Inget brott bakom fölets död

Sv: Inget brott bakom fölets död

Verkar ju märkligt- vilket medfött fel kan göra så att buken plötsligt ser uppskuren ut? Men det skulle ju verkligen vara skönt om det visar sig att ingen har plågat det stackars fölet.

Nu är ju inte jag någon expert men någon som vet vädret??

I döda kroppar bildas gas och till slut blir det så mycket att det måste ta vägen någon stans så då spricker det upp.

Detta såg jag på dokumentär om en död blåval som flutit i land någonstans som myndigheterna tog hand om, hissade upp på ett lastbilsflak och körde in den till ett lab mitt i stan. Kroppen hade dock "jäst" i flera dagar i solen och till slut sprack den, som en explosion av rutten val över ett halvt kvarter inne i stan. Bilar, fönsterrutor osv i närheten gick sönder och det måste ha luktat nåt så fruktansvärt *kräksmiley*

Detta hade ju dock tagit massor med dagar i sol innan det hände men ett föl är ju betydligt mindre än en val så det behöver kanske inte ha tagit så lång tid...?

Men nä, jag är ingen expert, bara en teori!
Skönt att höra i alla fall att det inte verkar vara ett brott bakom!

Fast när kalvar har dött har dom legat i ett par dagar utan att spricka, hoppas verkligen att hästägaren hade bättre koll än så på sitt föl.

Kalv / föl är kanske inte riktigt samma sak, men storleken är ung densamma

Skulle kunna vara en missbildning i kombination med en spark som gjort att ett bråck spruckit eller så

Finns det beskrivet hur stor sprickan är? Det kan ju vara allt från något litet till hela buken tänker jag och då är dte ju mycket mer märkligt om det är hela buken än om den spruckigt någon cm.

Asätare (kråkor, rävar, gnagare) angriper snabbt en död kropp. De brukar börja med ögon, yttre könsorgan och buk (dvs. mjuka ställen).

Men dom får inte det att se uppskuret ut. Iaf har inte jag varit med om det:crazy:

Det kan se ut på många olika sätt och kan ofta förväxlas med skärskador.

Jag tänkte också på ett bråck av något slag, det kan ju spricka oturligt och om huden dessutom är försvagad när asätare eller rovdjur kommer så kan det säkert mycket väl spricka upp. Det står ju inte heller hur stort såret var, om jag minns rätt kom tarmarna ut när den stackars ägaren lyfte upp fölet i famnen.

Sorgligt men ändå skönt att höra,kunde inte tänka mig att någon medmänniska medvetet skadar ett litet föl. Styrkekram till uppfödarna.

Senast ändrad:

Det stod att läsa att fölet låg i hagen med tarmarna utanpå och med ett 5 cm brett "sår" på sidan, med fina kanter gjort av ett vasst föremål enligt veterinärs konstaterande.

Det har stått tidigare att rovdjur var uteslutet då varken bit- eller rivmärken funnits.

och nu är obduktion gjord och det visade sig att reportern kanske hade missuppfattat/fått fel info/varit för snabb... jag har läst om det i flera olika tidningar och det har stått olika.

Vad jag förstått så var ju de första uppgifterna helt baserade på ägarnas uppgifter som verkade ha fått något perliminärt besked från veterinär.

jo, men se bara hur det kan gå med journalister i artikeln om fölet på en ridklubb i Ö-vik som behövde en ny mamma. Det jag menar är att det är svårt att veta vad som är korrekta uppgifter när det står olika på olika ställen.
Det stod på några ställen att skadorna inte kunnat göras av annat än våld, medan andra sa att det inte gick att utesluta att de uppstått på grund av något annat.

Även veterinärer som gör en första bedömning kan ju ta fel.

Halvt kl.

Att det står olika beror ju på att man kommer i kontakt med personer i olika lägen av processen och således får olika svar. Sen är det ju inte helt ovanligt att man också talar med lite olika personer och därför får lite olika svar.
Jag jobbar själv som nyhetsjournalist och dessutom på webben, där det verkligen går undan då och då. Vi räknar med att historierna kan förändras beronde på vad som framkommer efter hand. Så vill man ha benkoll på en händelse så får man lova att följa den ett tag. Rätt eller fel, men så fungerar det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen har gjort framsteg i utredningen gällande den otäcka händelsen när en häst kraschade och dog efter att ha blivit skrämd av en...
Svar
4
· Visningar
1 390
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För precis en månad sedan dog Julie vid en fölning. Mitt i sorgen fick familjen i dag nästa chock – någon har lagt ut en komplett annons...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sällan har en division 1-tävling varit viktigare för en familj. Ridsporten har slutit upp bakom familjen Wallentinson som förlorade sitt...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En avklippt strömkabel och en grind i småbitar. Det är vad som låg bakom att en häst dödades av ett tåg i Södertälje i fredags, berättar...
Svar
3
· Visningar
1 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka