Impregnera täcken med impregnering för grovtextil?

Sv: Impregnera täcken med impregnering för grovtextil?

kan du inte förklara det där med att lägga det i blöt?

skall man lägga i det efter att man tvättat det?

ena horswere täcket här läckte rejält eftersom hästen hade gått i ganska mkt. sly/taggsly med det (inte hål med märken på tyget som revor) dessutom va det några år gammalt (nästa år är täcket 10 år och fortfarande så håller det helt tätt efter tvätt med impregnering, det tvättas minst en gång/år)

vi blötla det i herdins impregnering för gor-tex (avsett för funktionskläder) efter tvätt. en flaska kostar ca. 100 kr, och det har efter det hållt helt tätt även då hästen haft det flera dagar i ihållande regn på lösdriften.

.

Vad glad jag blir när jag läser om ditt täcke! :) Så det finns kanske hopp för mitt oxå då!
Känner mig själv och vet att jag aldrig kommer släpa iväg med ett ngra år gammalt täcke till affären och tjata om impregneringen.

Har stora förhoppningar på mitt nya impregneringsmedel! (och mitt älskade "döda" horsewaretäcke!)

jag gör så att jag först tvättar täcket (i grönsåpa) sedan häller jag i impregneringsmedlet och låter det gå runt i maskinen med vatten, därefter tömmer maskinen (sköljer inte ur) hänger upp i det väldigt varma pannrummet för att dropptorka över ett grovtplaströr vi har hängt från taket för täckes tork där.

tummlar aldrig men torksskåp har jag ibland använt. dom flesta impregneringar blir effektivare om täcket torkar varmt.

att andasfunktionen i täckena fortfarande fungerar vet jag eftersom när jag lagt det på varm häst så blir det efter en stund fuktpärlor på utidan av täcket och det är torrt under.

ha ha, jag håller tummarna. återkom och tala om hur det funkat, det blir troligen något billigare med det medel du hittat (drygare ?)eftersom man penslar på :laugh:

Vi brukar rolla på impregnering på täckena.

Har ett Horseware som är 10 år gammalt som håller fint, är tvättat nästan varje år en gång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka