Inget kontrakt?

Sandra_99

Trådstartare
Hej!

Fick hem en häst på foder för ca 1 vecka sedan. Ägaren hade glömt kontraktet hemma men skulle skicka det till mig. NU funderar jag lite och detta måste ju alltså betyda att för tillfället finns det inga bestämmelser?

Missförstå mig rätt, jag har INGA planer på att hästen ska fara illa eller lura fodervärden. Jg blev bara förvånad att man så där hux flux tyckte de var okej att lämna sin häst till en till synes okänd människa utan några som helst papper. . .

Sv: Inget kontrakt?

Lura fodervärden? Fodervärden är väl du? Det är väl ägaren i så fall som kan ställa krav på dig, det kan bli väldigt tråkigt.

I brist på papper är det ert muntliga avtal som gäller. Faktiskt har muntliga avtal en viss tyngd - även om det är svårt att bevisa vad som verkligen sades om "ord står mot ord" i en tvist senare (det är därför telefonabonnemangsförsäljare spelar in samtalen numera).

Jag skulle vilja säga att bägge sitter i skiten. Hur ska någon av parterna kunna bevisa något om överenskommelsen?

Teoretiskt skulle jag nog säga att fodervärden sitter rätt illa på det, ägaren hävdar en uppsägningstid om 6 månader, har ingen stallplats. Var ska fodervärden göra av hästen?

Å andra sidan har ju ägaren svårt att påtala t ex hästens skick vid utlämnandet och andra överenskommelser.

Ingen tjänar på att inte ha på pränt vad som gäller. Bägge parter är förlorare, kanske mest hästen.

Men samtidigt måste ju då fodervärden kunna hävda en uppsägningstid på tex 1 månad? Jag menar vems ord väger tyngst, det finns ju inga bevis på att fodervärden i fråga ens tagit hästen på foder?

Då kan hon ju lika gärna "dumpa" hästen hos ägaren när som eftersom papper saknas?

Är mest nyfiken på hur det egentligen funkar. Men jag håller med dig, här är nog båda "förlorare".

Var ska du dumpa hästen om ägaren inte har någon stallplats? Du har ju påtagit dig skötselansvar eftersom du bevisligen har hästen i din vård. DET går ju att påvisa, att man frivilligt tagit emot hästen/hämtat den.

Uppsägningstid behöver det ju inte finnas, ägaren kan hävda att kontraktet var period utan uppsägning (jf anställningsavtal utan uppsägningstid, t ex vikariat). Att kontraktet alltså löper till t ex årsskiftet utan möjlighet till uppsägning.

Om man bortser från så allvarliga konsekvenser är det ju inte sällan man reagerar på något när man ser det skrivet och funderar över det, så ett skriftligt avtal är ju på många sätt klargörande för överenskommelsen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! En bekant till mig har råkat ut för en incident där både vi utomstående och hon som hästhållare står handfallna inför hur fel det... 2
Svar
27
· Visningar
3 894
Senast: Blomskan
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 340
Senast: tara
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 988
Hästmänniskan Har en fantastisk häst på foder just nu fram till juli 2013. 4 år och har relativt bra kapacitet för vad jag vill ha ut av min ridning...
Svar
16
· Visningar
2 513
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka