Ingefärapulver i rabarbermarmelad?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare MiaMia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 345

Bukefalos 30 år!

MiaMia

Trådstartare
Blir det mycket sämre än att använda färsk?
Den jag har i kylen var rätt tråkig.

Bör jag hoppa över ingefäran helt eller använda den torkade från kryddburken? Vad är då lagom dos för att motsvara i mängd?
Förslag på annat att smaksätta med som kan finnas i skåpet? Kardemumma?
Eller borde jag fylla upp frysen och vänta till jag skaffat bättre ingefära?

Rabarbermarmelad kan smaksättas utefter vad man känner för. Torkad ingefära är ju smidigt att börja med lite, smaka av och tillsätta mer tills det smakar lagom mycket. Kardemumma fungerar bra ihop med rabarber, det är en vanlig kombo i många recept. Vanilj och rabarber är också jättegott.

Rabarbermarmelad kan smaksättas utefter vad man känner för. Torkad ingefära är ju smidigt att börja med lite, smaka av och tillsätta mer tills det smakar lagom mycket. Kardemumma fungerar bra ihop med rabarber, det är en vanlig kombo i många recept. Vanilj och rabarber är också jättegott.
Jag har ju lite oanvänt vaniljpulver, kan testa om det inte verkar vara för gammalt.
Funkar det att blanda alla tre, eller bör man hålla vaniljen för sig?

Jag har ju lite oanvänt vaniljpulver, kan testa om det inte verkar vara för gammalt.
Funkar det att blanda alla tre, eller bör man hålla vaniljen för sig?
Jag skulle i så fall köra vanilj + kardemumma eller vanilj + ingefära, eller alla smaker var för sig. Om man gör många burkar kan man också dela upp satsen och göra olika varianter, så ser man vad man tycker är godast. Rabarber och socker är ju hyfsat billiga ingredienser att experimentera med, åtminstone om man odlar själv. :)

Jag skulle i så fall köra vanilj + kardemumma eller vanilj + ingefära, eller alla smaker var för sig. Om man gör många burkar kan man också dela upp satsen och göra olika varianter, så ser man vad man tycker är godast. Rabarber och socker är ju hyfsat billiga ingredienser att experimentera med, åtminstone om man odlar själv. :)
Det är inte bara gräset som växer som gräs med alla regnskurar som varit denna försommar. Det är inte någon brist på rabarber. Men jag maximerar gärna arbetsnyttan med att fylla upp grytan.

Nu får det bli vanilj+kardemumma, och sedan ett vanligt kok på färsk ingefära vid ett annat tillfälle.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka