Bukefalos 28 år!

Inför första starten

steve

Trådstartare
Då var det dags att starta en liten startfälttävlan i helgen och jag börjar redan bli lite smånervös. Har säkert 1000 frågor egentligen men tänkte att jag frågar om det vesäntliga. :D

1. I ryttarmeddelandet står "proper klädsel i samtliga dicipliner". Vad innebär det? Vita ridbyxor och kavaj i hoppning och dressyr, men terrängen då? Vad räknas som propert? Måste man ha vita rydbyxor där också (opraktiskt?)?

2. Visning av häst för hand har jag aldrig någonsin varit med om. Hur går det till? Man tar på sig hjälm och hästen träns, och så springer man en sträcka, ställer upp hästen framför domaren och springer tillbaka? Noll koll :o. Brukar det vara lång kö?

3. Hade ju tänkt knoppa manen till dressyren, men ska man låta knopparna sitta kvar till hoppningen och sedan ta ur de i terrängen? Är vad jag förstått väldigt nära i tid från dressyr till hoppning så man kanske inte ens hinner ta ur knopparna.

4. Det står att banvisning (antar att det är terrängbanan) är antingen kl 8.00 eller kl 13.30. Jag kommer starta min dressyr vid 11.10 och terrängen vid ca 15.40, visst borde det räcka om jag kollar banan 13.30 då?

5. Hur gör ni med brodd?! Ställer man sig verkligen med gängtapp och broddnyckel och broddar på tävlingsplats? Kommer aldrig lyckas få hästen att stå still så pass länge så jag kan brodda alla fötter på tävlingsplats. Men brodda hemma? Känns dumt att åka transport med stora gräsbrodd. Dressyren rids på sand, hoppningen på gräs och terräng på gräs (eller ja, som vanligt).

Kommer säker på hundra fågor till snart men dessa är de jag funderar över just nu. :D
 
Sv: Inför första starten

1. I ryttarmeddelandet står "proper klädsel i samtliga dicipliner". Vad innebär det? Vita ridbyxor och kavaj i hoppning och dressyr, men terrängen då? Vad räknas som propert? Måste man ha vita rydbyxor där också (opraktiskt?)?

Typ inte flaxande och/eller bylsiga kläder och absolut inga huvor på jacka/tröja, vitt är absolut inget krav. Jag har haft vanliga tävlingskläder just för att jag vill "öva på att tävla" liksom, i terrängen har jag antingen samma vita ridbyxor eller ett par vanliga och en tun, långärmad tröja.

2. Visning av häst för hand har jag aldrig någonsin varit med om. Hur går det till? Man tar på sig hjälm och hästen träns, och så springer man en sträcka, ställer upp hästen framför domaren och springer tillbaka? Noll koll :o. Brukar det vara lång kö?
Träns, spö (gärna långt om du inte vet 100 % att du klarar dig utan), hjälm, ev handskar och skor som går att springa i.

Du ställer först upp med manfria sidan (nu tar jag kortversionen av att visa häst) mot veterinären, skrittar på rakt spår bort från vet som denne anvisar, vänder (hästen bort i från dig a la bakdelsvändning) hästen och skrittar eller travar tillbaka enligt anvsining. Ev en sväng bortåt till för trav/mer trav. Sedan ställer du upp hästen igen framför vet.

När hästen är uppställd står du rakt framför med en tygel i vadera hand och flyttar dig åt sidan när vet kollar framifrån.

Det har aldrig varit kö på de startfälttävlan jag varit på men kan vara på vanliga tävlingar när veterinärtiden är begränsad (ex "ponny vetbesiktigas mellan 10-11" eller liknande).

3. Hade ju tänkt knoppa manen till dressyren, men ska man låta knopparna sitta kvar till hoppningen och sedan ta ur de i terrängen? Är vad jag förstått väldigt nära i tid från dressyr till hoppning så man kanske inte ens hinner ta ur knopparna.
Du ska ha anmält dig som redo att gå in på hoppbanan inom 30 min efter att du lämnat dressyrbanan - inte så gott om tid. Dock behöver du ju knappt rida fram något till hoppningen men ska man byta sadel/skydd eller liknande tycker jag alltid det känns stressigt, jag är inte så snabb :o Lämna knopparna i om du inte behöver manen att hålla i, samma i terrängen.


4. Det står att banvisning (antar att det är terrängbanan) är antingen kl 8.00 eller kl 13.30. Jag kommer starta min dressyr vid 11.10 och terrängen vid ca 15.40, visst borde det räcka om jag kollar banan 13.30 då?
Iom att du redan ridit igenom din häst så behöver du ju inte värma supermycket, glöm inte att räkna in tid för att brodda inför terrängen bara om du ska göra det. Men det borde väl gå, känns det stressigt kolla banskissen och ev även banan själv innan så du vet sträckningen och vilka hinder och på banvisningen hämtar du bara in tips och kollar mer noga vilket av hindren (ofta flera ihop på olika höjder osv) som ingår i din klass.


5. Hur gör ni med brodd?! Ställer man sig verkligen med gängtapp och broddnyckel och broddar på tävlingsplats? Kommer aldrig lyckas få hästen att stå still så pass länge så jag kan brodda alla fötter på tävlingsplats. Men brodda hemma? Känns dumt att åka transport med stora gräsbrodd. Dressyren rids på sand, hoppningen på gräs och terräng på gräs (eller ja, som vanligt).

Jag kör med vinterbrodd (de lägsta) på vintern när det är isgata. Aldrig annars. Aldrig med gräsbrodd. Så, yes, man broddar på plats. Men rensa och gänga upp hålen hemma dagen innan/på morgonen, då räcker det med att pilla ut skräpet och skruva i broddarna oftast och det är lätt att hitta gängorna och skruva i dem rakt på en gång.

Jag vågar aldrig rida på gräs utan brodd men har riktigt korta gräsbrodd (ser ut som vinterbrodd fast utan kärna), skulle broddat innan dressyren och sedan broddat ur efter hoppningen (om hästen ska stå i släpet). Broddat igen till terrängen.

Dock vet jag att ganska många rider utan brodd i lägre klasser, men det fungerar inte alls för mig och min häst. Så gör som ni brukar :)
 
Sv: Inför första starten

Då var det dags att starta en liten startfälttävlan i helgen och jag börjar redan bli lite smånervös. Har säkert 1000 frågor egentligen men tänkte att jag frågar om det vesäntliga.

1. I ryttarmeddelandet står "proper klädsel i samtliga dicipliner". Vad innebär det? Vita ridbyxor och kavaj i hoppning och dressyr, men terrängen då? Vad räknas som propert? Måste man ha vita rydbyxor där också (opraktiskt?)?

På startfälttävlan tror jag att "hel och ren" duger fint! Dock kan det ju vara lite speciellt att rida i kavaj och de vit byxorna (som kanske inte används så ofta annars) så det kan ju vara bra att träna på.

2. Visning av häst för hand har jag aldrig någonsin varit med om. Hur går det till? Man tar på sig hjälm och hästen träns, och så springer man en sträcka, ställer upp hästen framför domaren och springer tillbaka? Noll koll :o. Brukar det vara lång kö?

Som sagt spö kan vara bra att ha. Connemara hade en mycket ordentlig beskrivning. Oftast räcker det med att man infinner sig och springer fram och tillbaka på kommando, ungefär;) Jag brukar också alltid ställa upp hästen med mig framför med en hand i varje tygel, ser så mycket bättre ut, och lättare för veterinären att se hästen. Sedan säger de till dig om du ska skritta eller om du ska trava direkt. Veterinären brukar säga till när man ska vända, ibland står det en kon eller blomma eller något som man ska springa fram till och sedan vända. Var inte rädd för att fråga!

3. Hade ju tänkt knoppa manen till dressyren, men ska man låta knopparna sitta kvar till hoppningen och sedan ta ur de i terrängen? Är vad jag förstått väldigt nära i tid från dressyr till hoppning så man kanske inte ens hinner ta ur knopparna.:D

Jag brukar behålla knopparna till hoppningen, och ibland till terrängen, beror lite på häst och klass. På en busig unghäst kanska man vill ha manen att grabba tag i, samma sak i lite högre klasser:angel:

4. Det står att banvisning (antar att det är terrängbanan) är antingen kl 8.00 eller kl 13.30. Jag kommer starta min dressyr vid 11.10 och terrängen vid ca 15.40, visst borde det räcka om jag kollar banan 13.30 då?:D

Jag upplever att de flesta "gröna" ryttare tycker att det är väldigt svårt att gå terrängen innan dressyr och hoppning. Det blir ofta svårt att sedan koppla bort den för att koncentrera sig på dressyrprogram och hoppbana. Så om jag var du hade jag nog valt att gå terrängbanan efter dressyr och hoppning.
Är det en bana som du har tränat på innan? En bana man känner till är det oftast lättare att lära sig, det kan även vara svårare att hitta rätt om det är en massa olika stigar att välja på etc.
Tänk även på att du ska ha tid att gå hoppbanan. Helst innan dressyren, så att du inte behöver stressa. Men samma sak där, en del tycker det är svårt att ha många "banor" i huvudet.

5. Hur gör ni med brodd?! Ställer man sig verkligen med gängtapp och broddnyckel och broddar på tävlingsplats? Kommer aldrig lyckas få hästen att stå still så pass länge så jag kan brodda alla fötter på tävlingsplats. Men brodda hemma? Känns dumt att åka transport med stora gräsbrodd. Dressyren rids på sand, hoppningen på gräs och terräng på gräs (eller ja, som vanligt).

Kommer säker på hundra fågor till snart men dessa är de jag funderar över just nu. :D

Med en häst som inte står still på tävlingsplatsen brukar jag brodda hemma.
Jag brukar även köra hästarna med gräsbrodd, har aldrig varit några problem. Använd transportskydd eller boots så skyddar du hästen mot tramp. Sedan brukar jag lägga in ordentligt med strö i transporten så att hästan slipper "stå på tå" med broddarna. På tävlingsplatsen brukar jag oftast slänga in hästen i släpet med brodd och utan skydd (hemska människa:o) speciellt om det är varmt ute. Dock vet jag att mina hästar står still... Ibland tar jag på terräng skydden när jag ställer in efter hoppningen, om jag har en häst som har svårt för att stå still. Det brukar vara lite lugnare när de just har gått dressyr och hoppning;)

Lycka till!
 
Sv: Inför första starten

Jag ska också dit och rider dressyren efter dej, tio i ett. Jag kommer gå terrängbanan kl 13.30.
När jag var i Segersjö förra året så sa vetrinären precis hur man skulle gå och springa, kan tänka mej att det är så nu också, det är ju säkert många som aldrig gjort detta innan.

Jag kommer inte ha knoppar alls, och kommer ha 'hela rena prydliga' kläder dagen igenom. Vet att jag hade kavaj i dressyr o hopp förra året, men skippar nog det nu.

Har inga broddhål på mina skor utan tar det försiktigt med mina falsade 'grässkor', hade likadana sist som funkade super trots skitväder. I annat fall hade jag broddat hemma och skydda ordentligt under resan.

Vill helst inte stå på tävlingsplatsen och trassla, har en hel massa annat i huvudet då ändå att vara stressad på ;) men så har jag en häst som (pepparpeppar) är snäll att transportera och ha i vagnen också..

Lycka till till oss imorrn:D
 
Sv: Inför första starten

Delvis kl

Tack får svaren! Känns lite bättre nu faktiskt och tror att jag har allt under kontroll. :)

Nej men se där! Hoppas det går bra för dig!:)
Jag broddar hemma med blindbrodd och tar med mig gräsbrodden om det verkar halt ute på banan. På dig verkar det som att det är fler som är nybörjare vilket känns jätteskönt, då kanske jag inte är sämst och fulast trots allt ;). Är helt galet nervös inför dressyren men hoppas på att jag lyckas komma ihåg programmet så är jag nöjd.
 
Sv: Inför första starten

Bra tråd!

Jag ska ut på min första träningstävling i fälttävlan den 12:e juni! :bump:
 
Sv: Inför första starten

Nu har jag ju aldrig ridit just startfälttävlan men vanlig FT ;)

1. Jag hade givetvis vita byxor o kavaj i dressyr och hoppning. I terrängen hade jag oftast på mig ett par ridbyxor med bra grepp som jag matchade med scahbrak tex. Sen hade jag alltid en tunn långärmad tröja under säkerhetsvästen. Jag skulle aldrig ha på mig t-shirt om man skulle åka i backen och skrapa upp sig.

2. Besiktningen är inte så avancerad men det kan ju vara bra att checka av hemma så att hästen springer när du ber den. Speciellt unghästar kan ju vara lite tveksamma ibland.

3. Jag hade kvar knopparna till hoppningen och tog sedan ut dem inför terrängen så jag hade lite att hålla i.

4. Du hinner nog gå den sena visningen. Jag brukade skritta ganska länge som uppvärmning till terrängen och red i alla gångarter så att han verkligen blev varm i kroppen men utan att köra race så han blev slut. En del behöver ju tagga upp sina hästar lite innan men det är väldigt individuellt och det behövde absolut inte jag.

5. Red alltid med gräsbrodd och ville ogärna brodda hemma. Jag lärde min yrpanna till häst att stå fastbunden vid trailern eftersom jag nästan alltid åkte själv. Ibland hade jag gängat innan ibland inte det gick ganska smidigt ändå. Gick hoppningen på gräs broddade jag innan dressyren men gick den på grus broddade jag innan terrängen. Sen fick han stå med broddarna + skydd i trailern. Men han stod alltid still visst olyckor skulle kunna hända ändå...

Lycka till!
 
Sv: Inför första starten

5. Red alltid med gräsbrodd och ville ogärna brodda hemma. Jag lärde min yrpanna till häst att stå fastbunden vid trailern eftersom jag nästan alltid åkte själv. Ibland hade jag gängat innan ibland inte det gick ganska smidigt ändå. Gick hoppningen på gräs broddade jag innan dressyren men gick den på grus broddade jag innan terrängen. Sen fick han stå med broddarna + skydd i trailern. Men han stod alltid still visst olyckor skulle kunna hända ändå...

Lycka till!

Jag är lite skeptisk till att rida dressyren med broddar när man inte får ha några boots på. Min Häxa har ju fötterna överallt ibland, klantig är hon. :crazy:

Tränade min på att stå bunden vid transporten häromdagen, vilket slutade med en trasig grimma. Men hon kom inte loss iaf, jag tror hon lärde sig nåt. :grin:
 
Sv: Inför första starten

Jättebra tråd! Även jag ska på min första startfälttävlan, men jag gör det som funktionär hela dagen, medan sonen rider vår häst. Eftersom det är på vår hemmaklubb har vi kunnat träna och reda ut de flesta nybörjarfrågorna med tränaren där. Men nu har jag en fråga om medical card, som jag köpt på Hööks med engelsk text. Nu har jag förstås inte kortet framför mig, men högst upp på första sidan, ovanför ryttarens namn, står "GP". Vad 17 är det??? Nån som kan tala om vad vi skriver i den rutan? :)
 
Sv: Inför första starten

"General Practitioner", dvs ungefär "husläkare", säger en urgammal tråd som jag hittade. Inte så relevant för svenska förhållanden, mao. (Även om detta lär komma för sent för att vara relevant.)

Och lycka till i morgon! Jag kanske kommer förbi och tittar en stund.
 
Sv: Inför första starten

Haha, nä, nån husläkare fyller jag inte i. Bil och transport kändes oerhört vettigt att fylla i, men en adress till mig så att de kan skicka ett brev om sonen ramlar av och gör illa sig känns mindre viktigt än mitt mobilnummer. :)
(Vårt problem kommer att vara hästens trams när det är publik på plats, så att han kanske inte hoppar banhoppningen utan trampar baklänges för att det är så läskigt...)
 
Sv: Inför första starten

Eftersom jag bara såg en kille i Säfva idag så antar jag att det var killen innan mig på hästen Blixten. Det såg fint ut i terrängen!

Är själv så sjukt nöjd med min lille häst. Vi trasslade ss runt på dressyren på 69% vilket var extremt chockerande, jag satsade på över 50% så ikväll får pållen en hel massa godis. Nu jäklar blir det debutant i år:)
 
Sv: Inför första starten

Jajamensan, min son och min häst. Roligt att det gick så bra för er! Har du spanat ut någon debutanttävling? Jag vet inte om sonen är redo för det än, men man kan ju leka med tanken. För honom gick det inte alls bra på dressyren, för vår häst fick fnatt av att det var ett prodium och ett bord i hans vanliga ridhus, så även om han hann lugna sig och gick runt ett godkänt program blev det inte några toppsiffror. Inte ville han gå in till framhoppningshindret heller, men han chockade oss genom att snällt gå in till banhoppningen och hoppa den banan utan trams. Så mer träning på läskig publik och läskiga domarbord behövs. :)
 
Sv: Inför första starten

Puttar upp den här tråden då jag och unghästen skall rida startfälttävlan hos Säfva om knappt en månad. :crazy:

Jag måste försöka hitta hästens nummerskylt, som jag köpte 2008. Gäller att vara ute i god tid. :angel:

Sedan har jag förstått att man måste ha med sig egen nummerlappshållare + medical card, men visst får man själva pappersarket med numret på plats? :o Känns lite konstigt annars, då måste jag ju ha massor med nummerlappar med mig så jag kan ändra om beroende på vilket nummer jag får. :rofl:

Hur är det tidsmässigt, hinner man byta träns mellan dressyren och hoppning plus sätta på skydd?

Jag hittar heller inga som helst regler om utrustning, vad gäller i de olika momenten? Får unghästen till exempel gå med den här nosgrimman?

410423_01.jpg
 
Sv: Inför första starten

TR IV sida 20-29 handlar bara om hästens utrustning, på sida 28 har du bilder på tillåtna nosgrimmor i dressyren. I terrängen och hoppningen får du ha den nosgrimman.
Då får nummerlapp att ha i stoppa i hållaren på tävlingsplatsen. Medicalcardet ska vara klart och ifyllt, där får du inga papper från tävlingsplatsen.
Du har 30 minuter på dig från avslutad dressyrritt att ta dig in på hoppbanan, dvs byta utrustning, hoppa fram och gå in på banan.
 
Sv: Inför första starten

Så man följer TR fast det inte är en tävling? I sådana fall blir det ju enkelt, bara att bläddra sig fram till svaren. :laugh:

Nä, medical card har jag fyllt i redan, menade just nummerlappen som jag skall ha på mig.

30 min borde man ju hinna en del på. Behöver ju bara hoppa fram 1-2 språng då hon redan är uppvärmd efter dressyren. Men jag antar att jag får hoppa innan de 30 min har gått, dvs vill jag hoppa 20 min efter dressyren är det ok, så länge jag inte är senare ute än 30 min. :laugh:
 
Sv: Inför första starten

Blir lite deppig när jag läser TR, låter som jag måste ha ridstövlar/shortchaps när jag tävlar + kavaj, det blir många dyra slantar för en liten startfälttävlan. :( Får fundera lite på om det är värt kostnaden att specialbeställa, men just nu lutar det åt att jag inte startar.
 
Sv: Inför första starten

I och med att det är en startfälttävlan så blir det mer som om TR blir en riktlinje. Så det kan vara så att du kan höra med klubben som arrangerar om krav på just det där med kavaj i dressyren. Rider man pay & ride i dressyr brukar det vara okej att ha en mörk tröja bara men det framgår med texten "prydligt klädd". Shortchaps eller ridstövlar är det nog ganska stor chans att de kommer att kräva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp