infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

fia-lisa

Trådstartare
I somras (28/7) fick min då 3 månader gamla fölunge foderstrupsförstoppning med lunginflammation som följd. Stod på klinik i 1 vecka och behandlades med antibiotika intravenöst. Efter den veckan var det ytterligare 1 veckas behandling med hippotrim (2 ggr per dag) och sedan togs ett blodprov för att se så att infektionen var borta. Så var inte fallet utan värdena var då
LPK: 14,4
Fibrinogen: 3,2
(SAA var högt när vi kom in)

En vecka medicinfritt och sedan nytt blodprov
LPK:14,1
Fibrinogen: 3,8

Fick köra upp till Skara. Där togs prov för anaplasma som visade 0. Röntgen på lungorna såg jättefin ut, ingenting när de tittade med endoskop. Hjärtat lät bra, ingenting att anmärka på vid naveln eller skapet. Magen palperades utan reaktion, ingen reaktion på hostrestningstest, alla leder torra och fina och hästen är ohalt. LPK och fibronogen fortsatt förhöjda.

Ny antibiotikakur, denna gång doxyferm (2 ggr per dag). Och så nytt blodprov som visade:
LPK: 16,8
Fibrinogen: 2,1

Medicinfri vecka och nytt prov som visade:
LPK: 11,8
Fibrinogen: 2,9

Alla andra värden på infektionsstatusen är ok.

Fölet har haft en period när han inte växte och tunnade ur rejält. Han har dock varit pigg och glad sedan första veckan i Skara. Busar tuffare och tuffare med de andra hingstfölen. Den senaste veckan/veckorna har han börjat växa i rekordfart och även börjat runda till formerna litegrann, även om han fortfarande är tunn (mamma-häst är rund och fin).

Är det någon som har varit med om något liknande? Dvs. infektionsstatus visar på sjuk häst men ingenting annat visar vad det kan vara (eller att hästen är sjuk).

Temp vid vila är runt 38 grader, närmare 37,6 tidigt på morgonen. På kvällarna när de varit ute hela dagen (och jag inte vet om de busat eller inte) har tempen ibland varit så hög som 38,8 grader.

På måndag ska jag ha ny kontakt med klinken för att besluta om hur vi går vidare. Är det något jag ska be dem titta på? Känns som både de och vi famlar lite i mörkret just nu.
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Men fibrinogenet är väl inte alls högt?

Är fölet piggt och växer skulle inte jag rota vidare.
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Men fibrinogenet är väl inte alls högt?

Är fölet piggt och växer skulle inte jag rota vidare.

Tack för ditt svar!

Det kanske inte är något att oroa sig för? Jag är dessvärre pinsamt dålig på detta och har inte blivit så mycket klokare när jag försökt söka på nätet. Har hittat någon rapport där referensvärden för föl har konstaterats ligga högre än för vuxna hästar (det har inte labbet i Skara) men där har de å andra sidan helt andra referensvärden så jag antar att det inte är samma mät/analys-metoder.

Referensvärdet labbet använder är < 2.0 för fibrinogen och 4,5-10,6 för LPK och där ligger han ju över på bägge. Och det är alltså min veterinär på klinik som tycker att infektionsstatusen inte ser bra ut. Min distriktare menar att jag inte bör oroa mig utan att "det där är så bra att det läker ut av sig självt om det är något". Han är dock lite nonchalant i vissa lägen (tyckte tex. vi kunde avvakta när fölet fick foderstrupsförstoppning då han trodde det var en förkylning).
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Hej!

Jag sitter i samma sits som du!

Mitt föl var lite hängig ett tag men ingen feber.

I måndags så hade han 40,2 i temp. Min hemma vet. ut och chansade på lungsäcksinflamation pga ett litet buljud i lungan.

Hippotrim + Metacam lite bättre på tisdag ef. 38,6. Skönt tänkte vi!

Onsdag morgon 39.9 suck! Ringde vet. som bad mig kontakta Skara. Dom ville ha in oss. Lugnröntken, ok. Endoskopi, Ok. Blodprov visar sjukt höga infektionsvärden.

Fölis äter själv och är hyffsat pigg, så vi fick ta med oss dom hem och i väntan på odling på Rhodococcus equi fick vi fortsätta med metacam+ hippotrim.

Febern går upp och ner mellan 39-20 han blir aldrig helpigg utan är lite dimmig på ögonen, men klarar att äta osv.

Skara hittar inte felet. Det enda som är fel är ju sjukt höga världen + feber.

Vi fick också doxyferm i dag, för jag bad om nåt annat än hippotrim eftersom det inte biter. Hoppas på resultat.

Du får gärna PMa mig, håller gärna kontakt, då mycket verkar lika på våra små.
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Förlåt, jag hoppas verkligen att allt går bra för dig och ditt föl, men vilket underbart syftningsfel i rubriken! Jag ser ett föl som hoppar upp och ner framför mig...
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Tycker verkligen, verkligen!!! att du ska diskutera detta med din veterinär - inte på ett internetforum. Om du inte litar på din veterinär, sök då en annan veterinär. Jag kan inte, som veterinär, kan uttala mig om något vettigt i detta fall utan att ha undersökt fölet i fråga och pratat med dig, djurägaren, irl - och då begriper jag mig på blodprovssvaren till skillnad mot flertalet här som inte utbildats i detta.

Det är inte ett papper med provsvar man behandlar, det är ett djur.


Alla djur följer inte "böckerna" och ovanliga förklaringar kan ibland finnas. Då måste varje fall bedömas individuellt och det kräver noggrann undersökning av djuret, kunnande och fingertoppskänsla.
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Förlåt, jag hoppas verkligen att allt går bra för dig och ditt föl, men vilket underbart syftningsfel i rubriken! Jag ser ett föl som hoppar upp och ner framför mig...

Mee too, jag tänkte det måste ju vara ett friskt föl.
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Tycker verkligen, verkligen!!! att du ska diskutera detta med din veterinär - inte på ett internetforum. Om du inte litar på din veterinär, sök då en annan veterinär. Jag kan inte, som veterinär, kan uttala mig om något vettigt i detta fall utan att ha undersökt fölet i fråga och pratat med dig, djurägaren, irl - och då begriper jag mig på blodprovssvaren till skillnad mot flertalet här som inte utbildats i detta.

Det är inte ett papper med provsvar man behandlar, det är ett djur.


Alla djur följer inte "böckerna" och ovanliga förklaringar kan ibland finnas. Då måste varje fall bedömas individuellt och det kräver noggrann undersökning av djuret, kunnande och fingertoppskänsla.

Du tror inte efter vad TS skrivet att dialogen är i full gång med vet ? Vad skulle det vara för fel att dessutom få tips och ideer från någon annan som drabbats av samma tidigare och hittat felet ? Det är ju inte precis så att TS då skulle sätta igång någon behandling på egen hand utan lär ju om hon får några tips vidarebefodra dessa till sin veterinär. En veterinär är ingen uppslagsbok som har en automatisk söktjänst inbyggd på alla fel och sjukdomar som finns utan de normala vettiga inser att input och ideer från andra om vad det skulle kunna tänkas vara och vad som kan kollas upp är till värdefull hjälp när det handlar om avvikande saker som visar sig inte vara "standard grejer". En veterinär som tror sig vara totalt fullärd och inte vill ta emot tips är definitivt inte en bra veterinär.

För bara ett par år sedan tex räddade forumet livet på en annan fölis trots att den befann sig på ett av våra stora djursjukhus under intesivvård. De stod helt frågande till vad det kunde vara och det var mer eller mindre bestämt att ta bort fölet om inte en större förändring skedde under dagen. Ägaren skrev desperat här på forumet och tror inte ens det tog en halvtimme innan en större uppfödare som drabbats av samma och viste vad det kunde handla om skrev in ang sin erfarenhet och vad det visade sig vara och hur de behandlade , TS kunde vidarebefodra detta till sina veterinärer och de hade inte ens hört talas om den sjukdomen tidigare, de sökte info och ringde till det ställe som behandlat det tidigare fölet och behandling sattes in och några timmar senare var fölet utom fara. Hade inte den TS skrivit på forumet däremot så hade troligtvis inte hennes föl inte överlevt.
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Förlåt, jag hoppas verkligen att allt går bra för dig och ditt föl, men vilket underbart syftningsfel i rubriken! Jag ser ett föl som hoppar upp och ner framför mig...

Jag insåg det när jag lagt ut tråden... :D
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Tycker verkligen, verkligen!!! att du ska diskutera detta med din veterinär - inte på ett internetforum. Om du inte litar på din veterinär, sök då en annan veterinär. Jag kan inte, som veterinär, kan uttala mig om något vettigt i detta fall utan att ha undersökt fölet i fråga och pratat med dig, djurägaren, irl - och då begriper jag mig på blodprovssvaren till skillnad mot flertalet här som inte utbildats i detta.

Det är inte ett papper med provsvar man behandlar, det är ett djur.


Alla djur följer inte "böckerna" och ovanliga förklaringar kan ibland finnas. Då måste varje fall bedömas individuellt och det kräver noggrann undersökning av djuret, kunnande och fingertoppskänsla.

Vad i mitt inlägg tycker du säger att jag inte diskuterar detta med behandlande veterinär? Eller att jag vill behandla efter "ett papper med provsvar"?

Jag har kontinuerlig kontakt (dvs. minst 1 ggr i veckan) med behandlande veterinär i Skara och dessutom med min distriktsveterinär. Vi för varje dag bok på morgon- och kvällstemp samt hur fölet har betett sig under dagen för att ge veterinären så mycket information som bara är möjligt. Vi har följt deras råd till punkt och pricka, och de har kollat allt de kan tänkas komma på. Men som jag skrev i mitt första inlägg så har ingen av dem någon förklaring på vad det är som spökar. Har fullt förtroende för deras kompetens, men precis som gylle skrev så slänger jag ut en fråga utifall att det är någon annan som varit med om liknande och kan ge input i vidare diskussion med veterinär.
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Vad i mitt inlägg tycker du säger att jag inte diskuterar detta med behandlande veterinär? Eller att jag vill behandla efter "ett papper med provsvar"?

Att ditt första inlägg är ffa ett upprapande av provsvar, som mycket få folk på buke kan uttala sig om. Och de som kan uttala sig om provsvaren sannolikt/förhoppningsvis inte kommer svara i tråden utan att ha sett fölet i fråga.

Hoppas fölis mår bra nu iaf. :)
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Menar du att jag har helt fel när jag påstår att de ena siffrorna inte är höga?
Isåfall ber jag om ursäkt,.
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Nej, det menar jag inte, utan håller snarare med du. :) Dvs när pappret inte helt stämmer med verkligheten är det ibland verkligheten man får gå efter, speciellt när det handlar om små avvikelser/gråzoner. Här kan man inte se verkligheten.

Sen har forum såklart en del andra fördelar, som en del tagit upp med "fler förslag" etc. Men att kunna avgöra om provsvaret är relevant i just detta fall - tveksamt...
 
Sv: infektionsstatus på föl som hoppar upp och ner

Att ditt första inlägg är ffa ett upprapande av provsvar, som mycket få folk på buke kan uttala sig om. Och de som kan uttala sig om provsvaren sannolikt/förhoppningsvis inte kommer svara i tråden utan att ha sett fölet i fråga.

Hoppas fölis mår bra nu iaf. :)

Jag håller inte med. Det var inte en diagnos på fölet jag efterfrågade utan andra med liknande erfarenheter. Har man varit i samma situation så känner man kanske igen blodprovssvaren och kan svara utifrån sin erfarenhet. "Upprapandet" av provsvar var just för att visa på utveckling över tid och var ett komplement till den övriga information som jag skrev. Frågeställningarn i första inlägget var "Är det någon som har varit med om något liknande? Dvs. infektionsstatus visar på sjuk häst men ingenting annat visar vad det kan vara (eller att hästen är sjuk)." samt "På måndag ska jag ha ny kontakt med klinken för att besluta om hur vi går vidare. Är det något jag ska be dem titta på?"

Nåväl, fölet mår *peppar, peppar* bra idag. :) Senaste blodprovet var enligt behandlande veterinär bra och hon tyckte att vi nu äntligen kan slappna av litegrann. Fölet har inte haft någon mer febertopp och lägger på sig mer och mer hull för var dag som går, även om vi har en bit kvar.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 203
Senast: Nominous
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 169
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 071
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp