Inget rött i Minecraft

SaraXX

Trådstartare
Plötsligt är färgerna helt konstiga i Minecraft, rött saknas och en del blått också tror jag. Det är dessutom som om jag ser dubbelt lite s.a.s. Något har blivit fel. Jag har provat att starta om datorn (PC), någon som har nån aning om vad det kan vara?
Datorn fungerar som vanligt i övrigt och spelet går att spela (men är betydligt tråkigare och svårare eftersom det inte går att se skillnad på saker). Sonen fick spelet i somras och det har funkat bra fram till nu. I den första vyn man kommer till när man startar spelet, där det går att välja utseende och lite så, funkar färgerna. Men när man klickar på "spela" så ser det jättekonstigt ut sen.

Tröttsamt.

Är det likadant i andra spel, eller händer det bara i Minecraft?
Är drivrutinerna till grafikkortet uppdaterade till de senaste?
Är det en relativt ny dator eller har den några år på nacken?

När grafiken blir konstig i spel så där hux flux så är det oftast ett problem med grafikkortet. Ibland är det så enkelt som att drivrutinerna blivit för gamla, och då löses det genom att uppdatera dem. I andra fall - och det här har främst varit fallet de gånger jag haft liknande problem - så är det grafikkortet som helt enkelt blivit utslitet. Då får man köpa ett nytt, det är inte svårt att byta ut själv.

Men händer det felet bara i Minecraft så skulle jag gissa att det är något i spelfilerna som kajkat ihop. Isåfall skulle jag prova att installera om spelet och se om det blir någon skillnad. Jag skulle också testa att skapa ett nytt spel och se hur det fungerar, ifall det är så att själva sparfilen blivit korrupt på något vis så det är därför den inte läser in saker rätt.

Menyerna i spel använder ofta en annan slags renderingsteknik än själva gameplay-grafiken, så de kan vara opåverkade även när grafikkortet sjunger på sista versen. Det är först när det behövs lite mer prestanda som det märks att något inte står rätt till.

Är det likadant i andra spel, eller händer det bara i Minecraft?
Är drivrutinerna till grafikkortet uppdaterade till de senaste?
Är det en relativt ny dator eller har den några år på nacken?

När grafiken blir konstig i spel så där hux flux så är det oftast ett problem med grafikkortet. Ibland är det så enkelt som att drivrutinerna blivit för gamla, och då löses det genom att uppdatera dem. I andra fall - och det här har främst varit fallet de gånger jag haft liknande problem - så är det grafikkortet som helt enkelt blivit utslitet. Då får man köpa ett nytt, det är inte svårt att byta ut själv.

Men händer det felet bara i Minecraft så skulle jag gissa att det är något i spelfilerna som kajkat ihop. Isåfall skulle jag prova att installera om spelet och se om det blir någon skillnad. Jag skulle också testa att skapa ett nytt spel och se hur det fungerar, ifall det är så att själva sparfilen blivit korrupt på något vis så det är därför den inte läser in saker rätt.

Menyerna i spel använder ofta en annan slags renderingsteknik än själva gameplay-grafiken, så de kan vara opåverkade även när grafikkortet sjunger på sista versen. Det är först när det behövs lite mer prestanda som det märks att något inte står rätt till.
Tack för svar! Jag har kollat runt på datorn och inte hittat att det är knas med färgerna någon annanstans. Jag ska testa att skapa en ny värld och kolla.

Äsch, jag hade redan de senaste drivrutinerna. Jag får testa att installera om spelet. Måste bara kolla så att det är sparat, vill ju inte behöva börja om.

Liknande trådar

S
IT & mobiler F-rbaskade The Sims! :mad: Det spelet krånglar då alltid. Igår kväll när jag skulle spela Studentliv så hänger sig spelet i kvarteret...
Svar
6
· Visningar
1 297
Senast: Carpe_Diem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår