Inackordering hos privat gård kontra ridskola?

prinsessfeminist

Trådstartare
Vad anser ni; fördelar respektive nackdelar?

Vi har provat både ock och jag tycker det är svårt att säga vad som är bäst. Med privat så menar jag att det ändå är ett inackorderingsstall där service på vardagar ingår i form av fodringar och in-/utsläpp.

Hur resonerar du vid val av inackordering för din häst?
 
Jag hade min häst på ridskola i typ 5 år. Då var jag ungdom utan hästkuniga föräldar så det passade mig och hästen jättebra då många tränare i alla tre disciplinerna hade träningar flera dagar i veckan, mycket tävlingar och kunnig personal så det gick jättebra för mig med min första storhäst med allt på anläggningen.
Nackdelen är ofta högre pris samt kort utevistelse i oftast mindre hagar än privatstall.

Skulle aldrig välja inackordera på ridskola idag i vuxen ålder dock. Perfekt dock för även vuxen med begränsad kunskap. :-)
 
Jag har bara stått privat i mindre stall. Skulle inte ens överväga ett större stall eller ridskola. Jag föredrar att stå lite lugnare med mindre folk. Det jag saknar är en vettig ridbana. Den vi har är inte så kul och helt oridbar vid den här årstiden eller om det har regnat mycket. Inte alltid som man vill/kan/får åka iväg.
 
Beror lite på, om hästen står i samma stall som ridskolehästarna eller i eget stall.
Jag har haft häst i samma stall som ridskolehästarna och det blir rätt mycket spring av nyfikna elever.
Trivs man inte med det är det nog helt optimalt att stå så. Då menar jag både häst och ryttare.
Samt ridskola kan va svårt att komma intill ridhuset om det bara finns ett, då lektionerna har företräde osv.
Finns det flera ridhus kan det funka.

Skulle nog säga att mycket beror på omständigheterna, en ridskola kanske är jättebra att stall upp på en annan inte alls.
Likadant är det med privatanläggningarna också.
 
Jag gillar ridskolestall då det ofta finns väl genomarbetade rutiner anpassade för att folk är olika och ingen är tankeläsare. I privatstall upplever jag hittills mer att man behöver "tassa" och på egen hand försöka lista ut de oskrivna reglerna. Tycker att det är jätteskönt att ha eget stall också, men då missar jag lyxen att ha ridbana/ridhus.
 
Mycket hellre privat men där det fortfarande finns utbildad och erfaren personal. Jag trivs bättre när det är lugnt och inte en massa olika människor som kommer och går. Jag rider mest kvällstid så hade även haft svårt att rida under veckorna om det inte finns tillräckligt med ridbanor.
 
Har testat bägge och det finns fördelar och nackdelar med bägge.

ridskola
+
personal på plats som kan hjälpa till med hovslagare osv
Alltid folk där så man är inte ensam om ngt skulle hända
Finns alltid någon att be om hjälp om det behövs med olika saker
Finns iaf hos oss varierat utbud av folk så finns alltid ngn att bolla med och rida med, oavsett om det är hopp, dressyr eller uteritt

-
spring i stallet
Folk som inte kan häst vilket kan leda till bristande säkerhetstänk
Svårt att komma in i ridhuset pga lektioner

Privat stall
+
ofta färre personer som hanterar hästarna och de är ofta mer hästkunniga än ridskoleeleverna
mer lugn och ro i stallet

-
Beroende på hur det är organiserat kan det bli mer rörigt och oordnat. Krävs att den som har stallet har goda kunskaper,

Sammantaget så är de två bästa stall jag stått i större privatägda stall med eget ridhus där den ansvarige har stenkoll med tydliga regler.

Men i slutändan handlar det också så mycket om vilka som står i stallet. Ett bra stall kan bli väldigt mycket sämre om det flyttar in någon som inte följer regler eller på andra sätt inte "passar in".
 
Fördelen med ridskola är att det händer en massa saker, finns det bara plats i ridhus + ok hagar så tycker jag ridskola kan vara hur kul som helst. Men då har jag stått på en ridskola där jag tyckte det var superkul.
Ridskolan är ju oftast full vissa tider på dygnet och nästan övergivet annars, så det beror ju på hur flexibel man kan vara.
 
Åh vad många svar!

Vad man trivs med är nog en smaksak. Det jag uppskattar med ridskolan är att den ansvaras för av utbildade och kunniga. Ett stall på någons gård kan vara helt fantastiskt med lika mycket kunnande, men det kan också vara någon som inte har kunskaper.

Som @Mirtai tog upp, så handlar det ändå til syvende och sist om hur klimatet och sammanhållning fungerar. Det finns förfärliga ridskolor och privata stall och det finns underbara miljöer på både ock också.

Vi har två olika tränare som kommer till vårt stall och de flesta är med på träningen. Det tycker jag gjort skillnad hos oss (privat stall), men det är lite dubbelt, för i och med det, så blir det ibland också lite av ett socialt tryck. Man behöver hänga på, för att inte hamna lite utanför (barnen).

För mig som enda vuxen som rider så blir min roll ibland lite otacksam. Roligt att rida med ungdomar, för det mesta, men ibland saknar jag vuxna ryttare.

Ridskolan som vi stod inackorderade på var väldigt bra på att engagera ungdomar, så ur det perspektivet var det perfekt för barnen.
 
Privatstall på ridskoleanläggning tycker jag är utmärkt. Brukar vara väldigt mycket ordning och reda och fasta rutiner på ridskola samt kunnig personal. En annan fördel är ständig tillgång till bra tränare och möjlighet att rida med i olika ridgrupper. Nackdel kan vara att ridhuset är svårt att komma åt på kvällstid, om det finns bara ett. Skulle dock inte vilja stå så om inte privatstallet var separat - då blir det för mycket spring för min smak.
 
Privatstall på ridskoleanläggning tycker jag är utmärkt. Brukar vara väldigt mycket ordning och reda och fasta rutiner på ridskola samt kunnig personal. En annan fördel är ständig tillgång till bra tränare och möjlighet att rida med i olika ridgrupper. Nackdel kan vara att ridhuset är svårt att komma åt på kvällstid, om det finns bara ett. Skulle dock inte vilja stå så om inte privatstallet var separat - då blir det för mycket spring för min smak.

Håller med, tyvärr har de sällan bra hagar dock.
 
Det är nog väldigt olika. Varför skulle det vara sämre på ridskoleanläggningar än på andra ställen? Toppen där jag står. :)

Det måste inte vara sämre, men ofta är det så. Men det kanske beror lite på om det är på stan eller på landet och hur stor anläggningen är.
 

Liknande trådar

Samhälle Vill inte spamma i Bensinupprorstråden men eftersom frågan uppkom där (också) och jag privat har diskuterat detta en del, samt grubblat...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 605
Senast: 95johsv
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 093
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 311
Senast: cirkus
·
A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 683
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp