Inför hundköpet, ny i hundvärlden

simba_112

Trådstartare
En vän till mig ringde igår och började fråga lite om vad man ska tänka på innan man skaffar hund.
Och vad för frågor man ska ställa till eventuella blivande uppfödaren till sin hund.

Jag gav henne lite råd och tips, men alltid är det väl något man glömmer så jag tänkte att jag hör efter här där det finns så många erfarna hundägare!:D

Rasen de är intresserade av är Grand Danois.
Jag har informerat dem om storleken och hälsostatusen och det var de mycket väl medvetna om.

SÅ, in med tips och råd vad man skall tänka på och gärna allmän info om just den rasen!:D

Sv: Inför hundköpet, ny i hundvärlden

Jag tänker utfodring när jag tänker GD, en hund som ska gå från ett kilo till kanske 65 på ett år, bör utfodras med omsorg.

För lite eller för mycket kan bli lika illa på en så snabbväxande ras.

Så där måste jag ha en uppfödare, med stor erfarenhet av rasen, som leder mig rätt. En uppfödare som ger en matlista för i princip första året. Inte nån som säger "Här har du valpen, lycka till" "Får du problem ring Poolia"

Du har säkert tänkt på alla allmänna saker. Stor hund, bilfrågan kan behöva lite eftertanke. Tipsa dem om att läsa och lära mycket, försöka sätta sig in i vad det är för sorts djur de tar in i familjen och hur en hund tänker och fungerar. Med en så stor ras som första hund behöver de ha förstått en hel del före valpköpet, eftersom man inte gärna tar valpen under armen och går om man får problem. Man behöver förebygga svårigheterna och för det behövs kunskap. Så försök peppa dem att intressera sig och lära sig, gå på kurs och föreläsningar, läsa böcker och t ex hänga här på Buke. Vi har ju alla gjort många fel som vi kan dela med oss av, så slipper de göra alla misstag själva :D

*kl*
En bra uppfödare tror jag de har förstått är viktigt efter allt mitt tjat ;)
Bilfrågan är nog bra att komma ihåg att säga till om, känns som om det kan vara en sak man lätt glömmer.
Jag tror annars det kan vars en ras som passar dem då de vill ha en cool familjehund som inte kräver för mycket mental aktivering men att de ändå är inställda på att få till en bra vardagslydnad.
De har dessutom hjälp av hennes sambos mamma som har hund och, som jag förstått det, relativt stor hundvana.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 804
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
771
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 933
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka