Ingen ork kvar?

Fast man måste inte det heller ;) Man kan betala för att slippa. Helinackordering är fantastiskt. Man kan ha en stallplatslösning som gör att man bara kommer när man vill. Har man dessutom en häst som klarar av att vila en vecka eller så, så är det ännu smidigare.

Helt sant! Jag tänkte inte så långt, utan bara fram till att en stor del av året ofta är mindre kul vädermässigt och hästen behöver ridas några dagar i veckan, typ. (Tekniskt sett kan en ju ofta köpa även motion av hästen, om en står på rätt ställe. Så långt tänkte inte jag som sagt, har själv "bara" haft fullservice - dvs mockning, fodring, in/ut, snabb daglig koll - som mest. Det är ju fördelen med häst, att det faktiskt ofta går att betala för typ det mesta, om en kan och vill!) :)




(Vill bara låna min egen knapp och förtydliga att jag inte menar att TS ska göra på ett eller annat sätt. Bara att en behöver hitta ett sätt som en mår bra i, som helhet :) )
 
Ja jag har gett henne annorlunda foder för bättre matsmältning, samma som min andra häst får. Och nu har de fått gå i en hage med mer gräs i för att vänja sig på bete så skulle väl vara det. Borde jag vänja tillbaks henne på det hon hade innan och isåfall motionera mer kanske?
Jag har också börjat fråga mig själv det, vill ju inte ge upp och vet att hästlivet är tufft. Men har velat detta i sååå många år att det känns konstigt att ge upp när jag väl nått det.
Men tänker också vad som är bäst för hästarna? Känner mig taskig som hela tiden är trött och har dåligt humör mot de, känns ju inte bra mot de när de blir förvirrade:(
Jag har inte läst hela tråden men jag och min pappa ställde helt enkelt av hästarna när det var för motigt
Är man rädd att de går upp i vikt så hoppa bete eller stripbeta
Så satte vi igång dem igen när vi fick orken tillbaka.
Det är helt ok att göra så
 
Fast man måste inte det heller ;) Man kan betala för att slippa. Helinackordering är fantastiskt. Man kan ha en stallplatslösning som gör att man bara kommer när man vill. Har man dessutom en häst som klarar av att vila en vecka eller så, så är det ännu smidigare.
Dock tycker jag det är otroligt få stall i sverige som har det upplägget med motion osv om det inte handlar om en typ av tillridning/utbildningsstall av något slag. Om det är så att man är villig att betala bort hästen på det sättet bör man nog fundera om häst är vad man vill ha. Dessutom ska det även vara någon som rider och motionerar och som passar med hästen, den kombinationen är inte alltid lätt att hitta.

Helinackordering innebär ju oftast bara att dom mockar och fodrar, dom flesta hästar behöver ju mera än så, det tar inte bort det dåliga samvetet som ofta kommer av att hästen får för lite uppmärksamhet och motion.

Hästar är inget tycker jag man ställer av och på när man känner för det, ibland är det kämpigt och det är bara att härda ut det tills det blir kul igen vilket det oftast alltid blir, alla har svackor. Lösningen på dom svackorna är dock inte att ställa av hästen hit och dit, speciellt inte om hästen har bra kondition och van vid att röra på sig.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 068
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp