Ingen mer fälttävlan på Valla....

PrinceFair

Trådstartare
Usch vad tråkigt :cry:

saxat från ridsports hemsida
"Ingen mer fälttävlan i Valla

Publiken kommer, men betalar inte. Det gör att den stora fälttävlan i Valla i Linköping läggs ned.
– Vi kan inte gärna låsa in hela tävlingsområdet på Valla. Är inte folk beredda att betala för att komma in är vi chanslösa.


Det säger Lars-Erik Gällerdal, en av initiativtagarna till Östgöta Correspondenten.
Fram till 2002 var det fälttävlan på Duseborg, men Föreningen för fälttävlan i Östergötland (FFÖ) tog över arrangemanget och har sedan dess haft de internationella tävlingarna på det stora Vallaområdet i Linköping.
Men den sista tävlingen var i år, förmodligen för gott.

FFÖ har lagt ner mycket tid och kraft på tävlingen, men utan att få det att gå runt. Nu har arrangörerna inga skulder och väljer då att lägga ned tävlingen för att inte riskera något.
Publiken i Linköping tycks helt enkelt inte vara intresserade av hästevenemang, eller i vilket fall vill man inte betala för sig. Linköping Horse Show som gick i konkurs hade mycket låga publikintäkter och samma sak gäller för fälttävlan i Valla. Enligt Gällerdal har det varit tillräckligt med åskådare – men alldeles för få som har betalt."
 
Sv: Ingen mer fälttävlan på Valla....

Va tråkigt...:cry:
Tyckte det va kul att rida där. Och jätteskoj att de har haft ponnyklasser där oxå.
Men det e klart, det är ju rätt lätt att ta sig in på området utan att betala. Det va ju betydligt svårare i Duseborg.:smirk: Dumt att folk plankar in, tycker de inte att det räcker med att de allra flesta jobbar gratis på tävling? Ska arrangören behöva "betala" för att tävlingen ska gå runt? :mad:
Men som sagt, jättetrist...
 
Sv: Ingen mer fälttävlan på Valla....

Då stryker vi ännu en arrangör......

Jag tycker verkligen synd om dom ryttarna som behöver etablera sig i framförallt ** klass för att senare förhoppningsvis komma ut internationell, dom har liksom inte en chans :cry:
 
Sv: Ingen mer fälttävlan på Valla....

såna som jag då....tråkigt att det finns så ont om **, man vill ju gärna ha ridit några här hemma innan man vågar sig ut internationellt.
...och dessutom var ju Valla en ** i min del av landet :cry:

Vallas bana var dessutom en av de roligare * jag ridit i år...
 
Sv: Ingen mer fälttävlan på Valla....

Det måste ju gå att finansiera en sådan stor tävling utan att det "hänger" på publikintäkter? lite kreativitet och nytänkande kanske inte skulle skada.
 
Sv: Ingen mer fälttävlan på Valla....

Tråkigt :(
Kommer Falkenberg sluta ha internationella tävlingar helt, eller är det bara i år?
 
Sv: Ingen mer fälttävlan på Valla....

*KL* Jättesynd med Valla! :cry: Håller med; Ännu en arrangör stryks :cry:
 
Sv: Ingen mer fälttävlan på Valla....

usch vad tråkigt :(
 
Sv: Ingen mer fälttävlan på Valla....

och vidare tragiska händelser så har nu tanten Stael von Holstein (som upplåtit sina marker på Tiarp till fälttävlan) avlidit......
 
Sv: Ingen mer fälttävlan på Valla....

Det måste ju gå att finansiera en sådan stor tävling utan att det "hänger" på publikintäkter? lite kreativitet och nytänkande kanske inte skulle skada.

Tänkte precis likadant... Det bästa vore väl om det var gratis för all publik, då skulle intresset för sporten antagligen öka hos allmänheten och då också hos eventuella sponsorer...
 
Sv: Ingen mer fälttävlan på Valla....

supertrist tycker jag :(

dock måste jag säga att dom inte direkt ansträngde sig för att få betalt i somras :o
har bara varit där en gång, dvs. i höstas, och visserligen hade jag fribiljett, men båda dagarna jag var där försökte jag hitta någon som jag faktiskt kunde visa upp min biljett för, men hittade ingen.

visst är det band uppsatta etc, och öppningar där det logiskt sett borde suttit någon som ville kolla biljett etc, men den enda som satt där på en stol tittade mest lite frånvarande framför sig. kan det kanske vara en orsak till att dom förlorade besöksintäkter..? :crazy:
 
Sv: Ingen mer fälttävlan på Valla....

Det skulle nog många arrangörer vara tacksamma för, vad jag vet så var tanken med publikintäkter en grej för att hålla nere kostnaderna för ryttarna..................... Men ryttarna kanske är gjorda av pengar och betalar gladeligen mer, har inte fått det intrycket men ialla fall:p

Knapplån. Jodå, Falkenberg kommer ha fler tävlingar men i år blir ett litet återhämtningsår och en markering att det är faktiskt inte bara och bara att ordna tävlingar på denna nivå.
Ekonomiskt stöd från förbundet är bara att glömma, men det hade inte gjort något om det fanns stöd at få i form av råd, adresser, tolkning av regler etc eftersom FEIs reglemente är en djungel om man inte är van arrangör och även om man är van så ska man klara att fånga upp alla ändringar mm......

Vi hade arrangörsmöte i helgen och om vi arrangörer stöttar varann och utbyter erfarenheter och fler ryttare ställer upp med råd (ibland istället för gnäll) så kommer ni nog se endel av dessa komma tillbaka.:banana:

Bla var det ett par juniorer som behövde CCI* för att kvala och föräldrarna var villiga att jaga sponsorer för att få ihop till de extra kostnader man har med en CCI (shief steward, extra dressyrdomare,extra veterinär mmmmmm som kostar myyyycket pengar) Jag har lovat med hjälp av Falkenberg och Öved mfl. att skriva ihop en lathund med checklistor för CCI att komplettera arrangörskompendiet som nu äntligen har kommit ut och med det så slängde vi ut en krok till arrangörerna att fixa en CCI* i maj och faktiskt så är det en klubb (som inte haft CCIförut) som nappade och ev.blir det. Ettresultat till av mötet var att JJ och BÖ ska sammanställa en 3årsplan med behov av kvaltävlingar så blir det lite lättare för oss arrangörer att veta vad man vill ha och vad det finns marknad för. Vi kommer även försöka fastställa ev traditionshelger(som såklart kan ändras ) men då kanske vi kan få ut terminen tidigt och undvika för många krockar mellan tävlingar etc.

Vi får väl se men ARRANGÖRER MÅSTE STÖTTA VARANN, FÖR DET ÄR INGEN ANNAN SOM GÖR DET.......;)
 
Sv: Ingen mer fälttävlan på Valla....

Tänk om fler var som du Trossnästösa :bow: :bow:

Låter jättebra med en plan med kval, det är ju inte precis gott om tex CCI på rimligt avstånd - det finns ju ingen möjlighet för juniorer (och föräldrar som måste ta semester osv) att dra ner genom hela Europa bara för att få ett kval.
Hade ju själv bara en möjlighet att kvala till JEM, och lyckades som tur var - men det hade ju varit trevligt med en plan B åxå.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Den stora fälttävlan i Valla i Linköping läggs ned. – Folk är inte beredda att betala för att komma in, säger...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) I sommarens fälttävlan på Valla i Linköping blir det inte enbart tävling för de stora. Nyhet för året blir en...
Svar
0
· Visningar
903
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Sommarens fälttävlan i Linköping blir annorlunda mot de tre tidigare. -- Vi gick med rejäl förlust i fjol och...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Fälttävlan på Valla fritidsområde i fjol blev en succé. Över 8 000 åskådare såg tävlingen och arrangörerna...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp