- Svar: 45
- Visningar: 3 964
Det är fel att rida i motionsspår, tycker insändarskribenten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är fel att rida i motionsspår, tycker insändarskribenten.
Varför skulle det vara det?Fast det är väl också förbjudet att rasta sin hund i motionspår?
Rasta hundar är helt ok, ridning däremot är som regel inte tillåtet.Fast det är väl också förbjudet att rasta sin hund i motionspår?
Varför skulle det vara det?
Nån sån skylt har jag då aldrig sett.
För att ingen som är ute och joggar i motionsspåret vill trampa på hundbajs. Frågan är ju om artikeln definierar motionsspår annorlunda än vad jag gör. Motionsspår för mig är sån där slinga med spån eller annat som är gjord för löpträning (alt. en slinga med preparerade skidspår på vintern). Det är en motionsslinga. En vandringsled är något helt annat och där får hundar vara. Men iaf här så finns det en förbjudet för hundar-skylt på motionsslingorna.
Hundar får absolut gå i motionsspår.För att ingen som är ute och joggar i motionsspåret vill trampa på hundbajs. Frågan är ju om artikeln definierar motionsspår annorlunda än vad jag gör. Motionsspår för mig är sån där slinga med spån eller annat som är gjord för löpträning (alt. en slinga med preparerade skidspår på vintern). Det är en motionsslinga. En vandringsled är något helt annat och där får hundar vara. Men iaf här så finns det en förbjudet för hundar-skylt på motionsslingorna.
Hundar får absolut gå i motionsspår.
Det gör det inte hos mig. Hundskit måste man ju plocka upp.
Oj vad märkligt. Det har jag aldrig sett. Kan man verkligen förbjuda hundar att gå på en sådan allmän plats ?Säg det till de som satt upp förbjudet-skyltarna här där jag bor.
Rättelse: Efter googling har jag nu sett att det fram till för två år sen var det hundförbud i motionsspåren i min kommun. För två år sen bestämde man sig för att ge hundägarna en chans till och tog bort hundförbudet (koppeltvånget gäller däremot) men om det blir ett problem med hundbajs och annan störning från hundarna kommer skyltarna åka upp igen. Så nu är det tillåtet men tidigare var det inte det.
Det borde väl gå att skriva in i ordningsstadgan?Oj vad märkligt. Det har jag aldrig sett. Kan man verkligen förbjuda hundar att gå på en sådan allmän plats ?
Det menar du att dom som promenerar och rör sig på andra ställen vill? Majoriteten plockar faktiskt upp efter sin hund, varför skulle det vara skillnad i ett motionsspår?För att ingen som är ute och joggar i motionsspåret vill trampa på hundbajs.
I närheten av mina föräldrar så finns ett motionsspår där dom har gjort en ridstig bredvid den riktiga vägen. Måste vara den optimala lösningen eftersom man kan dra nytta av belysningen men inte behöver rida bland joggarna.
Prata med den som förvaltar naturreservatet om att vissa stråk kan pekas ut som ridvägar och andra hållas fria?Åh, jag önskar verkligen att det gick att gå på vägarna i ena naturreservatet här utan att behöva sicksacka mellan all hästskit som ligger överallt... (och jag snackar alltså om regelbundna sträckor på ca 50 meter eller mer där det ligger en enorm mängd hästskit både till höger, vänster och i mitten av vägarna, det är inte bara någon hög här och där) Nu under sommaren är det så mycket att jag stundtals väljer att gå i andra områden, helt enkelt för att jag inte orkar med det där.
Åh, jag önskar verkligen att det gick att gå på vägarna i ena naturreservatet här utan att behöva sicksacka mellan all hästskit som ligger överallt... (och jag snackar alltså om regelbundna sträckor på ca 50 meter eller mer där det ligger en enorm mängd hästskit både till höger, vänster och i mitten av vägarna, det är inte bara någon hög här och där) Nu under sommaren är det så mycket att jag stundtals väljer att gå i andra områden, helt enkelt för att jag inte orkar med det där.