In/utgång från hagen

Empalie

Trådstartare
Har en fundering, min pålle är behandlad för hovledsinflam bägge fram och knäled bak. Dock krånglar fotfarande höger fram då de andra verkar ha tillfrisknat. Han har vilat i nio veckor.

Fundering: När jag tar ut honom på morgonen går han ibland stelt och liksom sträcker fram halsen och vänder lite på huvudet, det ser ut som han talar om att något gör ont. Hans gång är också i otakt tycker jag. Vissa morgnar går han dock betydligt bättre dock kommer han nästan alltid lite i otakt på asfalten. När jag tar in honom på kvällen så går han betydligt bättre in, han har lite mer motor i sig och otakten hörs inte på samma sätt. Han är betydligt gladare också. Alla har märkt detta i stallet så det är inte bara jag. Kan detta ha och göra med att han har stått hela natten i stallet och leden är lite stel på morgonen och att det gör lite ont på asfalten då det är hårt. Han också fått ringskor fram och betydligt kortare tå- men detta borde ju synas när han tas in också. Eller är det helt enklt så att jag bör räkna med att han har ont hela tiden?
Pållen och hans kompis är coola gänget i hagen och står just nu och hänger p.g.a tråkigt äder och ej så stor hage de är vana vid.

SNÄLLA HJÄLP MIG ATT FUNDERA ( skall på återbsök nästa måndag):bump: :bump:

Sv: In/utgång från hagen

En fullt frisk häst ska inte vara halt på morgonen bara för att den har stått still i boxen. Förmodligen är då inte skadan helt utläkt. På hårda underlag blir hältor tydligare än på mjuka och det är nog anledningen till att det syns just på asfalten. Energinivån hos hästen kan också avgör hur mycket den "visar" av sin smärta. Vissa temperamentsfulla hästar kan bli förvånansvärt "friska" med lite adrenalin i kroppen. Ta ut hästen och longera i trav i båda varv, bara en liten liten stund och be en medhjälpare att titta efter hälta. Det kan vara värdefullt att se hur den beter sig på hemmaplan innan du åker till veterinär igen, eftersom många hästar beter sig lite annorlunda hos veterinären pga stress, ny omgivning, andra hästar osv.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 184
Senast: Mint
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 631
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka