”Informera om var hästarna får rastas”

Varför skulle det vara det?
Nån sån skylt har jag då aldrig sett.

För att ingen som är ute och joggar i motionsspåret vill trampa på hundbajs. Frågan är ju om artikeln definierar motionsspår annorlunda än vad jag gör. Motionsspår för mig är sån där slinga med spån eller annat som är gjord för löpträning (alt. en slinga med preparerade skidspår på vintern). Det är en motionsslinga. En vandringsled är något helt annat och där får hundar vara. Men iaf här så finns det en förbjudet för hundar-skylt på motionsslingorna.

För att ingen som är ute och joggar i motionsspåret vill trampa på hundbajs. Frågan är ju om artikeln definierar motionsspår annorlunda än vad jag gör. Motionsspår för mig är sån där slinga med spån eller annat som är gjord för löpträning (alt. en slinga med preparerade skidspår på vintern). Det är en motionsslinga. En vandringsled är något helt annat och där får hundar vara. Men iaf här så finns det en förbjudet för hundar-skylt på motionsslingorna.

Det gör det inte hos mig. Hundskit måste man ju plocka upp.

Hundar får absolut gå i motionsspår.

Hundar får absolut gå i motionsspår.

Säg det till de som satt upp förbjudet-skyltarna här där jag bor.

Rättelse: Efter googling har jag nu sett att det fram till för två år sen var det hundförbud i motionsspåren i min kommun. För två år sen bestämde man sig för att ge hundägarna en chans till och tog bort hundförbudet (koppeltvånget gäller däremot) men om det blir ett problem med hundbajs och annan störning från hundarna kommer skyltarna åka upp igen. Så nu är det tillåtet men tidigare var det inte det.

Senast ändrad:
Det gör det inte hos mig. Hundskit måste man ju plocka upp.

Men folk gör ju inte det. Jag var ute och gick en promenad nu på förmiddagen. Den tog ca 30 min och jag gick på cykelvägar inne i stan. Jag såg inte mindre än 4 bajshögar. På cykelbanan. Mitt på asfalten. Hur många som finns på de intilliggande gräsmattorna vill jag inte veta...

Säg det till de som satt upp förbjudet-skyltarna här där jag bor.

Rättelse: Efter googling har jag nu sett att det fram till för två år sen var det hundförbud i motionsspåren i min kommun. För två år sen bestämde man sig för att ge hundägarna en chans till och tog bort hundförbudet (koppeltvånget gäller däremot) men om det blir ett problem med hundbajs och annan störning från hundarna kommer skyltarna åka upp igen. Så nu är det tillåtet men tidigare var det inte det.
Oj vad märkligt. Det har jag aldrig sett. Kan man verkligen förbjuda hundar att gå på en sådan allmän plats ?

Skillnaden på hundar och hästar på motionspår är att hästar väger mer än en hund, dvs trampar upp underlaget mycket lättare.

Problemet med avföring är en annan, motionsspåren häromkring där jag bor har vi inga problem, det är mer utefter gång och cykelbanorna problemen ligger, från lata hundägare som inte plockar upp efter sina hundar. I skogen märks det inget, finns även vilda djur som gör ifrån sig ibland på mindre lämpliga ställen, men ej sett något från en hund. Kan vara så att det är olika beroende på vart i landet man bor, hur stort problemet är.

Åh, jag önskar verkligen att det gick att gå på vägarna i ena naturreservatet här utan att behöva sicksacka mellan all hästskit som ligger överallt... (och jag snackar alltså om regelbundna sträckor på ca 50 meter eller mer där det ligger en enorm mängd hästskit både till höger, vänster och i mitten av vägarna, det är inte bara någon hög här och där) Nu under sommaren är det så mycket att jag stundtals väljer att gå i andra områden, helt enkelt för att jag inte orkar med det där.

Om man får rida på vandringsleder/motionsspår bestäms av kommunen. Det kan variera inom kommunen dessutom. Det gäller även hund skulle jag tro.

I närheten av mina föräldrar så finns ett motionsspår där dom har gjort en ridstig bredvid den riktiga vägen. Måste vara den optimala lösningen eftersom man kan dra nytta av belysningen men inte behöver rida bland joggarna.

Kommunen fixande anlagda ridvägar bredvid motionsspåret vid mitt gamla jobb. Så himla bra! Trevligt underlag, belysning och även om en del hästar och ponnyer i början tycker det är lite läskigt att möta cyklister så vande de sig himla snabbt.

Åh, jag önskar verkligen att det gick att gå på vägarna i ena naturreservatet här utan att behöva sicksacka mellan all hästskit som ligger överallt... (och jag snackar alltså om regelbundna sträckor på ca 50 meter eller mer där det ligger en enorm mängd hästskit både till höger, vänster och i mitten av vägarna, det är inte bara någon hög här och där) Nu under sommaren är det så mycket att jag stundtals väljer att gå i andra områden, helt enkelt för att jag inte orkar med det där.
Prata med den som förvaltar naturreservatet om att vissa stråk kan pekas ut som ridvägar och andra hållas fria?

I ett naturreservat här var det tidigare en del problem med cyklister som cyklade för fort bland vandrarna. Då anlades speciella MTB-leder. De får bara cykla på dessa leder och bara i den ena riktningen. Nu kan cyklisterna cykla och folk kan gå samtidigt utan att störa varandra. Jättebra!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Feber har upptäckts hos svenska hästar som tävlar i tyska Riesenbeck. Ryttarna på plats är kontaktade och informerade om vad som gäller...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vårbjörken gjordes om. Då hotade kallblodskungen Jan-Olov Persson, 65, att sluta. Men ikonen har ändå två hästar med i klassikern på...
Svar
0
· Visningar
64
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stor ilska väcktes över beslutet att avliva den folkkära miljonhästen Sanity. Nu kommer vändningen – hästen får leva. ”Jag vill betona...
Svar
0
· Visningar
78
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Av alla de som rider är det få som har råd med en egen häst. Det är temat i en ny låt och musikvideo som spelats in på Hummeldal...
Svar
0
· Visningar
199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025