inget pass ingen tävling?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare hästhandlarjävel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 765
H

hästhandlarjävel

Har en tjej i mitt stall som har en b-ponny hon haft i 1 år. Tidigare ägare hade skickat in pass-ansöakn långt innan dom sålde och ännu har inget pass kommit(asrp) Hästen är slutmätt men slutmätningskvinnan behåller den uppgiften tills att passet har kommit och slutmätningen som är betald och allt håller endast 1 år och detta var i december den slutmättes. Flickan hade tänkt att tävla fram ponnyn men kan väl bara hålla sig till klubbtävlingar? snart är hon även för gammal för att tävla b-ponny :( och tiden bara rinner iväg...
Varför denna väntan hos asrp och visst är det ej möjligt att tävla lokalt innan passet har kommit?

Sv: inget pass ingen tävling?

Nej det går inte att tävla. eftersom mättintyget inte är utlämnat.

Vet att man kan betala en extra avgift hos asrp för att dom ska snabbehandla ärendet. Kan ju vara en ide.

klippt från asrp sida:

För ponny som måste ha sin registrering prioriterad finns det i de flesta fall möjlighet till snabbehandling mot en extra kostnad på 500 kr. Registreringen/passet skickas då i de flesta fall inom en vecka efter att en komplett ansökan inkommit. Undantag kan vara om utredning krävs då det kan ta längre tid. Ange önskemål om prioriterad handläggning på ansökningsblanketten.

ot
Sedan kan man undra varför så många väntade till sista minuten med att lämna in registreringshandlingarna.
Säger inte att det va så i detta fallet. men det är därför det tar sån tid. "Allt" kom på en gång. många handlingar som är ofullständiga eller felaktiga. plus att årsfölen ska reggas in dom också.

Det är svårt/omöjligt att få tag i dom/den på asrp så att vilja betala 500kr extra blir svårt eftersom man ej får kontakt med dom. Nu har dom ju bytt person igen som gör att allt fördröjs. När jag skickade in passansökan på en nordsvensk hade jag passet 2 dagar senare och när jag skickade in för ett halvblod tog det 1 vecka, tycker det är ruskigt dåligt detta med passen på asrp :mad:

Kan hålla med om att det tar en :devil: -tid. (Även om jag fick mina från asrp på 2 veckor.)
Men,
Nåt man måste tänka på är att just asrp har hand om alla korsningsponnyer utan papper,
och som sagt att "alla" skickade in i sista minuten, blev ett antal tusen helt plötsligt....
"känner" förra eller förförra (dom byter ofta) registratorn lite, H*n jobbade som konsult på sin fritid. vanligt arbete, barn, hästar skall också hinnas med.

men ge inte upp, fortsätt jaga dom!

Skickade ett mail igår... har flera ridponnier som väntar på sina pass :mad: Det är ju ändå 1½ år sedan pass skulle vara inskickat så dom borde faktist vara klara nu...

Du behöver inget pass för att tävla så varför mätkvinnan behåller mätintyget är ju underligt??

Blev det inte lag på att från 2006 så skulle alla ponnier ha pass om dom skulle tävlas?

Du behöver inget pass för att tävla så varför mätkvinnan behåller mätintyget är ju underligt??

"Ponny som tävlar i Sverige skall ha svenskt mätintyg. Mätintyg kan endast utfärdas för ponny för vilken uppvisas gällande ID-handling t.ex registrerimg i avelsförening eller EU-pass. Utfärdad ID-handling skall företes i original. Slutmätningsintyg kan endast utfärdas till ponny som enligt ID-handlingen är chipmärkt, eller ponny som är frysmärkt och registrerad i Svenska Travsportens Centralförbund."
Från SvRF.

Kanske är den bestämmelsen som felar?

Då är det nog en chipmärkning jag tänker på.

Då var det, den jag tänkte på :)

Hade ju tur när jag köpte min, hon hade redan pass så jag slapp håla på med det iaf.

Halvblodet hade pass och för connemarorna gick det rätt snabbt. Men så skickade vi in Cinnas i god tid och Peias så fort det gick. Hon föddes ju 2005.

Skickade ett mail igår... har flera ridponnier som väntar på sina pass :mad: Det är ju ändå 1½ år sedan pass skulle vara inskickat så dom borde faktist vara klara nu...

deras sätt att hantera passansökningarna är ju inte av denna värld. Vi skickade in våra december 2005, nu för någon vecka sedan fick vi besked på posten att vi var tvungna att komplettera för ID-grejset var inte okej. Denna komplettering skickade vi in förra våran.. :crazy: Så den är helt borta, smidigt. Båda ponnier som vi skickade ansökningarna om är sålda och det känns inget vidare att de nya ägarna får gå och vänta så länge på passen.. Dessutom måste vi ju göra om ID-grejjen. Så trött på dem så det finns inte. Via mail får man inga vettiga svar och att få tag i dem över telefon är stört omöjligt..

Jag är helt säker. Länkar lite bestämmelser:
länk 1
länk 2 Från länk 2 klipper jag ut en fråga:
"16. Behöver jag pass för att tävla min häst?
16. Från och med den 1 januari 2006 ska samtliga hästar ha pass oavsett om de tävlar eller går hemma i hagen."
Det har alltså inget samband mellan tävlande och pass. Tävlingarna kontrollerar inte om folk har pass till sina hästar.
länk 3
länk 4 (handlar visserligen om ponny men det är mer eller mindre samma sak, förutom att ridhästar inte behöver mätintyg.)

Det enda jag använt passen till på tävling är för att visa upp vaccinationerna. Inget annat däri är relevant för tävlande.

Oj, det tog lång tid. jag beredde mig på två år för att få min hästs pass.Tog en vecka :p Men då hade han ett utländsk pass sedan innan. så det var nog det, sen slapp jag mätintyget eftersom han är stor häst (förvuxen ponny).
Jaga de så de blir blåa, finns nog inget annat att göra tyvärr :crazy:

mig lovade dom att ringa upp för en vecka sen....tror du dom har gjort det? :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 486
Senast: Edla
·
Samhälle Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass...
Svar
11
· Visningar
933
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 332
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 388
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur