in och utförsels regler NORGE

S

Sunnan

Vår långtur börjar närma sig.
Vi ska rida till Norge via vår gamla rallarled som jag berättat tidigare, alla är välkomna att följa med! Underbar led, midnattssol, lite mygg och mycket äventyr!

Problemet är in och utförseln.
Det som gäller enligt Jordbruksverket är att vi ska ha ett hälsointyg utfärdat an leg veterinär inok 49 timmar, men hur fasen hittar man en veterinär uppe i fjällen? Närmsta veterinärstation ligger 20 mil bort, och hur ska de ta sig upp till fjälls? Tror knappast att de vill åka helikopter för detta lilla.

Kan vi strunta i det?
Någon som vet?
 
Tror nog det går bra utan vet. intyg också.... Men ta med vacc.papper, relativt nya friskintyg samt ägarbevis. Så är ni säkra. Det är ju inte införsel egt, ni tänker ju ta tillbaka hästarna ganska snabbt? Borde ju inte vara ngt problem för myndigheterna!
 
Det finns ju en del turridningsfirmor som korsar Sve/No gränsen under sina turridningar, den här t.ex. kan inte tänka mig att de har vet.besiktigat hästarna inför varje runda, men dom kanske har dispens?
 
joo, vi ska ju bara övernatta 1 eller 2 nätter i Rombaksbotn innan vi rider hemåt igen.
tack för ditt svar

mvh/ Anita
 
Jag skulle råda er att prata med Tullen. Dom borde veta om det går att få "dispens" från gällande veterinärregler.
Och man måste ha hälsointyg om man åker över gränsen.
Ska man över och tävla så får man åka fritt men då ska banveterinär eller huvuddomare skriva under ett intyg (finns på jordbruksverkets hemsida).

Det är väldigt dumt att chansa, Tullen har rätt att beslag ta hästarna om man åker "olovandes", men pratar man med dom i förväg så kan dom ge råd.
 
Hej

men hur ska tullen hitta oss mitt i ingenstans?
Allt som finns är ett gammalt järnvägspår, det är måånga mil till närmsta väg, och jag har svårt att tro att det promenerar för att checka??

Jag ska prata med tullen för säkerhetsskull, men jag tror att det är ganska så lugnt.
mvh/
 
Man vet aldrig var dom dyker upp... Dom har faktiskt mer bevakning än man tror.
Men visst, det är liten chans att dom hittar en. Men tänk om! Och det är alltid bättre att vara på den säkra sidan. Du får gärna rapportera vad dom sa. Bor själv i gränstrakter.
 
Jag åker rätt ofta över till Finland för att träna och ibland för att åka till klinik. Har aldrig blivit stoppad i tullen (passerar alltså både svensk och finsk tullstation på vägen). Här är det massor med folk som åker fram och tillbaka och har bara hört om en som blivit stoppad. Och då var det för att kolla så att det verkligen var en häst i släpet och inte finsk diesel. :)
 
Men är det inte skillnad på Finland och Norge eftersom Finland också är med i EU och det är inte Norge?
(Eller är jag helt ute och cyklar nu?)
 
Kollade på Jordbruksverkets sida och det ska vara samma sak att ta in hästen från Norge som Finland.
Dvs "Hälsointyg ska utfärdas av officiell veterinär i avsändarlandet inom 48 timmar (eller sista arbetsdagen) före lastning. Intyget är giltigt i tio dagar och ska behållas i minst sex månader. Blankett för hälsointyg erhålls från officiell veterinär." + att hästen måste ha hästpass.
 
Nu hängde jag ine med riktigt, gäller det hästar som ska in i Sverige el åt båda hållen?

Vem är det som kontrollerar sådant? Vet att vet.intyg gäller om man ska starta i Finland men bara träning? Så mycket hästar som åker över gränsen här så kan det ju inte vara något som efterlevs stenhårt.
 
Gå in på Jordbruksverket sen klickar du på Djur&Veterinär i den svarta raden under bilden högst upp.
Sen In- & utförsel av levande djur i menyn till vänster.och sen på det djur det gäller (i detta fallet häst).

Har släktingar som bor i Pajala och och brukar också åka till Norge när vi är uppe, och det är väl inte särskilt bra koll (även om jag aldrig haft med mig häst över gränsen). Men vill man vara laglydig så är det de reglerna som gäller.
 
Ska kolla länken.

Inte ens tullen verkar ju ha koll på de reglerna iom att de inte ens frågar om intyg när de stoppar folk (tänker på mitt ex ovan). De kanske kollar hårdare om det gäller slakttransporter?
 
Nu är det förmodligen så, att tulltjänstemännen inte har befogenheter att stoppa en hästtransport i EU-trafik för kontroll av intyg. Det är jordbruksverkets bestämmelser och inte tullverkets. Vem som ska kolla att de efterlevs vet jag inte...
Vad det gäller slakttransporter vid EU-gräns har tullen inga som helst befogenheter att stoppa sådana, det vet jag.

Immer
 
Nu är det förmodligen så, att tulltjänstemännen inte har befogenheter att stoppa en hästtransport i EU-trafik för kontroll av intyg. Det är jordbruksverkets bestämmelser och inte tullverkets. Vem som ska kolla att de efterlevs vet jag inte...

Det är det vi har Tullen för, att kolla vad som passerar landets gränser och att det följer gällande regler.
Jag har blivit stoppad med hästtransport och då frågade dom efter intyg på hästen (frågade också mycket noga om jag skulle tillbaka med hästen, skulle den säljas i Norge så ska den ju tullas).
För många år sen var man tvungen att ha intyg på hundar också, då blev jag stoppad flera gånger och dom kollade intygen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp