Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Satt och kollade på Den här hästen... Hur blir det 15,56 % i koefficient??? Han blev tillverkad en mörk höstnatt när kusarna var på rymmen, skulle man buskavla så skulle man knappast välja syrran.
Vad jag har förstått så finns det många sett att hålla koll på inavelsgraden, för att få en så riktig som möljigt måste man väl gå så långt bak i stamtavlan som det går och sen räkna från det.
Men som riktlinje har jag för mig att en halvsyskonparning samma inavelskoeff som en kusinparning(så tror jag det är på hundar i alla fall). En kusinparning ger en inavelskoeff på 12.5 tror jag. men detta enbart om man tittar på de första generationerna. om det sen finns några hästar gemensamt på fädernas sida så kan nog inavels koeffen gå upp till 15.56 utan problem.
Lite info om inavelsberäkning och dyligt kan du hitta på genetica som nog egentligen är till för husdjur men genetiken funkar ju på samma sätt oavsett vilken art det handlar om.