Ingen vet vart skadan sitter!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Linn3a
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 823
L

Linn3a

Hejsan. För 3 månadersen ställde vi av min häst pga han var svullen i höger fram. En veterinär kom och gav diagnosen kotledsinflammation. Detta trodde inte jag på utan vi åkte istället på klinik. där röntga dem och hitta inget. Dem gick sedan över han med ultraljud för att se om det fanns några skador. Dem hitta då en misstänkt blödning i gaffelbandet men dem kunde inte konstatera den. Vi fick åka hem och i onsdags var vi tillbaka igen för att se om den kunde konstatera den nu. Det kunde dem inte och hon sa att ja skulle börja skitta han eftersom hon inte kunde avgöra om det var en blödning. Efter två dagars skrittning har han blivit JÄTTE svullen över hela benet och han ömmar jätte mycket så fort jag är när det. vet nån va detta kan vara eller vart med om nåt liknande. värt att nämnas är att hästen är 19 år. Tack för hjälpen. Linnea

Sv: Ingen vet vart skadan sitter!!

När veterinärerna (hade två stycken + de som rådfrågades) på klinik 1 inte kunde hitta felet på min häst bytte jag klinik. Helt problemfritt, de skickade över journaler och röntgenplåtar till klinik 2 och klinik 1 förstod att jag ville byta klinik. Klinik 2 hittade inte felet på en gång, men till slut gjorde de det.

Jag har varit nöjd med alla veterinärer som jag träffade under min hästs hältutredning, men då de till en början inte kunde hitta felet så ville jag ha nya ögon!

Lycka till med din häst!

Jag tycker också du ska fundera på att byta klinik, och försöka få tag på en erfaren vet på en stor klinik isåfall. Framföralltom du var på en mindre klinik och/eller hade en ganska nyutexaminerad vet så är väl risken större att din vet inte har tillräckligt med erfarenhet, tyvärr.
Men det är väl inte helt lätt att med ultraljud tolka bilderna rätt och kunna hitta en blödning på gaffelbandet, så det kan vara så att det är svårt att avgöra, även för en erfaren vet. Men en mer erfaren vet, eller en som är mer van vid just ultraljud och gaffelbandsskador, kanske kan ge dig en säkrare diagnos.

Men om hästen har blivit mycket mer svullen akut så skulle jag ringa vet och fråga vad de anser, om du ska fortsätta skritta eller vila/kyla benet eller något annat. Jag skulle gissa att du åtminstone ska dra ner på tiden du skrittar, och se till att hästen inte kan busa i någon stor hage utan går i liten hage.
Lycka till!

Hej! eftersom dem inte kunde avgöra tog dem en speciallist som skulle avgöra. dem såg mörka fläckar på gaffelbandet men han såg precis likdan ut på andra fast där är han ju inte svullen. jag har inte kunnar känna gaffelbandet på 3 månader :( han går i enliten grushage och har gjort det under hela tiden :( han är inte halt eller visar några tecken på smärt förutom när man rör vid benen då han ömmar jätte mycket.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 533
Senast: Grannox
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 230
Senast: Magica
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 769
Hästmänniskan Jag vet inte om jag är sveriges mest oturs förföljda människa!?! Men För att göra en lång historia kort: Köpte en unghäst efter ett...
Svar
6
· Visningar
1 408
Senast: asdfg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025