg, utan du har mer kontroll från början. Snart kommer hästen stå still vid uppsittning.

Jag hade samma problem med min holländare när jag precis fått hem honom. Jag började med att alltid ha någon som höll i hästen och gav honom något gott (typ morotsbit) när jag hade suttit upp. Det tog ett par veckor och sedan stod han snällt och väntade på godiset. Då började jag hoppa upp själv, gav honom godis innan jag satt upp. Nackdelen med detta var ju att jag inte kunde hoppa upp utan godis - då blev han besviken :angel:
Nu har han dock lärt sig att se fram emot ridturen istället för att bara vänta på godiset.

Detta var det absolut bästa sättet för mig. Jag testade att stå med huvudet mot en vägg, hålla i tyglarna, böja huvudet åt olika håll osv. men detta var verkligen det enda som fungerade.
Nu står älsklingen stilla även i stressade och jobbiga situationer också :love: :love:

Det viktigaste med min häst var att INTE bestraffa eller bli arg på honom. Då visste han inte vart han skulle ta vägen och blev supernervös. De som hade honom i Holland var inte snälla mot honom (ofta väldigt hård hästhållning i det landet tydligen, nästan alla holländare jag har träffat har haft mer eller mindre problem). Problemet med uppsittningen kom ursprungligen från att dom, direkt när dom hoppat upp, slog till honom och for iväg i galopp.

Detta var det som fungerade för oss, vad som är bäst med din häst vet jag inte, men hoppas att jag kunde hjälpa dig lite :)

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Pinus
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 983
Senast: fio
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 151
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka