Inflammastion i knät. *långt*

Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Ska ta ut hovslagaren nu.. nästa vecka.
Men har en fundering, om han ska gå oskodd..?
Då han bara står inne i boxen, plus ute i hage.
Gör inget annat, får gå promenad med honom 10 min/dagen.
Men tänkte vänta ytligare ett par dagar med de.
Och än är de mjuk på grusvägarnan är det regnar.
Men kan det på verka skada något, att han spänner sig eller något sånt? :/
Någon som kan ge tips ?
Kan hovslagaren, känna om han är ömfotad?
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

SUCK

Ingen som vet ? :/
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

MEN

ingen som vet ? :(
ska ändå ringa vetrinären på måndag, men nån som kan säga nått ? :S hmmm.. :confused:
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Tycker nog du ska fortsätta ha honom skodd om han nu är van d..i värsta fall kan d ju förvärra om han han som du säger går och spänner sej och blir ömfotad osv..
Hur är det med han?
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Tycker nog du ska fortsätta ha honom skodd om han nu är van d..i värsta fall kan d ju förvärra om han han som du säger går och spänner sej och blir ömfotad osv..
Hur är det med han?


Det är oförändrat.
Jag ser de, klart och tydligt.
Han ska ju ha medicin två gånger om dagen.
Morgon och kväll, och hon sa att jag skulle pröva o ge han betfor o lite kross blandat och medicin i.
men hjälper inte, han vägrar äta.
och utan medicin äter han, o tycker de är väldigt gott.
så de är kämpigt att åka till honom, o medicinera.
då de är stor dos han får, o sprutar man in mycket i hans mun på samma gång.
spottar han ut en del.
men bara kämpa
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Mitt fullblod patellaopererades och reopererades som ung (detta innebär att han idag har något "instabila"/svaga knän). Våren -05 var han halt, inflammation hö bak. Behandlades och friskförklarades först nov -05. Har en rörelsestörning höger bak och kräver ett annat träningsupplägg men gick senast msv dressyr och gått bla en int. fälttävlan i år. Anledningen att han blev halt, TROR jag beror på att vår dåvarande hovslagare lät honom bli alldeles för lång i tårna (=belastar knäna som redan var försvagade) trots påtryckningar från oss att ta mer. Idag går han mer ringskor/eggbattskor (osäker på stavningen) samt att vi bytt hovslagare som tar ordentligt i tårna.
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Tycker också du ska låta hästen vara skodd som han är van vid,han är ju trots allt 16år.

Om han inte äter fodret med medicin,så är det inte lönt att försöka.

Du måste ge honom det i munnen direkt med spruta.

När du sprutat in medicinen i munnen så håll upp hans huvud en stund så blir det inte så mycket spill som rinner ut.
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Okej.

Han kommer nog få gå skodd.
Ja, vi har sagt desamma.
Vi måste spruta honom direkt i munnen.
Går ju inte göra på något annat sätt, då han vägrar äta maten.
Han är riktigt smart min lilla kille ;)
Men så äre, bara hoppas denna medicin hjälper..

Jo, han gick oskodd bak i slutet på juli..
Tills september.
Då hans skoddes om.
Han går 8 veckor, sen skos om.
Och bak skorna plockades bort.
Och han gick 8 veckor utan bak skor.
Tror jag, eller om de blev 6 veckor
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Finns det någon chans, att en väl utbildad person som håller på med massageterapeut för häst.
Kan hitta vart felet sitter hos, min häst ?
Då vetrinärerna inte gör de ?
Kan hon hjälpa mig, att få honom bättre, en vad han är idag.
Plus vetrinären ?

Ska jag låta henne, komma ut o få kolla på min häst.
Och se om hon kan hitta spänningar, låsningar m.m som han ha orsakat denna skada!?
Då varken jag, eller vetrinärerna kan säga vart de kommer ifrån.
Och han är väldigt öm i ryggen, o går med täcke dagligen.
Och vill gärna sparka, när man borstar lätt på ryggen.
O drar på bak "bena".
Behöver tips o råd.
Ska även lägga till att han ALDRIG tidigare sparka eller, visa några tecken på sånt.
Väldigt tjurig av sig, går ändå på medicin. "butta"
Men verka ta till dig metacam bättre :S
Som han fick innan, de verka han bli bättre på enligt mig.
Rörde sig bättre då.. än med "butta".
HJÄLP..
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Som du vet med Cinnamon så hade ju jag ute nu senast en massör som hittade problemet på henne.
Förra gången hade jag ju en kiropraktor som oxå hittade problemet på henne.

Såvida vetrinärena inte hittat något benbrott eller liknade så tycker jag att du kan ta och ta ut nått utav det till honom.. Oftast kan kiropraktorn massage till en viss del iaf.

Allt det du skrivit här låter nästan precis som det Cinnamon hade första gången..
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Jag tror nog att jag åkt till en annan veterinär med min häst för att få en andra bedömning på hästen samt att denne kanske skulle kunna behandla hästen på ett annat sätt.

Jag hade personligen i detta läget bett om att hästen skulle sprutas i bakknäet samt i ryggmuskulaturen, att behandla med allmänriktad medicin (såsom metacam, finadyne, fenylbutazon) i det här läget hjälper nog inte så mkt, de medicinerna är smärtstillande och antiinflammatoriska de också, men eftersom de är allmänbehandlande så är det inte säkert att de "räcker till" för att behandla inflammationen i bakknäet.

Angående skor så tycker jag att du ska låta honom gå med skor.
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Har hört tips om de med, förut.
Att åka till en annan vetrinär, för o få en bedömning ifrån dom med.
kanske är värt ett försök.
tack för alla svar.
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

HJÄLP

Nu har han gått på medicinen "butta" i 11 dagar.
Och jag ser ingen förändring. :(
Han vilar mycket på sitt onda ben, och är hänig visa dagar.
En del dagar, är han halv vild.
Och andra häning, som han gett upp livslusten :(
Vad ska jag göra ?
Om 6 dagar, ska vi tillbaka igen till kliniken.
Har prata med vänner, som haft häst i flera år.
Vuxna personer, och bet om råd o tips.
Pratat med förra ägren osv, och frågat henne vad hon skulle ha gjort.
Hon har sett hans skick på film, bild m.m..
Och hon skulle tagit bort han.
Jag går inte efter vad andra säger, men behöver hjälp.
Om han är oförändrad, när vi återvänder ?
Vad ska man göra då ?

Han går där i sin lilla hage, har gjort en ny.
Så han kan se sin hästkompis, så dom kan stå o hälsa på varandra.
Men de hjälps inte.
Han äter sitt kraftfoder, betfor o kross.
Och hö, morgon, lunch och kväll.
På lunchen, brukar han nosa på de.
O sen typ.. Näe vill inte ha.
I bland ligger lite av de kvar dagen efter.
Men morgonen o kvällen äter han.
Är han för deppig på dagarna för att äta.. eller inte hungrig?
Han får hö, kl 6 - mellan 12-13 och sen vid 19.
HJÄLP :(
Min älskade häst, mår inte bra.
Och jag mår dåligt av att han mår dåligt.
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Jag ställer mig frågande till behandlingen. Att allmänmedicinera en gonit med metacam känns som att pissa i nilen. Möjligen att allmänbehandla med tuppkam, men JAG skulle utan minsta tvivel vilja se en riktad behandling, dvs en LEDbehandling, med injektion i leden med tuppkam och kortison. Finns det någon anledning till att detta inte är gjort?

I de fall någon av mina haft gonit (dvs bakknäinflammation) har det utan undantag behandlats intraartikulärt (dvs i leden) i knäet?

Ett annat tips är att röntga ett snäpp neråt, dvs hasen. Min valack hade ju gonit. Började på VB, vi behandlade i leden. På ÅB var vb bra, men då satt det i HB istället. (Båda knäna rtg första besöket, såg citat vet 'exemplariska' ut) Vi beh HB, på åb satt det i VB igen, då behandlade vi BB. Det ville dock komma tillbaka igen, så vi röntgade hasen (VB), och bingo. Aktiv spatt. Hasleden behandlades och hans varade. Sen dess har bakknäna hållit sig i schack med. Det utlösande var att han avlastade hasen VB, för att spatten gjorde ont.

Han visade dock inget (knasig häst..) på böjprov på hasen under något av de tre första besöken, bara knäna, och knäbedövning släckte helt. Men att de kom tillbaka var ju för att grundorsaken (spatten) var kvar.

Intressant! Jag håller på med en utredning på min femåriga pålle. Konstaterad inflammation i knälederna bak, vä bak värst. Röntgen och ultraljud visar inget. Vid atroskopi visas inget direkt fynd heller som kan vara orsak. Dock tas en liten broskbit bort i vä bak MEN klinikchefen på strömsholm tror inte att den är av betydelse för hältan. Nu är det snart dags för åb och vi vet inte riktigt vart vi står...

Intressant med en annan infallsvinkel....

Kan tillägga att min beh med cortison och tuppkam vid två tillfällen, ingen förbättring
 
Senast ändrad:
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Intressant! Jag håller på med en utredning på min femåriga pålle. Konstaterad inflammation i knälederna bak, vä bak värst. Röntgen och ultraljud visar inget. Vid atroskopi visas inget direkt fynd heller som kan vara orsak. Dock tas en liten broskbit bort i vä bak MEN klinikchefen på strömsholm tror inte att den är av betydelse för hältan. Nu är det snart dags för åb och vi vet inte riktigt vart vi står...

Intressant med en annan infallsvinkel....

Kan tillägga att min beh med cortison och tuppkam vid två tillfällen, ingen förbättring

Okej. :/
Låter inte alls något vidare, vad kommer ni att göra ?
Min är 16 år gammal, har tidigare gått på trav.
Och sen blivigt ridhäst.
Och blivigt riden i skogen osv.
Har troligen gått med de i 2 månader, innan jag hann förstå att något är galen.
Då först jag hade en ute, som påstod att de var tänderna :S
Börja pröva grimma o han blev bättre i ridning, o jag tänkte ja okej.
Då var de väl de som var felet, och sen kom de tillbaka han börja skena m.m.
Och jag kontakt vetrinären, o dom tyckte jag skulle låta han vila o byta utrustning :S
Skumt, men pröva rida barbacka i grimma.
Blev en vis förbättring, sen blev jag arg o kontakta en annan vetrinär som kom ut.
och sa åt mig att vi måste till klinik med han..
sen på den vägen är det, till kliniken..
fram o tillbaka o inga fel hittas.
fast det är flera som kollat på han där osv.
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Ja, vad kan man göra?? Är ju i händerna på veterinärna. Jag hoppas på att det trots allt var broskbiten som var orsaken och att han är fit for fight igen. Men har vi otur är han fortfarande halt vid åb och då börjar det kännas kämpigt.

Så vi får se vad de säger, det känns oxå lite som att man inte har lust att hålla på hur länge som helst om de inte har någon aning om vad felet kan vara. Jag älskar min häst men det börjar bli kostsamt trots försäkring... Han har nu vilat sedan slutet av augusti...
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Ja, vad kan man göra?? Är ju i händerna på veterinärna. Jag hoppas på att det trots allt var broskbiten som var orsaken och att han är fit for fight igen. Men har vi otur är han fortfarande halt vid åb och då börjar det kännas kämpigt.

Så vi får se vad de säger, det känns oxå lite som att man inte har lust att hålla på hur länge som helst om de inte har någon aning om vad felet kan vara. Jag älskar min häst men det börjar bli kostsamt trots försäkring... Han har nu vilat sedan slutet av augusti...

Okej.
Förstår dig.
Känner samma sak.
Är inte min "lite" bättre vid återbesöket.
Som är nu på måndag.
Så, kommer hans dagar vara räknade.
De är kämpigt värre, men han är trotts allt 16 år.
Och han lider, och jag lider med honom.
Man kan inte behålla hästen, bara för att man älskar den om den lider.
Utan man får tänka på hästens bästa.
Och vara glad för, den tiden man fått ha ihop.
Jag var fast besluten, att göra detta återbesök o försöka en gång till.
Men har fundera, och de känns som de tyvärr.
Inte går längre, både för att han lider o sen kostnaden.
De rör sig om flera tusen i månanden..
Med medicin, besök på klinik. m.m..
 
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Känner att jag bara måste få berätta.

I somras tränade jag min foderhäst i hoppningen, det gick mkt bra och vi planerade en debut i 120.
Men han började stanna på lite konstiga ställen, främst i kombinationer, andra hindret.

Juli - åkte in till Södertörn ATG klinik, verkade lite ojämn, spänd. Böjprov, visad hälta höger fram kotled, hovled samt höger hasled/glidlederna.
Röntgade och hittade ingenting fel, konstaterad inflammation efter att han inte haltat efter bedövning i de "skadade" lederna.
Behandlade med kortison och tuppkam i lederna.
Veterinären sa att det var i rätt tidigt skede och att det såg bra ut, han kunde bli bra snart.
Stod i boxen i en månad, sjukhage var ingen idé eftersom han sprängde den. 20 minuters promenader både morgon och kväll samt butta i 11 dagar. Det var ett helvete att få i honom butta. I maten gick det inte och sprutade man in fick man 90% på sig. Det var en kamp, han bet sönder en spruta så vi fick åka o köpa ny på apoteket :devil:

Andra besöket fortfarande inte helt ok, men bakbenet såg bättre ut än frambenet. De ville behandla igen. Kortison och tuppkam igen. Ingen butta dock (tack och lov!!!)
Promenader 20 minuter morgon och kväll.
Fick även specialbeslag på framhovarna, tåriktade svetsade ringskor.

Tredje besöket Började på Strömsholm, gick då med honom till Hästsjukhuset. Konstaterat friskt framben!! :banana:
Men bakbenet var inte riktigt bra. Behandlades igen. Fick stå i mindre hage. Promenerade enligt igångssättningsprogrammet, efter ett par veckor satte jag upp. Han var ÖVERLYCKLIG och var ivrig när han äntligen fick bära på mig.

Fjärde besöket Efter 4 veckor var vi tillbaka på återbesök och efter önskemål om ny veterinär då den senaste veterinären var inte riktigt kompentent nog att svara på mina frågor och ville inte lyssna ordentligt så jag ville inte ha henne igen.
Nya veterinären va jättebra, kollade och förstod hästens behov. Hon sa att han verkar lite ojämn men INTE halt. Hon sa att det såg mer ut som svaghet. Provade galoppera också, korsgalopp hela tiden = svaghet. Fick nytt igångssättningsprogram.

Femte besöket 4 veckor (8 veckor alldeles för tidigt) kom vi tillbaka. Jag hade märkt att nåt var fel, han var halt och kändes allmänt dålig. Longerade, såg inte bra ut. Böjprov, såg inte bra ut. Hon (veterinären) var väldigt tveksam. Det var höger bak som spökade om ingen förstod. Bedövade, blev bättre. Ville ta nya röntgenbilder. Men sa att hon inte trodde att han kunde bli frisk.
Föreslog behandling, försökte prata om hur man kan hålla honom igång som promenadhäst. När jag ställde frågan "Hur stor är chansen att han blir helt återställd?" Tordes hon inte svara på rakt ut men började försiktigt med att det nog är dags att vi funderar på att triangelmärka honom. Aldrig mer tävling. Har vi tur kan han nog gå i alla gångarter på rakt spår.
Ringer hästens ägare (jag fodervärd) och diskuterade. Hon frågade om jag ville behandla. Jag sa att jag var tveksam och hon höll med. Vi kom överens att göra det vi inte ville göra. Sen pratade hon med veterinären själv.
Fick kort information om hur avlivning går till. Fick journalen också, läste i den. Man kan se hur han fallit ur under tiden, hur han blev sämre psykiskt sett samt fysiskt sett. Man såg också att det aldrig var 100% bra med hans högra bakben.
MEN när man longerade i galopp så höll han en fin galopp det ena varvet = korsgaloppen vid förra besök var svaghet.




Nu vet ni hur det gick med min foderhäst :cry:
Redan i somras såg man att han var ledsen, mådde dåligt. Var lycklig när han kom ut på promenader.
När vi kom tillbaka till Strömsholm så hade han redan magrat väldigt mkt trots fri tillgång till hö. Övergick till hösilage, gav mer kraftfoder. Såg fin ut i pälsen.
Sakta men säkert såg man hur pälsen blev "tufsig". Sen jag började rida honom fick han MASSA foder. Ökade från 10-15 kg hösilage, från nån näve korn/mål till 1 kg korn/mål samt betfor, mineraler m.m
Glansen i pälsen försvann.
Han hade en väldigt underbar glimt i blicken som tyvärr är borta nu.
Han springer inte längre i sin hage. Stirrar ut i intet.
Han mår inte bra av att bara stå eller bara promenera. Även blivit på dåligt humör oftare, var fräck mot alla allmänt och tjurig. Han skulle aldrig bli bra igen. Han var deprimerad också, allmänt olycklig. Revbenen var kvar, vinterpälsen släter över det ganska snyggt.
Det var därför jag och hans ägare beslöt att hjälpa honom att komma till de underbara ängarna.


Ibland måste man ta svåra beslut man inte vill ta :(

Lycka till! Du måste vara öppen för hur hästen mår, om den blir bra osv. Trivs den som sällskapshäst? Promenadhäst? Om inte, kanske är det dags att hjälpa honom till himlen, det är jättesvårt, tro mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Inflammastion i knät. *långt*

Hejsan.

Läste noga igenom de du skrivet.
Och det låter väldigt hemskt.

Vi har bara varit inne tre gånger med våran, men han är trotts allt till åren.
och har nog gjort sitt, idag vi fick de hemska beskeddet vi visste att vi skulle få.

"Han lider, han kommer aldrig bli bra igen".
Jag bara nejnej, han kommer visst bli bra.
Luta mig i mot honom, o de var som han sa till mig i den stunden.
Matte, jag orkar inte mera nu.
Men jag kommer finnas med dig, så jag sa.
Okej, han får gå bort.
Han är dock, med oss hem.
Och tillbringar sina sista dagar, tillsammans med sin favorit kompis i hagen.
Ville få chansen att säga hejdå, och ta farväl reält av honom.
Och låta han träffa sin kompis en sista gång.
Så inom några dagar är hans lidande slut, och han ska få somna in.
Och flytta upp till de blå, till häst himlen.
Där han får de bra, och slipper sin smärta.
Det är jätte tungt, och jätte svårt.
Och jag känner, bara nej nej, jag vill inte ta bort honom.
Jag vägrar, men det är för hans skull.
Jag kommer sörja honom, kommer gråta, o tänka på honom.
Men jag vet att han finns med mig, jag vet att han finns där.
Så dom har sista dagarna, jag har kvar.
Ska jag bo ute i stallet med honom, från morgon till kväll.. ska jag tillbringa med honom.
Sen ska vi tillsammans åka, för att skiljas ifrån varandra.
visst är det tufft, men lider ett djur.
kan man inget göra, den måste få sin frihet.

och han har sån smärta, och de går inte göra något åt.
dom har försökt, och med smärta kan han inte ens gå som promenad sällskapshäst.
så tyvärr slutar han sina liv inom några få dagar.
min älskade, underbara häst..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 961
Senast: Hazel
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
509
Senast: Lyan
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 203
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp