Bukefalos 28 år!

Inget privat ägande?

Precis som jag påpekat så hämtade jag min länk direkt från källan där risken är minst att den är gammal och/eller förvanskad. Risken för att det står felaktiga uppgifter på transportstyrelsens hemsida är liten.

Jag hoppas verkligen att man inte riskerar att åka dit för jakt med motorfordon om man inte befinner sig på ett, så dålig rättssäkerhet hoppas jag verkligen att vi inte har.

Vem har förutom några virriga talat om jakt med motorfordon?
Att sitta på eller stå bredvid ett motorfordon eller tom en motorsåg som står och puttrar och samtidigt beskjuta friskt vilt är inte lagligt. Skabbräv och skadat vilt avlivas med fördel från fordon, flaket på en pick-upp passar ypperligt, man har skjutstöd och kommer upp så att det är lättare att finna säker skjutbakgrund
 
5 kap. Bestämmelser för trafik med terrängmotorfordon och terrängsläp på väg
2 och 6 §§. Förordning (2002:943).

1, 4 och 5 §§.

Reviderade tillägg
http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/15/150929.PDF (utfärdade dec 2015)

Jag har försökt hitta begränsningar av fart( gällande terränhjulingar) på väg. De finns, men endast för allmän väg. Alltså är allt annat som framkommit rekommendationer från myndigheter....
Vägverket och kommuner har naturligtvis, som väghållare rätt att begränsa hastigheten på sina vägar...liksom enskilda väghållare har på sina....
 
5 kap. Bestämmelser för trafik med terrängmotorfordon och terrängsläp på väg
2 och 6 §§. Förordning (2002:943).

1, 4 och 5 §§.

Reviderade tillägg
http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/15/150929.PDF (utfärdade dec 2015)

Jag har försökt hitta begränsningar av fart( gällande terränhjulingar) på väg. De finns, men endast för allmän väg. Alltså är allt annat som framkommit rekommendationer från myndigheter....
Vägverket och kommuner har naturligtvis, som väghållare rätt att begränsa hastigheten på sina vägar...liksom enskilda väghållare har på sina....
Ingen kan anmärka på dina ansträngningar på att försöka bevisa att transportstyrelsens nya publikation inte stämmer. https://transportstyrelsen.se/globa...vag/korkort/4-hjuling_ts201502_2016-06-23.pdf

Titlen på den är förresten "Köra fyrhjuling – Du har väl koll på reglerna" och inte rekommendationerna som du vill få det till.

PS. Ingen av länkarna motsäger en hastighetsbegränsning till 20 km i timmen för fyrhjulingar så vad du vill vis med dem är oklart.
 
Ingen kan anmärka på dina ansträngningar på att försöka bevisa att transportstyrelsens nya publikation inte stämmer. https://transportstyrelsen.se/globa...vag/korkort/4-hjuling_ts201502_2016-06-23.pdf

Titlen på den är förresten "Köra fyrhjuling – Du har väl koll på reglerna" och inte rekommendationerna som du vill få det till.

PS. Ingen av länkarna motsäger en hastighetsbegränsning till 20 km i timmen för fyrhjulingar så vad du vill vis med dem är oklart.
Ingen av länkarna motsäger heller rätten att köra 70 km/h, trots dina eminenta ansträngningar att försöka bevisa motsatsen ;)
Dessa reglerar endast framförandet av terrängfordon på allmän väg och förarbevis, registrering o försäkring vid framförande på enskild väg. Så jag bryter inte mot ngr lagar. Hittar du lagtext som reglerar detta så plocka gärna fram denna.
Regelverk för hastighet, har som jag tidigare påpekat endast väghållaren rätt att utfärda.
Det vill säga vägverket o kommunerna på de allmänna vägarna och väghållarna på de enskilda :D
 
Senast ändrad:
Ingen av länkarna motsäger heller rätten att köra 70 km/h, trots dina eminenta ansträngningar att försöka bevisa motsatsen ;)
Dessa reglerar endast framförandet av terrängfordon på allmän väg och förarbevis, registrering o försäkring vid framförande på enskild väg. Så jag bryter inte mot ngr lagar. Hittar du lagtext som reglerar detta så plocka gärna fram denna.
Det är förordningar som styr hastighetsbegränsningen så någon lag finns inte.

Och jo jag har upprepade gånger länkat till en mycket trovärdig källa angående hastighetsbegränsningen för fyrhjulingar.
 
Det är förordningar som styr hastighetsbegränsningen så någon lag finns inte.

Och jo jag har upprepade gånger länkat till en mycket trovärdig källa angående hastighetsbegränsningen för fyrhjulingar.
Regelverk för hastighet, har som jag tidigare påpekat endast väghållaren rätt att utfärda.
Det vill säga vägverket o kommunerna på de allmänna vägarna och väghållarna på de enskilda :D
och lagtexten reglerar väl hastighetsbegränsningar för traktor-reggade fordon, så varför inte terräng-reggade?:confused:
Så lagtext gällande terrängfordons hastighet i terräng o på enskilde väg är fortfarande oreglerad
 
Den var intressant den där från transportstyrelssen - fyrhjulingen är inte bara ett elände att köra, man får inte heller. Har alltid sagt till folka att köp en traktor i stället.

Lite roligt är att skjutna rådjur får allt jägaren bära ut om man ska vara petig, de är inte hjort och definitivt inte älg eller björn.
 
Den var intressant den där från transportstyrelssen - fyrhjulingen är inte bara ett elände att köra, man får inte heller. Har alltid sagt till folka att köp en traktor i stället.

Lite roligt är att skjutna rådjur får allt jägaren bära ut om man ska vara petig, de är inte hjort och definitivt inte älg eller björn.
Du har fel! Jakten är en del av skogsbruket, att hålla rådjuren på en acceptabel nivå görs bla för att tall o lövplantor ska ha en chans. Alltså får jag ta fyrhjulingen till passet, från passet och även köra ut skjutet vilt.
PS Du har även fel om rådjur. Rådjur är ett litet hjortdjur ;)
En terrängregistrerad fyrhjuling får jag dels köra på mina fält, hagar o bete, dels i all annan skog o mark på min fastighet, dels på de enskilda vägar som hör till fastigheten, dels passera över och köra på allmänna vägar till och från de arbetsplatser som ligger skilda från stamfastigheten. I det markerade fallen gäller en hastighetsbegränsning på 20 km/h + att jag inte får ha någon passagerare bakom mig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Uttalandet i Almedalen var tydligen alltför mycket tom. för sossarna " Regeringens särskilda utredare av skogsvårdslagen...
Svar
0
· Visningar
229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp