Ingen ersättning för obligatorisk kickoff på helg.

Det finns de som tycker att den här sortens aktiviteter är det roligaste som finns och som absolut inte har någon förståelse alls för att inte alla andra delar den åsikten. Hade en gång en sån kollega som var jätteirriterad på mig som inte kunde dela den entusiasmen, däremot la hon inte märke till kollegan som alltid blev sjuk när vi hade sånt som kickoff, trivseldag etc.

Tycker att det är en god idé att tala med facket om vilka rättigheter och skyldigheter man har i en sån situation.
 
Ja, det är verkligen olika. Jag jobbar på ett universitet, och då är det en självklarhet att man ibland jobbar kvällar och helger när det behövs. Utan extra ersättning. Jobbar ni på riktigt aldrig på helgerna? Jag tror faktiskt aldrig jag haft ett sånt jobb nånsin.
Jag har aldrig haft ett jobb som anställd där jag jobbar på helgerna som något slags normalläge, men det är ju också en viktig parameter för mig vid val av jobb.

Det har förekommit att man måste påbörja eller avsluta en resa på helg, men då får jag motsvarande tid i flex för ledigt annan gång. Eller att det varit krisläge i något projekt eller leverans och då kommit in på beordrad övertid (även om det aldrig behövt vara något annat än frivilligt som tur är), på helg.

Men det handlar om enstaka gång varannat år eller så. Annars köper arbetsgivaren min tid enligt avtal i 40h per vecka i snitt, planerat för måndag-fredag.
 
Ja, det är verkligen olika. Jag jobbar på ett universitet, och då är det en självklarhet att man ibland jobbar kvällar och helger när det behövs. Utan extra ersättning. Jobbar ni på riktigt aldrig på helgerna? Jag tror faktiskt aldrig jag haft ett sånt jobb nånsin.
Jag har har inte haft ett jobb där det jobbades kvällar och helger sedan jag jobbade extra i en matbutik under studietiden på 90-talet. När jag jobbar inom socialtjänsten går socialjouren in på kvällar och helger, när jag jobbat på andra myndigheter stänger vi fredag eftermiddag och öppnar igen måndag morgon.
 
Jag har har inte haft ett jobb där det jobbades kvällar och helger sedan jag jobbade extra i en matbutik under studietiden på 90-talet. När jag jobbar inom socialtjänsten går socialjouren in på kvällar och helger, när jag jobbat på andra myndigheter stänger vi fredag eftermiddag och öppnar igen måndag morgon.
Men händer det aldrig att du inte hinner klart och behöver jobba undan på helgen? Ni har väl också handläggningstider som ska hållas, och borde innebära att det ibland kör ihop sig och man får jobba en helg för att hinna med det man ska?
 
På det universitet jag jobbar så läggs någon slags schablonsemester på sommaren men sen styr folk över det där helt efter eget huvud. Inte säkert de tar ut semester om de åker bort på vintern tex.
Men man förlorar inte sin semester om man jobbar då i stället? Den brinner inte inne?
 
Men man förlorar inte sin semester om man jobbar då i stället? Den brinner inte inne?
Alltså folk tar ju ut semester, men de gör det lite som de själva vill utan att registrera dagarna i systemet. I systemet ligger deras semester inne mitt under sommaren oavsett om de tar ledigt i december eller juli. Det går nog att ändra i systemet om man vill.
Men som flera har sagt så är ju akademin rätt konstig. Mycket arbetsnarkomaner och så gör folk lite som de vill sålänge arbetsuppgifterna sköts😊
 
Men händer det aldrig att du inte hinner klart och behöver jobba undan på helgen? Ni har väl också handläggningstider som ska hållas, och borde innebära att det ibland kör ihop sig och man får jobba en helg för att hinna med det man ska?
Det får man nog egentligen inte ens göra om ens anställningsavtal säger att man jobbar vardagar på kontorstider och man tex stämplar.
 
Ja, det är verkligen olika. Jag jobbar på ett universitet, och då är det en självklarhet att man ibland jobbar kvällar och helger när det behövs. Utan extra ersättning. Jobbar ni på riktigt aldrig på helgerna? Jag tror faktiskt aldrig jag haft ett sånt jobb nånsin.
Oj, jobba helg har jag aldrig gjort oavsett arbetsplats, jag kan och får nog inte ens stämpla in en helg. (Och är glad att ha sluppit förtroendetid!)
Kvällar har väl hänt men det är väl egentligen mest för att jobba in lite flex som kan samlas ihop och tas ut som extra lediga dagar sen.

På mitt nuvarande jobb är det i princip helt tomt på kontoret efter halv fem på eftermiddagen.
 
Men händer det aldrig att du inte hinner klart och behöver jobba undan på helgen? Ni har väl också handläggningstider som ska hållas, och borde innebära att det ibland kör ihop sig och man får jobba en helg för att hinna med det man ska?
Kollektivavtalen som är på plats för kommunala tjänstemän kräver i såfall betald övertid, den typen av övertid måste godkännas av en chef.
 
Men händer det aldrig att du inte hinner klart och behöver jobba undan på helgen? Ni har väl också handläggningstider som ska hållas, och borde innebära att det ibland kör ihop sig och man får jobba en helg för att hinna med det man ska?
Jag jobbar på kontor inom myndighet. Visst händer det att jag måste jobba utanför flexfönstret pga att vi är för få men det ska undvikas in i det längsta och jag får regga mina timmar på en annan dag då systemet larmar om jag lägger arbetstid utanför flexfönstret.

Det är alltså ingen som beordrar mig men det finns ju deadlines att förhålla sig till.
 
Men händer det aldrig att du inte hinner klart och behöver jobba undan på helgen? Ni har väl också handläggningstider som ska hållas, och borde innebära att det ibland kör ihop sig och man får jobba en helg för att hinna med det man ska?
Aldrig. I så fall jobbar man över en vardagskväll. En del socialkontor som jag har jobbat på får man inte ens tillträde till på helgen.
 
Jag jobbar på kontor inom myndighet. Visst händer det att jag måste jobba utanför flexfönstret pga att vi är för få men det ska undvikas in i det längsta och jag får regga mina timmar på en annan dag då systemet larmar om jag lägger arbetstid utanför flexfönstret.

Det är alltså ingen som beordrar mig men det finns ju deadlines att förhålla sig till.
Och din chef accepterar att du gör så? Varför jobbar du övertid på din egen bekostnad?
 
Men händer det aldrig att du inte hinner klart och behöver jobba undan på helgen? Ni har väl också handläggningstider som ska hållas, och borde innebära att det ibland kör ihop sig och man får jobba en helg för att hinna med det man ska?
Generellt skulle jag säga att det är arbetsgivaren som planerat för dåligt i det läget, och därför får betala min övertid. Det har för övrigt hänt mig en enda gång, då jag var upptagen med mitt sidouppdrag under normal arbetstid. Utredaren jag jobbade med behövde min hjälp för att kolla upp lite saker i ärendet. Han tog kontakt med mig först för att höra om det var okej, och sen min chef som beslutade om övertid. Jag jobbar på myndighet.

Jag jobbar inte obetalt. Det händer att jag jobbar på helgen när jag behöver resa någonstans för att kunna hålla utbildning med start måndag morgon på annan ort, men då får jag betalt i form av restid som tas ut i antingen pengar eller tid.
 
Ja, det är verkligen olika. Jag jobbar på ett universitet, och då är det en självklarhet att man ibland jobbar kvällar och helger när det behövs. Utan extra ersättning. Jobbar ni på riktigt aldrig på helgerna? Jag tror faktiskt aldrig jag haft ett sånt jobb nånsin.
Jag jobbar aldrig helg. Vi skulle aldrig någonsin lägga en konferens eller liknande så att det krävdes resa på helg. Det finns helt enkelt inte på kartan.

Sen är det klart att jag har kolleger som av någon anledning måste tjänstgöra på helgen. Men det är ju noga reglerat i avtal hur det ska skötas. Jag har också jobbat i t ex Försvarsmakten och Polisen där en del kolleger så klart jobbar helg. Men jag har inte en enda gång upplevt att arbetsgivaren planerat konferens på en helg.
 
Så har vi det oxå, 6 v semester och ingen övertid. Och då händer det att jag jobbar kvällar och helger för att hinna klart med vissa grejer. Och det får jag inget extra betalt för, mer än att jag sätter upp tiden som vanlig arbetstid.
Så har jag också. Det passar mig och min arbetsplats bra då vi har väldigt ojämnt fördelat över året hur mycket vi har att göra (toppar i början och slutet av vår/höst, nu på sommaren nästan ingenting). Därför hade jag förväntat mig, utöver traktamente, att varje timme som jag var borta på lördagen (ej normal arbetstid för mig) gick att ta ut som flex senare.
 
Aldrig. I så fall jobbar man över en vardagskväll. En del socialkontor som jag har jobbat på får man inte ens tillträde till på helgen.
Jag skulle nog uppleva det som stressande tror jag att ha det så. Att det måste bli klart, men jag får inte ha helgen som reservtid. Men då låter det också som att ni bara får jobba på kontoret också, och inte kan komplettera hemifrån? Många socialkontor idag tillåter medarbetarna att jobba hemifrån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp