Ingen häst

linafina

Trådstartare
Är det någon här som har varit utan häst en längre tid? Jag menar om Ni har fått ta bort eller sälja en häst som Ni har haft. Hur länge har Ni varit utan häst och hur har det känts? Min sista häst togs bort förra året i juni och jag har inte varit i närheten utav en häst sedan dess! Körde förbi mitt gamla stall häromdagen och såg alla hästarna på betet och kände hur sorgsen jag blev. Inte bara för att jag saknar min häst som fick somna in utan hela grejen med stallet, vännerna och hästarna i övrigt. Man är ju hästmänniska och det är svårt att leva utan det.

Är det någon här som lever utan häst som har haft häst innan? Rider Ni något alls eller är Ni helt utan? Tidigare när jag sålt häst köpte jag ny inom ett år och när jag fick ta bort en annan köpte jag en ny en månad senare men denna gången blev det inte så. Nu har det verkligen börjat dra i hästtarmen och jag vet inte om jag ska börja kika efter en häst eller om jag ska hitta en häst att rida åt någon eller vad jag ska göra. Som min situation ser ut nu så borde det bästa vara att hjälpa till med någons häst.

Vet inte vart jag vill komma men behövde skriva av mig och se om det finns nån mer i samma situation eller hur det har fungerat för Er andra.
 
Har hållt på med hästar m e m hela livet och haft egen sedan början av 90-talet. Nu helt utan hästar sedan 2011. Det tog ett tag att vänja sig av med gamla rutiner och börja ett nytt liv med mer tid och pengar.

Men i grund och botten är jag fortfarande hästmänniska.
 
Är det någon här som har varit utan häst en längre tid? Jag menar om Ni har fått ta bort eller sälja en häst som Ni har haft. Hur länge har Ni varit utan häst och hur har det känts? Min sista häst togs bort förra året i juni och jag har inte varit i närheten utav en häst sedan dess! Körde förbi mitt gamla stall häromdagen och såg alla hästarna på betet och kände hur sorgsen jag blev. Inte bara för att jag saknar min häst som fick somna in utan hela grejen med stallet, vännerna och hästarna i övrigt. Man är ju hästmänniska och det är svårt att leva utan det.

Är det någon här som lever utan häst som har haft häst innan? Rider Ni något alls eller är Ni helt utan? Tidigare när jag sålt häst köpte jag ny inom ett år och när jag fick ta bort en annan köpte jag en ny en månad senare men denna gången blev det inte så. Nu har det verkligen börjat dra i hästtarmen och jag vet inte om jag ska börja kika efter en häst eller om jag ska hitta en häst att rida åt någon eller vad jag ska göra. Som min situation ser ut nu så borde det bästa vara att hjälpa till med någons häst.

Vet inte vart jag vill komma men behövde skriva av mig och se om det finns nån mer i samma situation eller hur det har fungerat för Er andra.

Ja jag var utan egen häst i två år. Fick förmånen att hjälpa en vännina med hennes höst under tiden. Men jag blev sämre i kroppen och blev omotiverad till träning till max.
Men rider inte nu för tiden men har två shettisar. Det är jätte kul. Vi tränar 5-6 dagar i veckan. Åker till ridhus o tränar för tränare varje vecka och vi ställer ut några ggr per år. Tömkör, går promenader, löshoppar tränar agility. Finns hur mycket som hällts att göra utan att behöva ha ridbar häst.
 
Det tog 2,5 år för mig. Först att komma över värsta smärtan, sen hittade jag en ridskola och sen en medryttarhäst. På ridskolan och medryttarhästen tränade jag och tävlade till jag var en bättre ryttare och kände att det var dags att få bestämma själv igen. Sen tog det 4-5 månader att hitta den hästen jag köpte.
 
Är det någon här som har varit utan häst en längre tid? Jag menar om Ni har fått ta bort eller sälja en häst som Ni har haft. Hur länge har Ni varit utan häst och hur har det känts? Min sista häst togs bort förra året i juni och jag har inte varit i närheten utav en häst sedan dess! Körde förbi mitt gamla stall häromdagen och såg alla hästarna på betet och kände hur sorgsen jag blev. Inte bara för att jag saknar min häst som fick somna in utan hela grejen med stallet, vännerna och hästarna i övrigt. Man är ju hästmänniska och det är svårt att leva utan det.

Är det någon här som lever utan häst som har haft häst innan? Rider Ni något alls eller är Ni helt utan? Tidigare när jag sålt häst köpte jag ny inom ett år och när jag fick ta bort en annan köpte jag en ny en månad senare men denna gången blev det inte så. Nu har det verkligen börjat dra i hästtarmen och jag vet inte om jag ska börja kika efter en häst eller om jag ska hitta en häst att rida åt någon eller vad jag ska göra. Som min situation ser ut nu så borde det bästa vara att hjälpa till med någons häst.

Vet inte vart jag vill komma men behövde skriva av mig och se om det finns nån mer i samma situation eller hur det har fungerat för Er andra.
Jag har varit utan häst nu ett tag sen min häst gick bort, har fortfarande inte vant mig och tänker så att om jag hittar en individ som jag dras mot och vill ha så köper jag men jag letar inte aktivt efter någon. Under tiden så hjälper jag till lite med andras hästar då och då.
 
När man alltid haft egna hästar kanske det känns sådär att ta hand om någon annans häst? Tänker medryttare exempelvis.

Vet inte om det är nått för mig. Man kanske skulle prova.
 
När man alltid haft egna hästar kanske det känns sådär att ta hand om någon annans häst? Tänker medryttare exempelvis.

Vet inte om det är nått för mig. Man kanske skulle prova.
Det är jättesvårt för mig att vara medryttare på någon och liksom dela häst. Därför har jag aldrig blivit det, däremot så har jag vänner som ringer när dom behöver hjälp då och då och då rycker jag in och tar hand om hästarna. Ibland rider, ibland inte. Men dela häst med någon efter att ha ägt själv hela livet klarar inte riktigt jag.
 
När man alltid haft egna hästar kanske det känns sådär att ta hand om någon annans häst? Tänker medryttare exempelvis.

Vet inte om det är nått för mig. Man kanske skulle prova.
Jag tycker det beror mest på personen som äger hästen, är det en sån där galning man inte får säga till hästen när det gör något oupskattat eller någon som ska ha stenkoll jämt, typ stalker varning blir det ju inte roligt.

Men kan man få tillit från ägaren och mer fritt är det underbart. Slippa alla omkostnader med egen häst, ha ett liv utanför stallet. Jag tycker det är väldigt trevligt om det funkar och funkar det inte säger man upp sig :)

Och vara ärlig, om goda sidor hos en själv och dåliga.
 
Är det någon här som har varit utan häst en längre tid? Jag menar om Ni har fått ta bort eller sälja en häst som Ni har haft. Hur länge har Ni varit utan häst och hur har det känts? Min sista häst togs bort förra året i juni och jag har inte varit i närheten utav en häst sedan dess! Körde förbi mitt gamla stall häromdagen och såg alla hästarna på betet och kände hur sorgsen jag blev. Inte bara för att jag saknar min häst som fick somna in utan hela grejen med stallet, vännerna och hästarna i övrigt. Man är ju hästmänniska och det är svårt att leva utan det.

Är det någon här som lever utan häst som har haft häst innan? Rider Ni något alls eller är Ni helt utan? Tidigare när jag sålt häst köpte jag ny inom ett år och när jag fick ta bort en annan köpte jag en ny en månad senare men denna gången blev det inte så. Nu har det verkligen börjat dra i hästtarmen och jag vet inte om jag ska börja kika efter en häst eller om jag ska hitta en häst att rida åt någon eller vad jag ska göra. Som min situation ser ut nu så borde det bästa vara att hjälpa till med någons häst.

Vet inte vart jag vill komma men behövde skriva av mig och se om det finns nån mer i samma situation eller hur det har fungerat för Er andra.

Jag har ingen egen häst sedan juni 2014 men jobbar med hästar till och från sedan maj 2015 så det har löst sig så.

När jag hade egen jobbade jag inte med hästar.


Kanske nån av dina gamla stallvänner behöver extrahjälp ett par ggr i veckan du kan göra och se om du 'blir hooked' igen? :)
 
Jag var utan häst i 7 år efter att jag sålde Maximus. Provade vara medryttare ngn kort period men tyckte inte det var roligt, troligen för att det inte riktigt matchade m ägare osv.

Började rida förra året igen, först 1g/v på ridskola (i lite mer avancerad grupp och duktig tränare) och sedan i våras är jag medryttare.
Rider nu två olika hästar och det funkar bra! Funkar bra m ägarna, jag har stor frihet och trivs även väldigt bra socialt i det stallet.
Är ofta sugen på att köpa häst igen men just nu har jag det väldigt bra med det här arrangemanget, även om det inte riktigt är samma sak som med egen..
 
Har hållt på med hästar m e m hela livet och haft egen sedan början av 90-talet. Nu helt utan hästar sedan 2011. Det tog ett tag att vänja sig av med gamla rutiner och börja ett nytt liv med mer tid och pengar.

Men i grund och botten är jag fortfarande hästmänniska.
Jag har en likadan historia, sålde iväg min sista häst 2011 när jag fick tvillingar. Är också i grunden en hästmänniska, det är nog inge hobby utan en livsstil. Nuförtiden följer jag med äldste sonen på ridskola en gång i veckan och myser med ponnysar och sedan ska jag faktiskt prova en medryttarhäst nästa vecka. Jag har inte ridit på 6 år nu. Jag kommer att skaffa häst om några år när barnen har blivit större och ffa om äldste sonens hästintresse håller i sig. Mina barn har dessutom autism så det är väldigt bra med hästar för dem har jag märkt.
 
Är det någon här som har varit utan häst en längre tid? Jag menar om Ni har fått ta bort eller sälja en häst som Ni har haft. Hur länge har Ni varit utan häst och hur har det känts? Min sista häst togs bort förra året i juni och jag har inte varit i närheten utav en häst sedan dess! Körde förbi mitt gamla stall häromdagen och såg alla hästarna på betet och kände hur sorgsen jag blev. Inte bara för att jag saknar min häst som fick somna in utan hela grejen med stallet, vännerna och hästarna i övrigt. Man är ju hästmänniska och det är svårt att leva utan det.

Är det någon här som lever utan häst som har haft häst innan? Rider Ni något alls eller är Ni helt utan? Tidigare när jag sålt häst köpte jag ny inom ett år och när jag fick ta bort en annan köpte jag en ny en månad senare men denna gången blev det inte så. Nu har det verkligen börjat dra i hästtarmen och jag vet inte om jag ska börja kika efter en häst eller om jag ska hitta en häst att rida åt någon eller vad jag ska göra. Som min situation ser ut nu så borde det bästa vara att hjälpa till med någons häst.

Vet inte vart jag vill komma men behövde skriva av mig och se om det finns nån mer i samma situation eller hur det har fungerat för Er andra.
Är hästlös sen 2014. Saknar vissa saker och andra inte, känner igen det du skriver om att sakna hela stallgrejen. Jag lånar en trevlig kallblodstravare i mitt gamla stall då och då, hade nog inte funkat med egen häst som livet i övrigt ser ut just nu.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 160
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 913
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
990
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp