Inget fel att ge namn åt häst

Sv: Inget fel att ge namn åt häst

Ja det finns då folk som ska klaga på allt...

Han döpte en häst? Och?
Jag trodde gud älskade alla sina skapelser. Att han nu skulle älska människan bäst är rent löjligt, isåfall så måste han antingen vara en mycket sjuk varelse, med tanke på mord, förföljelser, utanförskap och vad övrigt vi utsätter varandra, och "djur", för som vi människor står för...
Eller så är han blind.


Och att han har papper för hur man går ur svenska kyrkan tycker jag är helt riktigt. Ska pastorsexpeditioner vara de enda som har rätten (av svenska kyrkans personal) att ha dessa för att lämna ut?
Gör det så jobbigt som möjligt för folk att gå ur svenska kyrkan så stannar många av ren lathet/okunskap. (som jag, ge mig ett sms numemr och jag ska smsa mig ut ur svenska kyrkan, men jag ids inte sitta och fylla i tjorviga blanketter).


Att han utelämnat delar av löften... de gifter sig väll ändå inte för att göra dte hela lagligt, utan för att de älskar varandra får jag hoppas.

Personligen tycker jag Nemi uttrycker det så bra...

"One ring to rule them both... and into darkness binds them".

Varför gifta sig i kyrkan när man inte ens är troende?
Fö. anser jag att det inte ens ska behövas en ring för att visa kärleken till någon annan. Matrialistiskt!
Kärlek kan inte vägas i en ring, eller i ett brölopp. Bara i handlingar och tankar. Fast det är mo.
 
Sv: Inget fel att ge namn åt häst

Han döpte en häst? Och?
Jag trodde gud älskade alla sina skapelser. Att han nu skulle älska människan bäst är rent löjligt, isåfall så måste han antingen vara en mycket sjuk varelse, med tanke på mord, förföljelser, utanförskap och vad övrigt vi utsätter varandra, och "djur", för som vi människor står för...
Eller så är han blind.
Jag tror också att Gud älskar skapelsen, men enligt kristen tro är människan skapad till Guds avbild och har en särställning. Dopet är inte en ceremoni för att visa att den döpte är älskad av Gud, utan det medför medlemskap i kyrkan.

Jag tycker väldigt mycket om hästar, och jag anser att många av dem är väldigt kloka, men jag har inte träffat på någon häst som jag tror skulle kunna förstå den kristna trosbekännelsen och medvetet ta ställning till denna.

Att döpa en häst måste vara helt uteslutet. Däremot finns det inget hinder för att välsigna en häst i samband med en namngivning. När jag har en bostad som jag räknar med ska vara mer permanent, kommer jag att be en präst att komma hem till mig och välsigna den. Också vid en sådan ceremoni används vatten, men det är inget dop.


Att han utelämnat delar av löften... de gifter sig väll ändå inte för att göra dte hela lagligt, utan för att de älskar varandra får jag hoppas.
Även om vigseln sker i en kyrka medför den civilrättsliga konsekvenser. Om prästen inte iakttar formkraven och vigseln därför skulle vara ogiltig, kan det i sin tur medföra att makarna inte får giftorätt till varandras egendom. Det i sin tur kan medföra att om en av dem skulle avlida, den efterlevande kanske inte skulle kunna bo kvar i ett gemensamt hem.

Om man gifter sig vill man nog faktiskt att det ska vara lagligt. Jag skulle inte vilja förbli registrerad som ogift pga en prästs försummelser.
 
Sv: Inget fel att ge namn åt häst

Varför gifta sig i kyrkan när man inte ens är troende?
Fö. anser jag att det inte ens ska behövas en ring för att visa kärleken till någon annan. Matrialistiskt!
Kärlek kan inte vägas i en ring, eller i ett brölopp. Bara i handlingar och tankar. Fast det är mo.

Jag vill gifta mig i kyrkan för att jag tycker att det är en mysig tradition, och idag är det väl mer tradition än religion för de flesta. Samma sak med ringen, för mig är det ett tecken på kärleken och är även det en fin tradition. Och bröllop är ju inte bara en fråga om kärlek utan handlar även om många praktiska saker, lagar, arvsrätt och sådant.
 
Sv: Inget fel att ge namn åt häst

Vilket ypperligt förslag! Ett nummer man kan sms:a för utträde! Ge mig... :d

Det är mycket som är tradition nu för tiden, det verkar som att den sanna innebörden har bytts ut för X antal år sedan. Får ofta känslan av att presenterna spelar en större roll i dessa sammanhang (vid t ex konfirmation, dop, bröllop)? Jag kan lova att om det skulle införas ett "presentförbud" skulle man behöva lägga ner konfirmationstimmarna. Hm, materialistiska sa du? :p

Varför gifta sig kyrkligt om man inte är troende? Gör borgliga bröllop lite mer "fancy" så ska Ni se att det kommer bli en fluga som få!

// Från en som inte kommer att behöva skilja sig! :p
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ystads Allehanda) Förståelse och förtroende mellan häst och ryttare är otroligt viktigt. Det är också mycket viktigt att ryttaren lär...
Svar
0
· Visningar
974
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ystads Allehanda) Ett gäng tjejer vid Kyrkoköpinge ridklubb trotsade vädrets makter och tog vara på snön genom att åka pulka efter...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ystads Allehanda) Nils-Åke Olandersson tar emot på grusgången vid församlingshemmet Källgården i Källstorp...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: mizz
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ystads Allehanda) I går var det fullt hus på Brosjödal och anledningen var den julshow som i princip avslutar Trelleborgs...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp