Ingen ersättning för obligatorisk kickoff på helg.

Då får jag kvalificerad övertid och det innebär nästan dubbelt betalt. Jobbar åt en stor myndighet.
Övertid eller inte så är det ju ändå helg. Plus att jag skulle nog ha väldigt svårt att gå till chefen och säga att jag ska ha dubbelt betalt, för jag var för långsam och blev inte klar i tid…
 
Övertid eller inte så är det ju ändå helg. Plus att jag skulle nog ha väldigt svårt att gå till chefen och säga att jag ska ha dubbelt betalt, för jag var för långsam och blev inte klar i tid…
Det beror väl på hur man värderar sin tid och sitt arbete? Du kan ju välja att se det som "jag är långsam och blev inte klar i tid så jag får skylla mig själv", eller så kan du välja att se det som "nu är det fjärde helgen i rad jag måste jobba för att jag inte blir klar, jag har alldeles för hög arbetsbelastning, måste gå och prata med chefen innan jag går in i väggen".
 
Det beror väl på hur man värderar sin tid och sitt arbete? Du kan ju välja att se det som "jag är långsam och blev inte klar i tid så jag får skylla mig själv", eller så kan du välja att se det som "nu är det fjärde helgen i rad jag måste jobba för att jag inte blir klar, jag har alldeles för hög arbetsbelastning, måste gå och prata med chefen innan jag går in i väggen".
I den verksamhet jag är chef i skulle det vara anledning att kalla till samtal med medarbetare och lösa. Tanken är att man ska klara av det man förväntas göra på den tid man är anställd på. I annat fall är det 99% av tiden organisationen som fallerat, individen står för sådär 1%.

Grejen är att den framtida insatsen av medarbetaren om 3 månader eller 12 månader är minst lika mycket värd som dagens, och då är nästan det enda viktiga hållbarhet.

Övertid är till för sällsynta händelser som är svårt att planera för. I den verksamhet jag är anställd i är det en eller två gånger om året.

Jag förväntar mig full prestation på arbetstid men det ska inte kompenseras genom mer tid. Felet ligger annorstädes.
 
Ett jobb jag hade en gång i tiden innebar resor, och företaget var väldigt förtjusta i att lägga utresor/hemresor på helger. Himla praktiskt för företaget eftersom vi enligt avtalet bara fick ersättning för 10h restid på helgerna 🤷 Jättekul med 11h interkontinentalflight då, plus all kringtid runt själva flygningen. Vi försökte alltid planera in resor på vardagar om vi hade en chans.

I övrigt har det hänt att jag arbetat kvällar/helger på samtliga jobb de senaste tjugo åren. Inte regelbundet, men det har definitivt skett. Har det varit beordrad övertid och jag haft övertidsersättning på det jobbet har jag fått extra betalt. I annat fall plockat ut det som flex. Som nån skrev ovan, ibland måste saker bara bli klara.
 
Övertid eller inte så är det ju ändå helg. Plus att jag skulle nog ha väldigt svårt att gå till chefen och säga att jag ska ha dubbelt betalt, för jag var för långsam och blev inte klar i tid…
Nu jobbar jag i händelsestyrd verksamhet och försvinner ex en person på helgen så gör den det. Kan inte säga att tyvärr ni får vänta till måndag med logistik hotell mm då jag har arbetstid. Jag jobbar dagtid flex så allt extraordinärt som hamnar utanför arbetstid blir övertid. Händelsen kan ske på veckan och göra att det ordinarie arbetet inte hanns med alt vara på helgen.
 
Senast ändrad:
Raderat. Lite väl "gammal" tråd såg jag..

Men jag hade inte gått med på upplägget. Jag jobbar inte gratis, punkt.
Kan jag inte ta min lunch som jag borde utan äter snabbt pga högt trycl sätter jag övertid för det också.

😇
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp