Inackorderingsstall

manhattan_2006

Trådstartare
Jag har alltid haft hästen i eget stall men nu på grund av studier så måste jag flytta hästen och ha den inackorderad.
Visst känns det lite kul också men mest blir det ångest. Jag är väldigt noggrann med min häst vet hur ett bra inackorderingsstall ska se ut. Ok att allt inte kan vara perfekt och att man inte kan bestämma allt själv.
MEN det stall som jag hittat har stort ridhus med cafeteria, 15-20 boxar, kort resväg dit.
Nackdelarna som är riktigt stora i mina ögon är att hästarna går en och en i små paddockar, hästarna tas in vid 15-16 tiden,sista fodringen är klockan 17!, och det finns inga låsbara skåp i sadelkammaren, jag är rädd om mina saker och vill inte bli av med någonting.
Tydligen ska skåp fixas och nya hagar göras så dem blir större och kan gå två och två, men när vet man ju aldrig exakt, dessutom litar jag inte riktigt på det.
Det är extremt svårt att hitta stall här men detta stallets rutiner framkallar ångest hos mig. Dels har jag svårt med bara tanken att någon annan än min familj ska hantera min häst, hon är lite speciell:angel:
Hur har det gått för er andra som haft eget stall och sen haft hästen inackorderad, har det slutat bra?
 
Sv: Inackorderingsstall

Jag hade ungefär samma ångest när jag skulle flytta och var tvungen att inackordera mina hästar i ett stall.... Det enda alternativet för mig just då var en ridskola där man kunde inackordera, dom släppte ut och gav frukost, lunch och middagshö. Mocka gjorde man själv och man tog alltid in hästarna själv.... Rätt okej men då är det ju dock många viljor och min ena häst trivdes inte så bra, aldeles för stressad miljö....
Men jag hade inget alternativ men pga av olika omständigheter så fick jag plats i ett privatstall för tre år sedan och det är kanon. Visst det ligger två mil utanför samhället enkel väg men det är det värt. Hästarna mår kanonbra och dom får vara ute mkt och det är alltid samma folk som tar ut och in. Jag behöver inte åka dit varje dag, dom släpper ut och mockar och tar in om jag inte kan åka. Man kan väl säga att det är en helinackordering även om jag håller foder själv (det finna möjlighet att få det inpå priset). Har jag varit och ridit på dan behöver jag inte åka tillbax för att ta in för natten.
Så ja det kan sluta lyckligt men man måste nog bara lära sig att anpassa sig och sen är det faktiskt lite roligare att va fler i stallet än helt ensam.....

Lycka till!
 
Sv: Inackorderingsstall

Kvällsfodra kl 17 hade jag aldrig klarat av att leva med.Du tror inte det är fler inackorderade som vill ha senare fodring så ni kan turas om att kvällsfodra ? Det brukar ju dessutom finnas folk i stall till fram emot 9 på kvällen.Och ett eget låsbart skåp går väl att fixa ? Eller man får kanske inte ställa dit egna skåp ?
 
Sv: Inackorderingsstall

Hästarna går en och en i små paddockar, hästarna tas in vid 15-16 tiden,sista fodringen är klockan 17!, och det finns inga låsbara skåp i sadelkammaren, jag är rädd om mina saker och vill inte bli av med någonting.

Oj. Jag hade inte kunnat sova ordentligt på nätterna.

Jag skulle aldrig ha en häst ensam i en liten hage (om det inte var väldigt speciella omständigheter), utfodringsrutinerna går bort och är det något man lär sig i inackorderingsstall så är det att folk har svårt att skilja på sitt och andras...

Ursäkta min pessimism, men jag hade nog hellre ställt av hästen och lämnat den hemma. :crazy:

Fast som ball säger, det kanske går att gå ihop ett gäng och ordna med egen kvällsfodring, och kanske eget insläpp så de kan vara ute längre?
 
Sv: Inackorderingsstall

jo jag vet... det är också den största nackdelen enligt min mening. Som det ser ut nu så får min häst mat tidigast vid 22 på kvällen.
Jag menar att ge 7-8 kg hö klockan 17 kanske hade funkat men jag känner oro att hästen står obevakad så många timmar man vet ju aldrig ifall hästen blir sjuk då märks det inte förrens efter väldigt många timmar. Tycker det är lite oseriöst att driva inackorderingsstall och ha det på det sättet faktiskt. Men så är det som sagt extremt svårt att hitta stallplats här det är det enda stallet jag har hittat som är någorlunda standard på har letat i 6 månader. Varför ska alltid allt vara så svårt:crazy:
 
Sv: Inackorderingsstall

Att kvällsfodra klockan 17.00 låter på tok för tidigt! Jag undrar om chefen över det stallet vet hur mycket risken för magsår ökar iom att hästen inte har mat på hela natten! :crazy:
Om de nu ska fixa hagarna tycker jag att det låter som ett ganska bra stall. Även om jag tycker att 2 och 2 låter lite lite.
 
Sv: Inackorderingsstall

Men om det är 15-20 boxar så borde det väl gå att få till en senare kvällsfodring ? F.ö låter väl stallet ganska ok ? Det är ju svårt att få allt.Se det som att det ingår inte kvällsfodring utan det får man lösa själv.Den som driver stallet vill väl inte vara uppbunden från morgon till kväll förmodligen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 120
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 515
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 109
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp