Inga kvitton = svarta pengar?

Sv: Inga kvitton = svarta pengar?

_Morotsbiten_ skrev:
Den bonden kan inte leva på att bara sälja hö...

Nej, ingen kan leva på att bara sälja hö. Men om det är den enda verksamheten på gården, är det säkert en månskensbonde.

Hittar du någon verksamhet där man kan tjäna ok och arbeta förhållandevis så lite på ett år, så är vi säkert många som vill veta vad! ;)

_Morotsbiten_ skrev:
Ska amn gå med VINST så blir de dessa priser.
Vad tror du en traktor kostar att köra PER timme?? vet du hur mycke soppa en sådan drar??
VET du hur mkt jobb de ligger EFTER att du har åkt på åkern att göra rent alla grejer serva traktorn och andra maskiner du använt för att ta in höet??

De är INTE bara de timmar PÅ åkern som en bonde ska ta ut lön på!

Att ta in höet är de lättaste de som tar tid och pengar är allt runt om kring!

De ska man ju lägga in i priset OCH moms sen om du har anställda ska de vara mera avgifter som ska räknas in i hökilopriset!

2-3 spänn kilot är de många i stockholmsområdet som köper SVART vet jag!
Så de vitt är VÄLDIGT billigt. Den bonden kan inte leva på att bara sälja hö utan den bonden slumpar bort sitt hö!

Aldrig i livet att hö skulle kosta 10 kr/kg för att bonden skulle göra vinst!

Inte någonstans i hela Sverige!

Jag köper iår hö för 2 kr +moms, 2,25 kr/kg alltså.
"Min" bonde lever på lantbruket och att odla hästfoder. Hö och havre samt halm. Det är normalt pris här i mina trakter, hur det är i Storstadsregioner kan jag inte uttala mig om egentligen men Brunsbergs som säljer foder till Stockholmstrakten bland annat tar inte mer än 3 kr(tror det är mindre men osäker på pris så jag drar till med 3)

Skulle det bli naturkatastof och hö/silage var en bristvara så kanske det skulle komma upp i någon fantasisumma men ännu har ej så skett!

Bara en korregering. 2 kr plus moms blir 2.50. Sen blir jag inte klok på alla rättrådiga moralister. Klart vi vill ha vårt hö så billigt som möjligt, skulle aldrig falla mig in att betala mer än jag behöver.

Det är upp till var och en. Hemma när vi hade flera hyresgäster fick de allti kvitton och vissa blev t o m sura och ville göra en deal utan, för de trodde de skulle bli billigare så! Som en hantverkare på helgen ungefär :angel:

Men jag tycker det är upp till var och en, bara man är överens från början

Katjana skrev:
Men jag tycker det är upp till var och en, bara man är överens från början

Det är möjligt. Men jag tycker personligen att det är "synd och skam" att ens diskutera icke redovisade intäkter under denna rubrik på forumet!

Det gagnar absolut ingen i branschen att detta har tagits upp så mycket här. Det finns alltid de som vill göra mycket "vid sidan om", men det finns så otroligt många fler som vill visa att detta är en seriös branch man kan överleva på! I synnerhet de som sysslar med hästhållning då det är väldigt snålt med att få bidrag för sin verksamhet.

Det vore skönt om inte lantbruk/skog/djurhållning står på tur för skattesanering efter krogar, taxi, frisörer mfl.

Och kolla att momssumman stämmer..
Har lärt mig den "hårda" vägen. .
Fick varje månad faktura med 25% moms- helt riktigt betalade glatt..
Har nu lämnat iväg allt för bokföring visar sig då att trots att det klart och tydligt står 25% moms är det mycket mindre draget som moms.
SLUTSUMMERING-ÄVEN OM DU FÅR FAKTURA MED MOMS OCH ALLT KOLLA ATT MOMSSUMMAN VERKLIGEN ÄR 25%.
RÄKNA UT SJÄLV ATT DET STÄMMER.
DU FÅR INTE TA UPP ANNAT ÄN DEN SUMMA SOM STÅR OM DU SKALL GÖRA RÄTT:
I MITT FALL ÄR MINDRE ÄN 25% UPPTAGET PÅ EN DEL AV FAKTURORNA TROTS ATT DET STÅR 25%.HAR ALLTSÅ "MISSAT" En hel del i momsavdrag.
mvh El

Senast ändrad av en moderator:

Hej

Vad jag då jag startade tråden var att få veta vem som är boven, jag som betalar men inget kvitto får, eller stallägaren som ej lämnar ut kvitto.
Kan jag sättas dit för skattebrott för att ha betalat svart?
Stallägaren har F-skattesedel, men vill ej skriva kvitton. Jag bara utgår ifrån att det beror på att ej intäkterna redovisas. Jag vet ju ej med säkerhet. Har därför ej yrkat på avdrag för stallkostnad.
Alltså önskas åter svar på Är jag skyldig till skattebrott som ej har kvitton på att jag betalat???

Yrkar du inte avdrag för kostnader du inte har kvitto på så är du inte skyldig att ha det oavsett om du inget fått eller kastat det.

cutty skrev:
Betalar sedan år tillbaka varje månad min stallhyra. Utan att någon gång fått ett kvitto. Vem är boven, jag som betalar eller stallägaren som (gissningsvis) ej tar upp intäkten?
Jag driver hästarna i ett företag och har alltså ej någon gång kunnat ta upp stallkostnad eftersom kvitton saknas, och nu vill skattemyndigheten se mina kvitton. Alltså har jag ej försökt dra av för stallkostnaden. Hur gör jag?
Förra året hade även jag en hovslagare som skrev kvitto med orgnummer, utan att ha firma. De momspengarna var jag blåst på, och kostnaden kunde jag ej göra avdrag för trots kvitto!
Tacksam för tips! :mad:

Tror inte att du är "boven" eftersom du "köpt i god tro". Du kan ju omöjligt veta om hyran skattas eller ej (bara misstänka att den ej gör det), det är skattemyndigheternas jobb att ta reda på i så fall. Stallägaren däremot gör ju definitivt något olagligt.

Tycker du ska kräva kvitto eller byta stall till någon seriös. Du har ju ingen uppsägningstid heller om du inte (?) har något kontrakt?

kenneth skrev:
Bara en korregering. 2 kr plus moms blir 2.50. Sen blir jag inte klok på alla rättrådiga moralister. Klart vi vill ha vårt hö så billigt som möjligt, skulle aldrig falla mig in att betala mer än jag behöver.

Klart att du inte ska betala mer än du behöver. Pressa priset på ditt hö, gärna för mig. Men se till att betala in de skatter du är skyldig staten och låt bli att medverka till skattebrott.

Du behöver ju inte betala nåt alls om du tycker att det är OK att begå brott, stjäl ditt hö istället!

Du har redan tidigare försökt lära mig hur bönder arbetar, då arbetade jag i lantbruksnäring som huvudsakligen producerade hösilage. Och gick med vinst. Med nämnda priser.

Kliv ner från dina höga hästar och snappa lite luft härnere, det verkar behövas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka