Bukefalos 28 år!

Inget privat ägande?

Och returen har du här
http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf
ps transportstyrelsen är med på den här broschyren med:D
"Får man köra på vägen?
Hur fort får man köra?

Alla registrerade fyrhjulingar utom ATV får köras på allmän väg. ATV får endast köras på enskild väg samt korsa allmän väg. När en terränghjuling korsar allmän väg får den köras i max 20 km/tim. På enskild väg gäller vägens hastighetsgräns. För övriga fyrhjulingar gäller hastighetsgränsen för vägen. Mopeder är dock konstruerade för högst 45 km/tim och traktorer för högst 40 km/tim"

Ska vi ta ett varv till?
Jaa du bör läsa igen om du kom fram till de slutsatserna.
 
Jaa du bör läsa igen om du kom fram till de slutsatserna.
Javisst 20 km/h vid passage över eller på allmän väg och att väghållaren (jag själv :)) bestämmer hastigheten på och bredvid enskild väg.
Men du håller naturligtvis inte med.
Vilket bara bekräftar att reglerna är otydligt skrivna gällande enskild väg
Nu gör detta ju i praktiken ingenting, då polisen inte har ngr fartkontroller på enskilda vägar.
Ja de får ju inte ens köra in på dessa utan att de har tungt vägande skäl...
Det måste väl vara snudd på myndighetsbeslut för det, om de inte förföljer en brottsling..

PS det var ingen slutsats, det var ett direkt citat från den text som jag hänvisar till som både trafikverket o transport styrelsen står bakom, men som sagt de ljuger som borstbindare.....
 
Javisst 20 km/h vid passage över eller på allmän väg och att väghållaren (jag själv :)) bestämmer hastigheten på och bredvid enskild väg.
Men du håller naturligtvis inte med.
Vilket bara bekräftar att reglerna är otydligt skrivna gällande enskild väg
Nu gör detta ju i praktiken ingenting, då polisen inte har ngr fartkontroller på enskilda vägar.
Ja de får ju inte ens köra in på dessa utan att de har tungt vägande skäl...
Det måste väl vara snudd på myndighetsbeslut för det, om de inte förföljer en brottsling..
Också maxhastighet på 20 km i timmen på enskild väg.

Följande gäller för terränghjuling
• Ska vara registrerad som terränghjuling och försedd med registreringsskylt fram.
• Har inga begränsningar på motorstyrka och effekt.
• Du ska ha förarbevis för terränghjuling. För att ta ett förarbevis krävs att du har gått en utbildning hos en behörig utbildare samt genomfört ett godkänt kunskapsprov hos en behörig provförrättare. Om du har ett körkort eller traktorkort som är utfärdat före år 2000 får du också köra terränghjuling.
• Skyddshjälm ska användas om terränghjulingen inte har karosseri.
• Trafikförsäkring är obligatorisk.
• Högst 450 kg tjänstevikt.
• Högst 20 km/tim på enskild väg.
• Får inte köras på allmänna vägar och gator

Var hittar du otydligheten här?

https://transportstyrelsen.se/globa...vag/korkort/4-hjuling_ts201502_2016-06-23.pdf
 
Också maxhastighet på 20 km i timmen på enskild väg.

Följande gäller för terränghjuling
• Ska vara registrerad som terränghjuling och försedd med registreringsskylt fram.
• Har inga begränsningar på motorstyrka och effekt.
• Du ska ha förarbevis för terränghjuling. För att ta ett förarbevis krävs att du har gått en utbildning hos en behörig utbildare samt genomfört ett godkänt kunskapsprov hos en behörig provförrättare. Om du har ett körkort eller traktorkort som är utfärdat före år 2000 får du också köra terränghjuling.
• Skyddshjälm ska användas om terränghjulingen inte har karosseri.
• Trafikförsäkring är obligatorisk.
• Högst 450 kg tjänstevikt.
• Högst 20 km/tim på enskild väg.
• Får inte köras på allmänna vägar och gator

Var hittar du otydligheten här?

https://transportstyrelsen.se/globa...vag/korkort/4-hjuling_ts201502_2016-06-23.pdf
Följande gäller för terränghjuling
Får man köra på vägen?
Hur fort får man köra?

Alla registrerade fyrhjulingar utom ATV får köras på allmän väg. ATV får endast köras på enskild väg samt korsa allmän väg. När en terränghjuling korsar allmän väg får den köras i max 20 km/tim. På enskild väg gäller vägens hastighetsgräns. För övriga fyrhjulingar gäller hastighetsgränsen för vägen. Mopeder är dock konstruerade för högst 45 km/tim och traktorer för högst 40 km/tim"
Var ser du otydligheten där?

http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf

PS "Får inte köras på allmänna vägar och gator" Stämmer inte. Man får, under vissa förutsättningar köra på allmän väg o allmänna gator. Man får korsa allmän väg och man får köra mellan två arbetsplatser, ex skiften på allmän väg. Då dock bara i 20 km/h Så där ser du hur otydliga reglerna är
Vill du ta ett varv till?
 
Följande gäller för terränghjuling
Får man köra på vägen?
Hur fort får man köra?

Alla registrerade fyrhjulingar utom ATV får köras på allmän väg. ATV får endast köras på enskild väg samt korsa allmän väg. När en terränghjuling korsar allmän väg får den köras i max 20 km/tim. På enskild väg gäller vägens hastighetsgräns. För övriga fyrhjulingar gäller hastighetsgränsen för vägen. Mopeder är dock konstruerade för högst 45 km/tim och traktorer för högst 40 km/tim"
Var ser du otydligheten där?

http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf

PS "Får inte köras på allmänna vägar och gator" Stämmer inte. Man får, under vissa förutsättningar köra på allmän väg o allmänna gator. Man får korsa allmän väg och man får köra mellan två arbetsplatser, ex skiften på allmän väg. Då dock bara i 20 km/h Så där ser du hur otydliga reglerna är
Vill du ta ett varv till?
Min länk är fullkomligt klar vad som gäller och det från transportstyrelsens hemsida. Du får väl ringa och klaga på transportstyrelsen att deras information inte är korrekt enligt dina normer och be dem korrigera. De gör det säkert det snabbt om du har rätt, vilket du i och för sig inte har.
 
Min länk är fullkomligt klar vad som gäller och det från transportstyrelsens hemsida. Du får väl ringa och klaga på transportstyrelsen att deras information inte är korrekt enligt dina normer och be dem korrigera.
Varför ska jag göra det, jag har klar information vad som gäller, har tom fått denna bekräftad av polisen. Vill du börja riva i det hela så varsågod. Jag är helnöjd med regeln att väghållaren bestämmer hastigheten...så är det ju också på de allmänna vägarna :)

Din länk är fullkomligt klar, lika klar som min. Båda kommer från de myndigheterna som är med och sätter villkoren.

Då får du väl anmäla någon då så du får ett prejudikat .... För som det nu är så är reglerna som jag tidigare sagt, en aning oklara o motsägelsefulla.
 
Varför ska jag göra det, jag har klar information vad som gäller, har tom fått denna bekräftad av polisen. Vill du börja riva i det hela så varsågod. Jag är helnöjd med regeln att väghållaren bestämmer hastigheten...så är det ju också på de allmänna vägarna :)
Det är du som påstår att uppgifterna på officiella hemsidor är felaktiga och inte jag :)
 
Det är du som påstår att uppgifterna på officiella hemsidor är felaktiga och inte jag :)
Om, jag säger om det nu är så, att terränghjulingarna inte får köras fortare än 20, varför är de då inte elektroniskt spärrade som de traktorregistrerade är? De är ju inte ens strypta och går utav h-e
Svaret är både enkelt o logiskt. Det finns ingen maxgräns för terränghjulingarna. Endast de gränser som väghållarna sätter, dvs 20 km/h på allmän väg och min hastighet på min väg

Det är du som påstår att uppgifterna från verkets broschyrer är felaktiga och inte jag ;)
 
Om, jag säger om det nu är så, att terränghjulingarna inte får köras fortare än 20, varför är de då inte elektroniskt spärrade som de traktorregistrerade är? De är ju inte ens strypta och går utav h-e
Svaret är både enkelt o logiskt. Det finns ingen maxgräns för terränghjulingarna. Endast de gränser som väghållarna sätter, dvs 20 km/h på allmän väg och min hastighet på min väg

Det är du som påstår att uppgifterna från verkets broschyrer är felaktiga och inte jag ;)
Som sagt ta det med transportstyrelsen, antingen har du rätt eller transportstyrelsen.
 
Och returen har du här
http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf
ps transportstyrelsen är med på den här broschyren med:D
"Får man köra på vägen?
Hur fort får man köra?

Alla registrerade fyrhjulingar utom ATV får köras på allmän väg. ATV får endast köras på enskild väg samt korsa allmän väg. När en terränghjuling korsar allmän väg får den köras i max 20 km/tim. På enskild väg gäller vägens hastighetsgräns. För övriga fyrhjulingar gäller hastighetsgränsen för vägen. Mopeder är dock konstruerade för högst 45 km/tim och traktorer för högst 40 km/tim"

Ska vi ta ett varv till?
Jag tar om möjligt alltid information direkt från källan och undviker på så sätt i möjligaste mån föråldrad och förvanskad information. Varsågod och hävda att transportstyrelsen har fel på sin hemsida men för mig stinker det rättshaverist.

Om de verkligen har fel så lär de ändra illa kvickt om du påpekar det.
 
Jag tar om möjligt alltid information direkt från källan och undviker på så sätt i möjligaste mån föråldrad och förvanskad information. Varsågod och hävda att transportstyrelsen har fel på sin hemsida men för mig stinker det rättshaverist.

Om de verkligen har fel så lär de ändra illa kvickt om du påpekar det.
Det stinker alltid i din näsa när du vädrar information som inte passar dig.
Varför är inte terräng hjulringarna spärrade på samma vis om en maxgräns föreligger?
Jo därför att ngn sådan inte föreligger.

I vilket fall så hindrar inte de odörer som träffar din näsa min framfart på mina vägar och i min skog. Där kör jag helt lagligt i de farter som passar mig. Tills reglerna ändras och man vill elektroniskt begränsa hastigheten på samma vis som hos de traktorreggade

PS jag har citerat den skrift som bla transportstyrelsen arbetat fram så??
 
Det stinker alltid i din näsa när du vädrar information som inte passar dig.
Varför är inte terräng hjulringarna spärrade på samma vis om en maxgräns föreligger?
Jo därför att ngn sådan inte föreligger.

I vilket fall så hindrar inte de odörer som träffar din näsa min framfart på mina vägar och i min skog. Där kör jag helt lagligt i de farter som passar mig. Tills reglerna ändras och man vill elektroniskt begränsa hastigheten på samma vis som hos de traktorreggade

PS jag har citerat den skrift som bla transportstyrelsen arbetat fram så??
Så det är lagligt att köra över av transportstyrelsens angivna maxhastighet för att det inte finns en maxhastighet på fordonen. Och då ändras laglig hastighet per automatik till den hastighet du vill ha helt oberoende av skrivna regler.

Typisk LBB logik.
 
Så det är lagligt att köra över av transportstyrelsens angivna maxhastighet för att det inte finns en maxhastighet på fordonen. Och då ändras laglig hastighet per automatik till den hastighet du vill ha helt oberoende av skrivna regler.

Typisk LBB logik.
Eftersom transportstyrelsen själv säger "-På enskild väg gäller vägens hastighetsgräns." man nämner ingenting om terräng-hjulingars fartresurser eller motoreffekter där. På andra ställen hittar man andra uppgifter.
Så påståendet att jag skulle bryta mot reglerna när jag kör över 20 på egen enskild väg saknar laglig grund.
Detta eftersom regelverket är så oklart skrivet.
Och då blir det typisk LBB logik.
Din med eftersom du tolkar regelverket så att det passar dina syften liksom jag tolkar det så att det passar mina. Lagstiftningen har inte hunnit ikapp. finns inga prejudicerande fall att luta sig emot.

En personbil får framföras enligt givna hastighets-regler på allmän väg och enligt väghållarens på enskild väg samma regler där alltså
 
Eftersom transportstyrelsen själv säger "-På enskild väg gäller vägens hastighetsgräns." man nämner ingenting om terräng-hjulingars fartresurser eller motoreffekter där. På andra ställen hittar man andra uppgifter.
Så påståendet att jag skulle bryta mot reglerna när jag kör över 20 på egen enskild väg saknar laglig grund.
Detta eftersom regelverket är så oklart skrivet.
Och då blir det typisk LBB logik.
Din med eftersom du tolkar regelverket så att det passar dina syften liksom jag tolkar det så att det passar mina. Lagstiftningen har inte hunnit ikapp. finns inga prejudicerande fall att luta sig emot.

En personbil får framföras enligt givna hastighets-regler på allmän väg och enligt väghållarens på enskild väg samma regler där alltså

Nu är det inte en tolkningsfråga när det i klartext står vilken maxhastighet som gäller för en viss fordonstyp på en viss vägtyp.
 
Nu är det inte en tolkningsfråga när det i klartext står vilken maxhastighet som gäller för en viss fordonstyp på en viss vägtyp.

Det är alltid en tolkningsfråga då det finns fler än ett alternativ.
Du tolkar de båda alternativen på ett sätt, som passar din argumentering. Jag gör exakt detsamma, till min favör. Så länge myndigheterna inte gör 100% klart vad som gäller befinner sig den här typen av fordon i en gråzon. Det är ju därför de är så populära.
Dels därför att de skattemässigt inte missgynnas jämfört med traktor-reggade (Både moms, drivmedel o underhåll är avdragsgilla)
Med tanke på de olyckor som hänt lär nog regelverket skärpas. Men det blir svårt att införa för befintliga maskiner.
 
:D Nu ska jag bryta mot lagen. Lyckades få igång en gammal crosscykel vi haft stående.
Så nu ska det testas om de gamla förmågorna finns kvar. Oreggad, oförsäkrad ska vi harva runt på trädan vroooomm:o
 
Följande gäller för terränghjuling
Får man köra på vägen?
Hur fort får man köra?

Alla registrerade fyrhjulingar utom ATV får köras på allmän väg. ATV får endast köras på enskild väg samt korsa allmän väg. När en terränghjuling korsar allmän väg får den köras i max 20 km/tim. På enskild väg gäller vägens hastighetsgräns. För övriga fyrhjulingar gäller hastighetsgränsen för vägen. Mopeder är dock konstruerade för högst 45 km/tim och traktorer för högst 40 km/tim"
Var ser du otydligheten där?

http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf

PS "Får inte köras på allmänna vägar och gator" Stämmer inte. Man får, under vissa förutsättningar köra på allmän väg o allmänna gator. Man får korsa allmän väg och man får köra mellan två arbetsplatser, ex skiften på allmän väg. Då dock bara i 20 km/h Så där ser du hur otydliga reglerna är
Vill du ta ett varv till?

Sorry, din länk är gammal, utgiven 2010.
Den innehåller inte aktuell information.

Reglerna har ändrats och uppdaterats, nu senast med regler om besiktning (kommande) och kravet på att bära hjälm.

@Lobelia :s länk är utgiven 2016-06-23, och alltså fullt uppdaterad med nu gällande regler och även nu gällande klassning av "fyrhjulingar".

Och du får INTE se till dina jakttorn via fyrhjuling, det enda jaktanknytna du får göra, är bara att hämta ett fåtal fällda viltslag.

Skaffa en häst istället, och rid eller kör ut i skogen för att sköta dina jaktpass eller fodra vilt (förhoppningsvis snart förbjudet).
Om du tränar hästen så att den blir skottfast, så är det dessutom tillåtet att jaga från hästryggen! Det du! Man ser betydligt mer vilt när man har hästen med sig, och får dessutom ofta skottläge, bl.a. eftersom hästen maskerar människolukten, och dessutom låter som en ofarlig gräsätare.

Kör du ut till passet och parkerar fyrhjulingen där, så riskerar du att åka dit för "jakt med motorfordon".
 
Följande gäller för terränghjuling
Får man köra på vägen?
Hur fort får man köra?

Alla registrerade fyrhjulingar utom ATV får köras på allmän väg. ATV får endast köras på enskild väg samt korsa allmän väg. När en terränghjuling korsar allmän väg får den köras i max 20 km/tim. På enskild väg gäller vägens hastighetsgräns. För övriga fyrhjulingar gäller hastighetsgränsen för vägen. Mopeder är dock konstruerade för högst 45 km/tim och traktorer för högst 40 km/tim"
Var ser du otydligheten där?

http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf

PS "Får inte köras på allmänna vägar och gator" Stämmer inte. Man får, under vissa förutsättningar köra på allmän väg o allmänna gator. Man får korsa allmän väg och man får köra mellan två arbetsplatser, ex skiften på allmän väg. Då dock bara i 20 km/h Så där ser du hur otydliga reglerna är
Vill du ta ett varv till?

Sorry, din länk är gammal, utgiven 2010.
Den innehåller inte aktuell information.
Du har dessutom hittat länken via Mcrf, vilket är motorcykelbranschens företagarförening.
De har tydligen länkat till ett gammalt dokument...

Reglerna har ändrats och uppdaterats, nu senast med regler om besiktning (kommande) och kravet på att bära hjälm.

@Lobelia :s länk är utgiven 2016-06-23, och alltså fullt uppdaterad med nu gällande regler och även nu gällande klassning av "fyrhjulingar".

Och du får INTE se till dina jakttorn via fyrhjuling, det enda jaktanknytna du får göra, är bara att hämta ett fåtal fällda viltslag.

Skaffa en häst istället, och rid eller kör ut i skogen för att sköta dina jaktpass eller fodra vilt (förhoppningsvis snart förbjudet).
Om du tränar hästen så att den blir skottfast, så är det dessutom tillåtet att jaga från hästryggen! Det du! Man ser betydligt mer vilt när man har hästen med sig, och får dessutom ofta skottläge, bl.a. eftersom hästen maskerar människolukten, och dessutom låter som en ofarlig gräsätare.

Kör du ut till passet och parkerar fyrhjulingen där, så riskerar du att åka dit för "jakt med motorfordon".
 
Sorry, din länk är gammal, utgiven 2010.
Den innehåller inte aktuell information.

Reglerna har ändrats och uppdaterats, nu senast med regler om besiktning (kommande) och kravet på att bära hjälm.

@Lobelia :s länk är utgiven 2016-06-23, och alltså fullt uppdaterad med nu gällande regler och även nu gällande klassning av "fyrhjulingar".

Och du får INTE se till dina jakttorn via fyrhjuling, det enda jaktanknytna du får göra, är bara att hämta ett fåtal fällda viltslag.

Skaffa en häst istället, och rid eller kör ut i skogen för att sköta dina jaktpass eller fodra vilt (förhoppningsvis snart förbjudet).
Om du tränar hästen så att den blir skottfast, så är det dessutom tillåtet att jaga från hästryggen! Det du! Man ser betydligt mer vilt när man har hästen med sig, och får dessutom ofta skottläge, bl.a. eftersom hästen maskerar människolukten, och dessutom låter som en ofarlig gräsätare.

Kör du ut till passet och parkerar fyrhjulingen där, så riskerar du att åka dit för "jakt med motorfordon".
Precis som jag påpekat så hämtade jag min länk direkt från källan där risken är minst att den är gammal och/eller förvanskad. Risken för att det står felaktiga uppgifter på transportstyrelsens hemsida är liten.

Jag hoppas verkligen att man inte riskerar att åka dit för jakt med motorfordon om man inte befinner sig på ett, så dålig rättssäkerhet hoppas jag verkligen att vi inte har.
 
Sorry, din länk är gammal, utgiven 2010.
Den innehåller inte aktuell information.

Reglerna har ändrats och uppdaterats, nu senast med regler om besiktning (kommande) och kravet på att bära hjälm.

@Lobelia :s länk är utgiven 2016-06-23, och alltså fullt uppdaterad med nu gällande regler och även nu gällande klassning av "fyrhjulingar".

Och du får INTE se till dina jakttorn via fyrhjuling, det enda jaktanknytna du får göra, är bara att hämta ett fåtal fällda viltslag.

Skaffa en häst istället, och rid eller kör ut i skogen för att sköta dina jaktpass eller fodra vilt (förhoppningsvis snart förbjudet).
Om du tränar hästen så att den blir skottfast, så är det dessutom tillåtet att jaga från hästryggen! Det du! Man ser betydligt mer vilt när man har hästen med sig, och får dessutom ofta skottläge, bl.a. eftersom hästen maskerar människolukten, och dessutom låter som en ofarlig gräsätare.

Kör du ut till passet och parkerar fyrhjulingen där, så riskerar du att åka dit för "jakt med motorfordon".
Sorry, jag får, enligt terrängkörningslagen se till jakttornen, köra ut material att bygga nya...eftersom jag tar betalt för jakttillfällen det vill säga jakten ingår i gårdens drift o ekonomi
Vad det gäller terränghjulingens fartresurser så den dagen då myndigheterna inför 20 km/h överlag, så införs samma elektroniska fartspärr som samma typ av fordon har när den reggas som traktor.

Om jag sedan för nöjjes skull puttrar omkring så reglerar nekar mig lagen detta.
Om jag istället kör ut till ett torn för att observera eller reglera den viltstam som ingår i gårdens drift så har jag naturligtvis rätt till det.
Vad det gäller häst så är den mångdubbelt dyrare, per driftstimme räknat och därför betraktad som en lyxleksak istället.
 

Liknande trådar

Äldre Uttalandet i Almedalen var tydligen alltför mycket tom. för sossarna " Regeringens särskilda utredare av skogsvårdslagen...
Svar
0
· Visningar
227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp