Inget betyg i gymnasiekurs -

@cirkus Men om läraren säger "det tar vi sen" om eleven sedan inte får någon mer info - är det inte rätt givet då att eleven borde ha masat sig till hens arbetsrum alternativt skickat ett mail om det är det vanliga sättet de kommunicerar på?
<snip>

Precis! Pa den nivan ar det elevens ansvar att se till att fa den undervisning han/hon behover. (Vilket ar orsaken att jag var tvungen att skaffa mig sjalv en ny gymnasie utbildning.:cautious: Da sonen inte gjorde det han skulle fick jag lov att ta tag i det och se till att det blev gjort ... da high school inte ar frivillig har hade jag inget annat val an att ta tag i situationen. Jag vagrar att ha "den eviga studenten" i mitt hus.:p Jag inte bara sag till att han gjorde vad han skulle ... jag forhorde fore skrivningar och ibland emallan ocksa, kollade laxor och var en allman pina.:angel: Numera har sonen flera ganger uttryckt sin tacksamhet ... men det tog tid. LOL)
 
Sonen har frågat med jämna mellanrum kanske 6-7 gånger under detta år. Så han är inte helt loj.
Uppenbarligen har han inte gjort tillräckligt eller på rätt sätt, eftersom han inte fått veta vilka uppgifterna är.

Så han har frågat 6-7 gånger, och varje gång fått svaret "det tar vi sen"? Efter femte gången hade jag nog ändrat frågan, till "När passar det bäst för dig att vi tar det? " eller liknande.
 
Så han har frågat 6-7 gånger, och varje gång fått svaret "det tar vi sen"? Efter femte gången hade jag nog ändrat frågan, till "När passar det bäst för dig att vi tar det? " eller liknande.

Det hade nog jag också (kanske redan efter 3.e eller 4:e gången). Men jag är lite äldre och visare än min avkomma.
 
Jag är också inne på att det varit lite väl slött av sonen att acceptera "det tar vi sen", om han nu verkligen var angelägen att få till stånd en lösning. Har han ens sett det som ett problem?

Nästa frågetecken är omfattningen. Eftersom sonen tror att det är en lätt match, och läraren tycker det är en hel massa, kanske det faktiskt är så att sonen tagit lite väl lätt på det hela, och minskat ner omfattningen av det som missats? Tycker det låter så när du berättar om det.

Har du pratat med läraren själv, och fått reda på hur mycket det är som ska tas igen? Hur detta ska läggas upp? Har någon av er (du eller sonen) mailkontakt med läraren NU för att säkerställa att informationen är korrekt?
 
Kontakta läraren och be om en lista över vilka moment som saknas, snarast. Gör upp en plan för hur det ska hinnas med på den tid ni har på er.
Visst kan det bli intensivt, men det är det värt (jag har gjort samma sak).
 
Han har fått uppgifterna han missat. Problemet är att det är svårt med muntligt framställan när det inte är några lektioner kvar till exempel. Han sitter i denna stund med det han kan göra.
Vad bra, då ordnar det sig nog. En muntlig framställan kan han väl göra inför läraren. Allt går att lösa om bara viljan finns från båda håll.

Eleverna på gymnasiet har långt ifrån den insyn och överblick över vad som ska göras, så som de har på högskolan. Inte alla har mognaden och ansvarskänslan heller, det är ju olika hur de utvecklas. Det behöver vara ett samarbete mellan lärare och elever, att få allt gjort. Läraren har ju ett ansvar att följa upp utvecklingen av studierna efterhand, det här kan ju knappast ha varit nån överraskning. Men det är ju bara att få det gjort nu.

Onwards and upwards.
 
Hade helt missat att han fått uppgifterna. Det muntliga går att lösa genom att skrapa ihop några vänner + läraren på en rast. Alternativt att kliva in i en annan klass som har lektion och köra sin grej framför dom, det brukar bara handla om några få minuter.
 
Som sagt - han har fått alla uppgifterna.
Jag kommer spika upp ungen på väggen om han inte gör allt som åligger honom. Jag tar inte strid och han skiter i att möta upp, då ligger han som sagt jäkligt pyrt till. Jag sitter sen gärna på första parkett och lyssnar på hans argumenterande tal om det behövs publik kan jag nog skrapa dit både systrar, mor och farföräldrar och annat löst folk
 
@cirkus - din son har alltså ett F i kursen som diskuteras? I så fall borde det finnas en tydlig handlingsplan där det står specificerat vad han har missat och vilka mål och kunskapskrav det motsvarar. Så länge din son går i gymnasiet har han rätt att göra en prövning för att vända sitt F, men på gymnasiet är inte kurserna något man kan pyssla med lite när man vill under tre års tid. När kursdatum är slut är kursen slut. Det betyder alltså att även om din son har gjort en massa saker i kursen fast han nu har ett F, så kan läraren be honom att pröva innehållet i hela kursen eftersom läraren inte kan vara säker på att eleven fortfarande har de kunskaper som krävs.

Efter studenten kan din son om F:et kvarstår göra en prövning på en vuxenutbildning. Det kostar dock pengar jämfört med om han hinner lösa problemet nu. Men treornas betyg sätts ju nu i dagarna så det brinner i knutarna...
 
Nytt mail från läraren - ett mycket bra mail!

Hon har hela tiden tidigare sagt att det är omöjligt att hinna göra allt, men nu har vi i allafall en plan som gör att han kommer att kunna få betyg, men då jäkla måste han göra sin del. De kommer vänta med att sätta betyget i svenska för honom till sista sekunden
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 406
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 810
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp