Imprint training verkningslöst

Alexandra_W

Trådstartare
Läste i ridsport idag att flera studier visat att imprint training av föl INTE ger några större resultat. Vid 6 månaders ålder märks ingen skillnad på imprintade föl och icke-imprintade.

Jag är inte förvånad eftersom det är vad jag hela tiden hävdat, men det kan ju vara intressant för andra..
 
Sv: Imprint training verkningslöst

En häst skall inprintas på att bli en häst..inget annat och jag är heller inte förvånad över att det ingen skillnad är....för mina egna uppfödningar är trygga o sociala hästar utan imprint training.
 
Sv: Imprint training verkningslöst

Vad är det? Du sa att en häst ska inprintas på att bli häst och inget annat. Vad försöker dom annars göra? :crazy:
 
Sv: Imprint training verkningslöst

Använder man imprint training så är väl meningen att de just ska förstå det mänskliga språket bättre, eller?
 
Sv: Imprint training verkningslöst

Krulltottan skrev:
Vad är det? Du sa att en häst ska inprintas på att bli häst och inget annat. Vad försöker dom annars göra? :crazy:

Man imprintar ju för att man tror/anser att fölet då ska lättare/snabbare acceptera människan och mänsklig kontakt. Man tar ju fölet över hela kroppen, stryker det överallt (en del stryker med t ex folie eller prasselpåse med), man rör juver/skap, i öronen, i näsborrarna, i munnen etc. Meningen är att om man gör det medan fölet är nyfött och som maximalt tar in nya intryck så kommer denna 'lärdom' sitta kvar senare, och eftersom fölet 'lärt sig' t ex att acceptera att man tar in fingrar i mungipan på den kommer den inte reagera på avmaskningsmedel eller bett, att man strukit den över hela kroppen kommer göra att den inte har några ställen ( t ex juvret) där man inte får röra den sen. Etc.

Motståndarna hävdar att man kan/riskerar att förstöra bandet som ska knytas mellan sto och föl genom att börja 'mippla' med fölet under den viktiga tid som den processen sker (dvs tiden närmast efter födseln).

En del imprintar och låter sen fölen vara 'bara häst' under hela uppväxten men menar att resultatet av imprinten sitter kvar ändå.

JAG anser (förutom att om man gör fel så kan man förstöra/störa bandknytningen mellan mor och avkomma) att fölet id en späda åldern inte tar in intryck särskilt effektivt, det är för mycket att ta in för det ska bli verkningsfullt. Och dessutom så tycker jag inte om det att man ska 'tvinga sig' på fölet. Det är såklart inget våld, men det handlar ju ändå om att människan är den som tar kontakten, och den som insisterar på kontakten tills fölet accepterar den (alt resignerar beroende på hur man väljer att se det), och fölet har ingen 'talan' och kan dra sig undan t ex.

Och som sagt så ansåg jag det redan innan den här artikeln totalt verkningslöst, dvs man vinner inte någonting (utom kanske få vissa väldigt speciella föl, inte för jag kommer p några sådana fall nu men det kanske finns).

Och det verkar ju som jag iaf hade rätt i att i långa loppet gör det ingen skillnad.

Imprinting isin extremaste form innebär att prägla en djuravkomma på människan. T ex den där gubben som imprintade en flock fågelungar på sig, så de ansåg att han var deras mamma (hela uppväxten). Man KAN imprinta ett föl på en människa med, men det är inte riktigt det att människan ska ta stoets roll man menar, utan att fölet ska lära sig att acceptera människan fullt ut och direkt.
 
Sv: Imprint training verkningslöst

Gubben med fågelungarna var Konrad Lorenz, som anses vara en av grundarna av etologin, och fåglarna var gäss. Gässen och andra fåglar har den egenheten att de tror att det första rörliga de ser är en gåsmamma. Själv har jag haft tio ankungar som såg mig som mamma. Deras mamma dog två dar innan kläckning så jag värpte fram dem under infravärmen, helt underbart att ha såna efter sig överallt i trädgården (och köket också). I asien har man viftat med en näsduk när ankor kläcks (utan mamma) och kan sen sätta näsduken som en vimpel på en pinne och lämna bebisarna där, mycket praktiskt sätt att vakta sina djur.
Tror tyvärr inte att det är lika lätt med föl :D
 
Sv: Imprint training verkningslöst

keramin skrev:
Gubben med fågelungarna var Konrad Lorenz, som anses vara en av grundarna av etologin, och fåglarna var gäss. Gässen och andra fåglar har den egenheten att de tror att det första rörliga de ser är en gåsmamma. Själv har jag haft tio ankungar som såg mig som mamma. Deras mamma dog två dar innan kläckning så jag värpte fram dem under infravärmen, helt underbart att ha såna efter sig överallt i trädgården (och köket också). I asien har man viftat med en näsduk när ankor kläcks (utan mamma) och kan sen sätta näsduken som en vimpel på en pinne och lämna bebisarna där, mycket praktiskt sätt att vakta sina djur.
Tror tyvärr inte att det är lika lätt med föl :D

Skulle ju vara HIMLA bekvämt annars ;) Stå nu här vid vimpeln tills jag kommer hem igen ;)
 
Sv: Imprint training verkningslöst

keramin skrev:
. Gässen och andra fåglar har den egenheten att de tror att det första rörliga de ser är en gåsmamma.


Fast föl kan ju som nyfödda helt haka på mig som människa, och följa mig istället för sin mor.
Händer titt som tätt att de klistrar sig fast bredvid mig, när jag tar dom till och från hagen första dagarna.
 
Sv: Imprint training verkningslöst

Hm, har inte läst Ridsport ännu idag. Ska bli intressant. Har faktiskt aldrig prövat att låta bli så jag har inget att jämföra med. Kanske ska strunta i det denna gången och se vad som händer. Sen tycker jag nog att det är stor skillnad mellan individer. Vissa föds mer sociala och toleranta medan andra är mer blyga eller skygga. Självklart ska man inte tvinga sig på fölet. Allt ska gå lugnt och fint till. Sen finns det ju ston som är som :devil: . Inte en chans att komma nära helt enkelt. Har själv inte råkat ut för detta (ännu) men en kompis sto vände runt på en femöring och blixtsnabbt satte hon två bakhovar rätt i bröstkorgen på kompisen. Hon svimmade nästan (hade tur i oturen) och fick sprickor i revbenen. Behöver jag säga att hon inte riktigt va på hugget att prägla något föl den närmsta tiden :crazy: . Blev sängen ett tag. Men senare på sommaren gick allt mycket bättre och hon kunde greja med fölis mer. Det gick fint det med! Han var hela tiden trevlig att ha att göra med. Som hingst blev han inte så kul mot hagkompisen under vintern i 2-3års åldern. Men han respekterade människor och var aldrig några problem att hantera. Glad, social och lyhörd kille helt enkelt. Visst fick min kompis "trycka till" honom ibland men det behövdes inte mycket för att han skulle skärpa till sig. Är nu valack, kastrerad vid tre och hur supertrevlig som helst. Kompisens dotter på elva hanterar honom utan problem. F ö hälften fullblod. Tja, ett exempel bara. Så kanske ska jag omvärdera min uppfattning kring fölhantering. (Jag gav för en stund sedan tips till ngn här på Buke som undrade vad man ska tänka på den första tiden och då nämnde jag just denna prägling som viktig. Typiskt!)

Nu ska jag gå och läsa artikeln :idea:
 
Sv: Imprint training verkningslöst

Jag hanger inte riktigt med. Ar imprintning nagonting speciellt man gor, eller ar det helt vanlig hantering?

Jag maste saga att jag ser skillnad pa fol som hanteras fran forsta dagen, an pa fol som borjar hanteras vid 6 manaders alder. Mina fol hanteras fran forsta dagen, dt borjar med att vi sprayar 'iodine' (blaspray) pa naveln sa den inte blir infekterad. Sedan fortsatter hanteringen nastan varje dag med allehanda grejer. Har jag ett fol med extra attityd (har ett just nu), sa far det folet massivs med extra hantering. Jag forstar inte hur det skulle kunna forstora banden mellan stoet och folet...stoet ar ju med vid all hantering hon ocksa!!
 
Sv: Imprint training verkningslöst

Jag har ett konkret exempel på två helsyskon med olika uppväxt. Den äldste blev såld redan innan han var född till en familj som förlorat både sto och föl i en misslyckad fölning. Den här fölungen var ju av förklarliga själ mycket efterlängtad och blev nästan mer ompysslad än en nyfödd bebis. Så snacka om imprinting som den lille blev utsatt för. Idag är det ett mycket besvärligt "monster" med nerverna på utsidan och det är bara ägarna som tycker att han är aceptabel att hantera. Lillebror som på grund av att jag dels hade många föl och dels av ändrade arbetsförhållanden jag inte har hunnit med mer än normalhantering av. Är en helt annan häst lugn och stabil lätt att handskas med även om han är tuff i psyket. Storebror behövde ca en månads inskolning för att man lätt skulle kunna ta av och på täcket själv på honom, lillebror ca en kvart. Storebror är mycket känslig för all beröring och har svårt med främmade människor, lillebror tar allt med en axelryckning (om man nu kan säga så om hästar). Så om imprinting skulle fungera borde det ju vara tvärt om eller?
 
Sv: Imprint training verkningslöst

ramonarunds skrev:
Jag hanger inte riktigt med. Ar imprintning nagonting speciellt man gor, eller ar det helt vanlig hantering?

Jag maste saga att jag ser skillnad pa fol som hanteras fran forsta dagen, an pa fol som borjar hanteras vid 6 manaders alder. Mina fol hanteras fran forsta dagen, dt borjar med att vi sprayar 'iodine' (blaspray) pa naveln sa den inte blir infekterad. Sedan fortsatter hanteringen nastan varje dag med allehanda grejer. Har jag ett fol med extra attityd (har ett just nu), sa far det folet massivs med extra hantering. Jag forstar inte hur det skulle kunna forstora banden mellan stoet och folet...stoet ar ju med vid all hantering hon ocksa!!


Imprinting är INTE vanlig hantering. Jag är HELT för hantering från första dagen. Men imprinting är alltså inte vanlig hantering från första dagen.
 
Sv: Imprint training verkningslöst

Sa vad ar imprintning?? Vad gor man forrutom den vanliga hanteringen?
 
Sv: Imprint training verkningslöst

Jag förstår det som att imprint training innebär att man direkt vid födseln tar i fölet överallt, stoppar in fingrar i munnen och så vidare. Alltså betydligt mycket mer än man skulle behöva för att klara av daglig hantering.
 
Sv: Imprint training verkningslöst

Jaha...da fattar jag. Det ar ju sjalvklart att det inte har nagon betydelse. De som har sett ett fol som precis "kommit ut" ar mycket forvirrat och vet varken ut eller in, sa det borde ju vara sjalvklart att det inte spelar nagon roll for framtida hantering.

Vem kom pa en sadan grej?? Ska man inte lata naturen ha sin gang och sedan gora det basta man kan?
 
Sv: Imprint training verkningslöst

Tråden kom med all säkerhet pga notisen i Ridsport som utgår från den kanadensiska vet. Robert Millers alternativa tämjningsmetod. Enligt artikeln innebär denna prägling (fölet några timmar gammalt) att stryka fölet över hela kroppen, lyfta ben, föra in en sondslang, tempa etc. Allt för att fölet ska präglas på mänsklig hantering. Nya studier visar att man inte kan visa på någon skillnad på föl som hanterats på detta sätt de första dygnen och de som hanterats senare.

Studien innefattade 35 föl vilka hanterats vid olika tidpunker undre uppväxten. Dessa jämfördes sedan vid 6 månaders ålder och man kunde då inte uppvisa någon skillnad mellan fölen.

Det finns tydligen ytterligar sex studier som visar samma sak. Alltså att tidig prägling inte har någon effekt.
 
Sv: Imprint training verkningslöst

Men hur kom Robert Miller fram till detta? Ar det bara en teori han hade och sedan berattade for andra om den teorin? Man tycker ju att de borde ha testat och undersokt hans teori innan de gick ut officiellt med den, eller hur?

Sjalv tycker jag att det later som att pragling och mansklig hantering ar samma sak. Nar folet ar nagra timmar gammalt ser man ju over folet i alla fall. Sedan hanterar man ju folet sa att det blir en vardagsgrej for det. Men jag skulle ju inte satta en sondslang pa ett fol om det inte behovdes, eller ta tempen.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Scata
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 746
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024
  • Semester i London
  • Vad gör vi? Del CC

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp