Inga frieserhästar på unghäst-VM

Sv: Inga frieserhästar på unghäst-VM

Tycker att det luktar lite hästrasism faktiskt... :crazy:
 
Sv: Inga frieserhästar på unghäst-VM

Vad dumt.
Alla Frieser kanske inte är tränade till vagnshäst.
 
Sv: Inga frieserhästar på unghäst-VM

häst som häst!
tycker alla raser ska vara välkommnade..
spelar det någon roll om det utseende,ras, stam ?
huvudsaken individen är mogen för det den ska prestera och utföra!
 
Sv: Inga frieserhästar på unghäst-VM

sen så har halvblodet , som jag antar att det rör sig om rasmässigt även varit vagnhästar de också...så jag förstår inte det konstiga argumentet ?

:rofl:
 
Sv: Inga frieserhästar på unghäst-VM

politik,politik politik

Det är det hela det handlar om,det och pengar

Friesrarna är numera väldigt framgångsrika,sett ur alla synvinklar,men också om man tittar på procent tävlande i höga klasser dressyr i förhålland etill rasens storlek o det innebär problem...
 
Sv: Inga frieserhästar på unghäst-VM

Föga förvånade, det är ju dressyr! :smirk:

Jag har genom åren förstummat förvånats över hur smal den sporten är, hur få som de invigda vill ska platsa in hos dem!

Ta tex utrustningen. Här SKA det vara bett av metall och ENDAST två och tredelade. Punkt! Inte en tanke på att låååångt ifrån alla hästar trivs bäst med just de betten. De som inte trivs med det, de är felridna eller på annat sätt onormala så de inte har i sporten att göra.

Skydd på benen behöver INGEN dressyrhäst! De SKA vara så lydiga och rena i gångarterna att de inte behöver skydd. Punkt! Och de som inte är det, de hör givetvis inte hemma i sporten eller också får de göra sig illa. Punkt!

Sporrar SKA alla ha bara de kommit en liten bit upp i klasserna. Punkt! Men se spö, aja, baja, det visar att ryttaren inte kan rida rätt utan hjälpmedel.

En dressyrhäst SKA röra sig på ett visst sätt! Raser med lite annan rörelsemekanik än halvblod rör sig fel, de är inte välkomna. Punkt!
En häst som inte heller har exteriören för svår klass och inte kan gå i exakt den form som domarna vill, den kan räkna med att den får skitpoäng även i lätt klass.

Veterinär behövs inte heller, inga dressyrhästar går bra om de har ont i tex ryggen. Men uppenbarligen så hoppar hästar med ryggont, för just ryggen kollas ju på veterinärkontroll på hoppning.
Att sedan inte domare bryter en ritt där den anser hästen halt, det är ju en gåta jag inte förstår?!

Jag provade dressyrtävlande på min förra häst. Och trots att jag placerade mig i alla starter utom en (vann också) så kände jag tydligt att nej, det var för extremt för mig.
 
Sv: Inga frieserhästar på unghäst-VM

Dressyrfolk har nog nästan alltid varit "klubben för inbördes beundran"
det e trist...
Minns hur de kommenterade en P.R.E häst på världscup nivå, typ den lilla köttbullen... Som om de enda hästarna eller hästrasen som är något att ha är halvblod!:rofl::rofl::rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Krocken är uppenbar när GCT och World Breeding Federation of Sport Horses lanserar en ny stortävling för unga hopphästar – nästan...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter FEI World Breeding Jumping Championships for young horses, unghäst-VM i hoppning, i Zangersheide, Lanaken, Belgien, 23-26 september 2021.
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Precis som de senaste åren så toppar Jazz (dressyr), Darco (hoppning) och Heraldik xx (fälttävlan) World Breeding Federation...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt officiella World Breeding Federation for Sport Horses ligger Dansk Varmblod på tredje plats bland avelsförbund när det...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp