Sv: importerad häst...
Jag hade samma problem med min holländare när jag precis fått hem honom. Jag började med att alltid ha någon som höll i hästen och gav honom något gott (typ morotsbit) när jag hade suttit upp. Det tog ett par veckor och sedan stod han snällt och väntade på godiset. Då började jag hoppa upp själv, gav honom godis innan jag satt upp. Nackdelen med detta var ju att jag inte kunde hoppa upp utan godis - då blev han besviken

Nu har han dock lärt sig att se fram emot ridturen istället för att bara vänta på godiset.
Detta var det absolut bästa sättet för mig. Jag testade att stå med huvudet mot en vägg, hålla i tyglarna, böja huvudet åt olika håll osv. men detta var verkligen det enda som fungerade.
Nu står älsklingen stilla även i stressade och jobbiga situationer också
Det viktigaste med min häst var att INTE bestraffa eller bli arg på honom. Då visste han inte vart han skulle ta vägen och blev supernervös. De som hade honom i Holland var inte snälla mot honom (ofta väldigt hård hästhållning i det landet tydligen, nästan alla holländare jag har träffat har haft mer eller mindre problem). Problemet med uppsittningen kom ursprungligen från att dom, direkt när dom hoppat upp, slog till honom och for iväg i galopp.
Detta var det som fungerade för oss, vad som är bäst med din häst vet jag inte, men hoppas att jag kunde hjälpa dig lite