Bukefalos 28 år!

Inflammerad strålbensbursa!

Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Thoho!
Han var helt ren igår på klinik, så nu ska vi börja uppbyggnadsarbetet!
Skritt, skritt också lite mer skritt.... Rakt fram till en början, sen lite inlägg av klättring och böjt spår och långsam upptrappning av travarbete!

Hovis ska sko honom i slutet på februari och sätter då på honom skor enl. "natural balace", först efter detta kommer jag att sitta på honom, så gissa om jag kommer få kondis!? Förhoppningsvis så kanske man tappar ett kilo eller två på vägen!

Men gissa om jag var förvånad, vetrinären likaså!
Och GLAD!!!

Vad skönt!:) Uppdatera hur igångsättningen går! Ganska intressanta synpunkter du fick om hovarna, vad säger din hovis om det?
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Jag hade en häst som fick den diagnosen, han blev bra efter första behandlingen. :)
Han hade dessutom ont i ryggen. Veterinärens teori var att han antingen fått inflammationen p g a för hårt underlag eller pga ryggontet. Hon kunde inte säga om ryggontet var pga strålbensbursorna eller tvärtom.
Rygg och strålbensbursa behandlades (med en "modern" häxblandning) och en månad senare var hästen som ny. Jag red varannan dag och longerade över cavaletti varannan dag. Dock sjukhage 1 vecka först.
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Thoho!
Han var helt ren igår på klinik, så nu ska vi börja uppbyggnadsarbetet!
Skritt, skritt också lite mer skritt.... Rakt fram till en början, sen lite inlägg av klättring och böjt spår och långsam upptrappning av travarbete!

Hovis ska sko honom i slutet på februari och sätter då på honom skor enl. "natural balace", först efter detta kommer jag att sitta på honom, så gissa om jag kommer få kondis!? Förhoppningsvis så kanske man tappar ett kilo eller två på vägen!

Men gissa om jag var förvånad, vetrinären likaså!
Och GLAD!!!
Vad skönt att han är ohalt. Är han friskförklarad eller måste du vänta och se hur uppbyggnaden går innan han anses helt frisk?
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Jodå! Jag ska hålla er uppdaterade, hur kul det nu kan vara att läsa om promenader...;-)
Jag har inte berättat för min hovis om dessa planer än, men han får helt enkelt "take it or leave it". Jag har ända sedan jag fick höra om "barfota" verkning tyckt att det är konstigt att man inte kan kombinera sko och barfota tänket... Men nu är det här!
Coolt att en hovis på klinik tycker om idén!
 
Senast ändrad:
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Jag vet inte heller om det var som spända musklerna eller bursan som är boven i dramat... Jag hoppas på muskler! Lättare att hålla koll på och behandla!
Mmin häst har gått en hel del på hårt underlag, hovis tyckte att jag skulle undvika mjukt underlag men när jag berättade att han aldrig har sett ett mjukt underlag funderade hon lite och sa att jag får hålla mig till sviktande underlag. Jo, jag ska anlägga 2km gummibana... När jag blir miljonär. Nejdå, men jag kommer definitivt hålla mig borta från hårda grusvägar när det ska gå fortare än skritt!
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Bägge vetrinärerna som har varit inkopplade är pessimistiska... Så friskförklarad kommer han nog inte att bli förrens han är 20år.... Men vi ska visa dom!

Hur går det med Drottning?
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Igår var vi och fick skor på kliniken, hovis skodde med Natural balance fram och vanliga "franska" bak. så nu kan jag jobba honom lite fler dagar i veckan eftersom han har broddar!!!
Vetrinären kollade lite snabbt när jag longerade och gav oss tummen upp!!!!
Så nu ska här sättas igång på riktigt!
Men som sagt sakta men säkert... (berätta inte för någon att jag har suttit på honom två gånger i skogen, barbacka och i grimma) Jag kunde inte stå emot frestelsen! Han var stolt som en tupp!

Så det går frammåt!

Kram på Er alla!
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Igår var vi och fick skor på kliniken, hovis skodde med Natural balance fram och vanliga "franska" bak. så nu kan jag jobba honom lite fler dagar i veckan eftersom han har broddar!!!
Vetrinären kollade lite snabbt när jag longerade och gav oss tummen upp!!!!
Så nu ska här sättas igång på riktigt!
Men som sagt sakta men säkert... (berätta inte för någon att jag har suttit på honom två gånger i skogen, barbacka och i grimma) Jag kunde inte stå emot frestelsen! Han var stolt som en tupp!

Så det går frammåt!

Kram på Er alla!

Att du inte följt derar ordination behöver inte ngn berätta för dom. Dom har redan läst det här,, skrivet med dina egna ord.

Kul att du fick tummen upp, fantastiskt hur snabbt en häst blir ohalt så snart den får skror på sig och mest fantastiskt,, miraklet med Natural Balance skon.

Hoppas det framöver förtsätter med tumme upp.
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Jag vet inte om du är ironisk?! Men jag misstänker det.
Han var ohalt innan han fick skor, men även efter.... Men det är svårt att sätta igång en häst på allvar utan broddar i det här underlaget!Jag tror inte att det är en mirakelsko, men att den kan hjälpa till i rehabiliteringen!
Vet. tyckte att jag kunde börja skritta honom i december... Det är jag som inte har velat skynda på processen! Sen att jag har suttit på honom i tre minuter i skritt i skogen tror jag inte att dom bryr sig ett dugg om! Det var lite mer en peppning för att jag ska orka och känna att det går frammåt, och komma ihåg hur det kan vara!

Hur skulle du ha gjort om jag hade kommit till dig med min häst?
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Vad du gör NÄMN inte denna sko till Coari - det startar oanade "ordlaviner" och ironiska illfundigheter:eek:

Själv har jag också haft goda erfarenheter av "mirakelskon" - men det får man inte prata för högt om här.

Lycka till i fortsättningen med din häst:)
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Jo det verkar så....
Tråkigt att man inte kan ha en diskution på en normal nivå och konkreta idéer... Jag förstår att skon oxå har dåliga sidor och inte är en mirakelsko.
Jag har läst många av Coaris inlägg och tycker att hon har många vettiga åsikter att fundera över, men här verkar det ha kört fast!

Varför använde/använder du NB skon?
Hade du den bara under en period eller permanent?
PMa gärna om du vill!
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Vis av erfarenheten så PM:ar jag.
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Vad du gör NÄMN inte denna sko till Coari - det startar oanade "ordlaviner" och ironiska illfundigheter:eek:

Själv har jag också haft goda erfarenheter av "mirakelskon" - men det får man inte prata för högt om här.


Jag e inte ofelbar.:cry:

Jag vill oxå veta varför den skoddes med NBL skon,, kanske har jag ngt här att lära mig.:laugh:

Sedan va det ironiska att jag uppfattade det som att den va barfota innan och blev mer bekväm när den fick skor på sig.:eek:

Till TS: Jag förstår att du behövde "peppa dig" genom att ta ett par små uppsuttna rundor, Förlåt men jag tolkade det som att du inte följde Veterinärernas ordination,, nu förstår jag att du inte följt din egen ordination.:o

Sorry,,, sorry:confused:
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Du är ursäktad!

Anledningen till att Vet. Hovis och jag tror (man kan aldrig veta) att NBskon kan vara bra är att man får en tidigare överrullnings punkt än med en traditionell sko, och på så sätt avlastar djupa böjsenan och pga detta avlastar strålbensbursan!

Jag är fortsatt intresserad av din åsikt! Och givetvis andras!
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Nu är det min tur att be om ursäkt....

Ska jag tolka det faktum att du inte har gett mig ett svar som om du håller med??

Eller sårade jag dig djupt?
 
Sv: Inflammerad strålbensbursa!

Jag är förkrossad,:cry:

Kommer aldrig mer att våga skriva mer på detta forum.:crazy::angel::rofl:

Okej, jag sa ju att jag ber om ursäkt!!!:(
Finns det något jag kan göra för att plåstra om herrns sår?
Skulle gärna vilja veta vad hans tankar angående mitt tidigare inlägg!
Eller har ni inget att tillägga, och vi har tänkt på allt och vridit och vänt på problemet på alla tänkbara sätt!? :idea:
Tänk vad bra man kan vara!:grin:
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp