Inbillning, önsketänkande eller faktum?

Bensprattel kan åstadkommas genom att ryttaren hjälper till att lyfta hästens framdel med tygeln. Hästen måste gå i åtminstone horisontell balans, inte alltför mycket framtung.
 
Jag är nog benägen att hålla med om din "spaning". Men är det inte så att Brink fått en tervligare ridning (enl mitt tycke) sedan han började rida för Kyra? AR eller TR, men Kyra tillhör ju de som rider trevligt.Fast jag tycker överlag att tävlingsryttarna rider sina hästar i en öppnare och friare form när de tränar. Är jag ute och cyklar när jag säger så? Eller???
 
Jag vågar nog påstå att det var ett tag sedan jag var nyfrälst... :smirk:

Briar har en hel del luftighet i sin gång, det ska man inte sticka under stol med. Men en häst kan utan problem "sprattla" utan att för den sakens skull använda bakbenen korrekt. Briar gjorde det tidigare, nu är det mycket bättre och när han nu går med schwung i ryggen och väl samlad är han enormt vacker! Man kan också titta på valfri Feria nere i Spanien så får man se ohemula mängder bensprattel med sänkta ryggar... Spansk trav är ett exempel, som lätt misstas för passage.

Bensprattel förekommer också frekvent i den ökade traven på tävlingsbanan. Men lite titt som tätt så ser man faktiskt riktigt häftiga ökningar med hästar som verkligen flyger fram med bakbenen väl under sig och fint aktiverad rygg.

Varför ditt halvblod inte kan få fram sånt bensprattel har jag ingen aning om... Min egen högst simpla korsningshäst kan utan problem sprattla om han blir spänd, och då sprattlar han även om han är samlad bakifrån. Den typen av samlat arbete är dock inget jag strävar efter. Är han däremot samlad på ett avspänt vis kommer det fin luftighet framtill utan att för den skull sprattla...
 
Sprattla kan han väl, men verkligen inte under sansade former, som jag ändå tycker att ett dressyrprogram är. Jag menade nog inte just den ökade traven, den är faktiskt lite speciell, utan den kritik Briar fått för sitt bensprattel i alla andra rörelser. Jag tycker att det på detta forumet ofta förekommer lite väl hård kritik av tävlingsdressyr. "Vi har sett ljuset, det har inte dom". Jag vet att det är ett tag sen du var nyfrälst, och det är kanske därför du börjar kunna se med öppna ögon på ridning, även inom andra discipliner?
 
Kan iofs vara att under det var under (eller strax efter?) den "rembrantiska" perioden som hon började utöva rollkur ?
 
Det håller jag med om, det är ganska vanligt med väldigt hård kritik på just tävlingsdressyren - framför allt här på forumet. MEN jag tycker att i många fall är den faktiskt berättigad. När jag var på Globen och såg dressyren live var det flertalet ekipage jag tyckte såg bedrövliga ut - inte bara sett ur den akademiska vinkeln utan också genom en klassisk dressyrvinkel. Sänkta ryggar, hopdragna halsar, dålig bakbensaktivitet, bakåtlutande ryttare, dåligt undersatt piaff och dåligt samlad passage m.m. Men jag skulle vilja sluta fokusera på det som är dåligt, för det är inte det som för framåt.

Jag vill mycket hellre titta på det jag tycker är BRA. Kyras ritt på Andiamo tyckte jag väldigt mycket om. Fin och mjuk tygelkontakt - fast lite glappande i början, hästen hade en tydlig egen balans och väldigt fina passager, tyvärr höll inte piaffen samma kvalitet men det kommer nog.

Att sedan vara medveten om att det också finns brister är en annan sak. Vi "akademiker" måste också titta på oss själva med kritiska ögon, se att det finns hästar som tappar framåtbjudningen, se att det finns hästar som inte kan gå rakt, se att det finns ryttare som har för hårda händer för ett stångbett, se att det finns ryttare som har urusels sits o.s.v.

Men här ser jag hellre ett fokus på hur VI VILL att det ska vara, framför det vi tycker är fel, utan att vi för den skull stoppar ner huvudet i sanden och ignorerar det.

Kanske kan man säga att jag "öppnat ögonen", jag är nog lite för partisk i den frågan. Jag känner det inte så, jag tycker att god ridningen finns att se överallt och det har jag tyckt hela tiden. Förut tyckte jag inte jag såg mycket bra ridning alls inom tävlingen, men det min spaning då funderade runt var om det inte var så att andelen bra ridning inom tävlingen ökat. :-)

Kul diskussion förresten!
 
Jag vet din inställning. Det kanske är därför just du är moderator här? För att du kommit så pass långt i din egen ridutbildning att du insett att ingen blir fullärd under ens en livstid och att god ridning finns överallt. Människor som inte kommit så långt än, uttalar sig ofta generaliserande eller "det är alltid si eller så, hästen SKA gå i den eller den formen" osv. För övrigt tycker jag också att Brink har utvecklats, men i mitt fall tror jag det beror på att jag för tre år sedan kunde mycket mindre än jag kan idag och därför fokuserade på andra saker. Brink har säkert utvecklats, men i mitt fall är det nog snarare mitt öga för ridning som ser andra saker. Kyra har jag alltid tyckt var duktig, även om jag förr tyckte hon hade bättre sits. Vet inte om hon blivit fladdrigare eller om jag blivit mer sitsmedveten på sistone. :angel: Å andra sidan finns det ett fåtal ryttare, som TROTS brister i sin sits kan utföra underverk med hästarna. (Missförstå mig rätt, hade jag suttit lika bra som Kyra hade jag varit superglad, men det finns några tyskar som sitter bättre enl mig).
 
Jo, du har nog faktiskt rätt där, i och med att man utvecklas så ser man nya saker. Har inte riktigt tänkt på att det även påverkar hur jag ser på kür-ryttarna. :-)

Har hört flera som påpekat Kyras sits, jag vill inte uttala mig då jag inte registrerade det så mycket när jag såg dem och inte har sett någon inspelning av ritten heller så jag har ingen bra grund att uttala mig på i det fallet.

En god sits är en förutsättning, men en sits måste inte vara perfekt för att fungera.
 
Och för Kyra och hennes hästar är ju hennes sits uppenbarligen perfekt! :)
 
Det var med Rembrandt hon började rollkuren. Anledningen var, enligt henne, att han var så tittig att det enda sättet att få honom att fokusera var att rida honom med nosen i bringan.
 
Jag tror du får studera hur hästen gör det, jag kan inte svara på det. Men jag tycker mig se att det går iaf.
 
När det gäller Briar tycker jag att han har utvecklats enormt positivt de senaste åren. I början var visst ganska "sprättig" men jag tycker att han har fått mycket mer kraft i sina rörelser. Man måste väl också tänka på att han inte är så himla gammal, nybliven 14-åring - egentligen "ska" han väl inte vara riktigt bra förrän nu? Likaså är det väl rimligt att anta att hans ryttare utvecklas tillsammans med sin häst (och med alla andra hästar han rider förstås).

Dina ögon kanske börjar bli mer förlåtande, men det verkar inte vara någon generell trend på barockforumet... :smirk:
 
Hur menar du att en ponny kan vara sveriges snabbaste?
Och vad har du tillfört som den i så fall inte hade i snabbhet?
Mätt av resultaten på tävling. det man kan tillföra en häst på banan är att man kan balansera hästen. man hjälper den att bli ännu bättre och framförallt träningen. tränar man fel får man ingen häst som går fort. Även kusken kan spela väldigt stor roll för hur den kör när det väl är tävling. Hästen springer inte jättesnabbt bara helt av sig själv. det krävs en del bakom.
 
Ja varför kan en tränare få en häst att gå bra när någon annan inte kan det?

Att få en häst att prestera så bra som möjligt efter sina förutsättningar är väl något en bra tränare kan, till skillnad från en dålig.

eller?!
 

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 483
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp