Inget brott bakom fölets död

Sv: Inget brott bakom fölets död

Jag tänkte också på ett bråck av något slag, det kan ju spricka oturligt och om huden dessutom är försvagad när asätare eller rovdjur kommer så kan det säkert mycket väl spricka upp. Det står ju inte heller hur stort såret var, om jag minns rätt kom tarmarna ut när den stackars ägaren lyfte upp fölet i famnen.

Om det skulle vara asätare så behöver ju hålet i buken inte ha någonting med dödsorsaken att göra.

Nu är ju inte jag någon expert men någon som vet vädret??

Det har varit ganska kyligt, regnigt och molnigt och inte varmare än ca 12-13 grader...Om ens det.

Men låter ju väldigt skönt att veta att det inte är någon människa som ligger bakom detta, man blir ju livrädd, särskilt när man inte bor långt därifrån...

Jag tycker det är olyckligt att det så ofta direkt basuneras ut i media att mågon har varit framme och skurit hästar. När det väl kommer till kritan så är det ju oftast inte det.

Vad händer den dagen någon återigen sprider ett rykte om en bil av ett visst märke och färg har oturen att dyka upp i närheten av en uppretad grupp som tror att det är en djurplågare bakom ratten?! :crazy:

Jag håller VERKLIGEN med dig- en skam att ägaren går ut med misstanke till media och säkerställer att fölet blivit skuret av en MAN som dessutom troligen knullat den i arslet. Det är faan likt.

var har ägaren gått ut med det? Jag har bara sett att tidningarna har rapporterat om att veterinär undersökt på plats och konstaterat att det sannolikt rörde sig om en människa. Visserligen både att de kunde utesluta och att de inte kunde utesluta rovdjur...

Underlivsskadorna har också nämnts, men inte något alls liknande vad du skriver... det är nog din egen tolkning.

Jag vet inte, men hade jag varit uppfödaren och fått höra av veterinären att fölet troligen blivit attackerat av en människa så hade jag också velat varna andra och be om tips från alla som kan ha sett något.

Senast ändrad:

Nu är det en erfaren uppfödare som vart med om mycket,litar på vad denne tror och säger,inte media och alla som vet. Det hela ska tystas ned då det blivit folkstorm i området,Polisen rädd för vad som kan hända om folket kommer på denne/dessa. Hemskt nog händer sånt här runt om i landet oftast på sommaren när hästarna är på bete :cry::mad:

Jag vet inte, men hade jag varit uppfödaren och fått höra av veterinären att fölet troligen blivit attackerat av en människa så hade jag också velat varna andra och be om tips från alla som kan ha sett något.

Jag såg nån artikel med uppfödaren, men håller med dig. Klart man tror på vetten och vill varna. I det läget när man faktiskt trodde att det var ett brott bakom tycker jag att det är ett korrekt agerande.

Men dom får inte det att se uppskuret ut. Iaf har inte jag varit med om det:crazy:
"Snittet" var ca 5 cm, så det är långt ifrån hela sidan som var uppskuren. Och tittar man på bilden som publicerats på fölet när det levde finns det både slanor och kvistar i hagen som den iaf teoretiskt skulle kunna ha gått emot.

Men enligt samma artikel som diskuteras i den här tråden så finns där fortfarande ingen förklaring till varför buken var uppskuren.

Citerar sista stycket: "Ägaren till fölet tycker beskedet att det skulle röra sig om en naturlig död är lugnande för alla. Hon kan dock inte släppa det förrän hon vet varför fölets buk var uppskuren. Ett besked om detta kan möjligen komma när hela obduktionsrapporten är klar om någon vecka skriver tidningen."

Spricka ser inte likadant ut som skuret sår, precis som spår efter sågskador är inte samma som efter knivskurning, vilda djurs härjningar kan absolut inte förväxlas med något sådant. Så antingen var veterinären full/inkompetent om h*n inte kan se skillnad eller så skriver journalisterna annat än det som är fakta eller så har fölets mage blivit uppskuren. Skulle verkligen vilja veta hur det ligger till.

Att journalister tolkar, missuppfattar och använder egna ord är ju inget nytt... jag menar heller inte att alla journalister hittar på och överdriver, men de vill ju givetvis ha en "egen" text och inte skriva samma sak som alla andra. Då blir det lätt så här...

En spricka i huden av ett hårt slag (t.ex. spark) kan mycket väl ge vassa sårkanter. Se bara på t.ex. hockeyspelare där ögonbryn och annat spricker - det ser ut som knivsnitt. Om fölet dött och en större rovfågel hackat på "rätt" ställe kan det säkert också bli en skarp sårkant. Innan den slutliga obduktionen är klar är det nog omöjligt att veta... och inte ens då är det säkert att den rätta versionen kommer ut. Bara en sån sak att alla - tidningar, hästägare och vi här på buke - pratar om att buken är uppskuren gör ju att man automatiskt tänker sig hur det ser ut och hur det kan ha gått till. Ingen av oss vet hur såret ser ut. Gällande resterande skador (könsdelar etc) lär det vara rovdjur av något slag.

Citat från ägaren och uppfödaren i följande artikel: http://www.expressen.se/gt/folet-junis-agares-oro-det-ar-helt-sjukt/
- Såret på magen hade vassa kanter. Fölet kan kanske ha trillat olyckligt på en pinne. Men det låter lite långsökt.
I min värld är det inte särskilt långsökt av bilden att döma över deras hagmiljö... Speciellt inte för ett sex dagar gammalt föl som inte har full styrsel över kroppen och där dessutom hjärtat håller på att lägga av.

Senast ändrad:

Jag tolkade det som att hon menar att en pinne skulle kunna göra ett sår med skarpa kanter som är långsökt.

Nu är det en erfaren uppfödare som vart med om mycket,litar på vad denne tror och säger,inte media och alla som vet. Det hela ska tystas ned då det blivit folkstorm i området,Polisen rädd för vad som kan hända om folket kommer på denne/dessa. Hemskt nog händer sånt här runt om i landet oftast på sommaren när hästarna är på bete :cry::mad:

Vänta nu lite, menar du att obduktionen egentligen visade att det var en människa som skurit fölet och att polisen ljuger för att ingen ska lynchas? Allvar?

Vänta nu lite, menar du att obduktionen egentligen visade att det var en människa som skurit fölet och att polisen ljuger för att ingen ska lynchas? Allvar?

Håller med.

KL
Att besiktiga och bedöma en skada på ett dött djur i fält är en helt annan sak mot att göra en fullständig obduktion med bra ljus, rätt utrustning och arbetsro. Lägg därtill veterinärer som har många års träning i att bedöma förändringar på döda kroppar, kunna urskilja vad som skett i livet samt efter döden. En praktiserande veterinär har sällan denna träning och skall inte heller fokusera på det, det är därför det finns patologer. Jag har full förståelse för att bedömningen i fält blir en annan än vad som sen ses på obduktionsbordet.

Senast ändrad:

Underlivsskadorna har också nämnts, men inte något alls liknande vad du skriver... det är nog din egen tolkning.

Är det?, citerar från annan tråds artikel där du skrivit också:
Efter vidare undersökning så upptäckte även skador i fölets underliv, vilket tyder på att gärningsmannen kan ha förgripit sig på henne.

Hur tolkar man det annars?

Senast ändrad:

"Snittet" var ca 5 cm, så det är långt ifrån hela sidan som var uppskuren. Och tittar man på bilden som publicerats på fölet när det levde finns det både slanor och kvistar i hagen som den iaf teoretiskt skulle kunna ha gått emot.

Ja är kortet från hagen- en jäkla massa onödigt skräp.

Är det?, citerar från annan tråds artikel där du skrivit också:

Hur tolkar man det annars?

Tyvärr finns det ju många olika varianter, det behöver inte vara en "MAN som dessutom troligen knullat den i arslet" som du så smaklöst uttrycker dig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen har gjort framsteg i utredningen gällande den otäcka händelsen när en häst kraschade och dog efter att ha blivit skrämd av en...
Svar
4
· Visningar
1 390
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För precis en månad sedan dog Julie vid en fölning. Mitt i sorgen fick familjen i dag nästa chock – någon har lagt ut en komplett annons...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sällan har en division 1-tävling varit viktigare för en familj. Ridsporten har slutit upp bakom familjen Wallentinson som förlorade sitt...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En avklippt strömkabel och en grind i småbitar. Det är vad som låg bakom att en häst dödades av ett tåg i Södertälje i fredags, berättar...
Svar
3
· Visningar
1 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka