Inkallning

fuji

Trådstartare
Hur ska jag lära min hund att komma när jag ropar på honom när han är lös. Det är lite till och från är det gäller att komma när jag ropar, finns de roligare saker går han gärna dit istället. Vill ha en hund som går att ha lös då jag verkligen förstår att folk blir sur när det kommer en stor buse rakt emot dom. Kan tillägas att han är 7 månader nu.
Hjälp! :confused:
 
Få hunden att förstå att det är kul att komma till dig. Beröm i massor. Så fort h*n är på väg mot dig berömmer du. Vänder h*n bort - var arg. Beroende på vad du har för hund går det inte att ge konkreta tips (kommer säkert fler förslag).
På min hund fick jag vara lite "strängare". Ett ihopsnurrat läderkoppel i rumpan när han inte lyssnade fungerade utmärkt. Då blev det som "Oj oj, vad var det där? Bäst jag går till matte". ;) Det är viktigt att hunden inte uppfattar att det är DU som utgör obehaget. Jag har också (i brist på koppel) helt sonika sprungit ikapp honom och vrålat (om han stängt av öronen helt) men så fort han vänder mot mig är jag glad och berömmer. Så det gäller att inte tappa humöret. Men var konsekvent! Och skäll ALDRIG på hunden när den gör rätt. Börja på korta avstånd.
Det finns säkert många som tycker att ett koppel i rumpan är för hårt. Men på min hund har det funkat. Jag tycker man får anpassa individuellt.
 
Det är viktigt att hunden inte uppfattar att det är DU som utgör obehaget.

Det är svårt, då det du kastar mot hunden "stinker" matte, så hur hunden inte ska uppfatta att det är matte som kastat är omöjligt.
 
OJ! du måste vara en sån där superhjälte! :eek:

Själv kan jag varken springa ikapp min hund (har inte världsrekord på någon sträcka vad jag minns) och sen är jag ruggigt kass på att träffa med vad jag än försöker kasta... :o

Jag är däremot helt säker på att jag vinner VM i att ROA min hund som ser ut att skratta när kopplet/snöbollen eller vad det nu är landar några meter ifrån när hon gör nåt dumt... :smirk:

/JES
som har en hund som inte tyckte det var läskigt att matte "försvann" i "stora skogen" ens när hon var 9 veckor gammal.. istället stack hon så fort hennes små ben kunde pinna åt nåt helt annat håll. So much for standardlösningar på ett väldigt vanligt valpproblem... :rofl:
 
Det enda som biter någorlunda på min än så längre rätt trotsiga hund är att jag låter fly förbannad o vrålar nåt så in i helvete när han nochalerar mej (folk har tittat konstigt på mej både en o två gånger, men det bjuder jag på) o när han vänder o kommer mot mej är jag helt plötsligt en rolig dansande clown ungefär...
Om han stannar o bara går omkring o nosar o skiter i mej stegar jag fram o drar honom helt enkelt till den plats där jag först kallade på honom.
 
Det är som sagt helt individuellt.
Jag har haft totalt 3 hundar, alla har lärts upp olika.
Min senaste (som är en collie)har blivit oehört lyhörd genom konsekvent träning. Locka på honom/henne, så fort hon/han kommer, beröm henne/honom och ge henne/honom godis.
Skrik inte på valpen, då hundar har svårt att koppla ihop saker och ting såvida det inte sker sekunden efter.
Lycka till! :banana:
 
Tack för alla råd och tips. Att vråla på honom hjälper, men det tar sin tid. De är klart, han kommer ju alltid till slut men de kan ju lika gärna vara försent. Jag känner bara att det kan vara himla bra att veta att hunden kommer när man vill. Det kan ju lika gärna finnas en trafikerad väg eller dylikt bakom nästa krön. Fler bra tips? :confused:
 
Du måste öva!
Se till att du över i en skog eller dylikt där det inte finns några faror så att säga.
Kommer han inte så bli sträng på rösten, sätt dig ner och locka på honom tills han kommer. Han är fortfarande så pass ung och det tar sin lilla tid.
Min vovve har blivit så pass lydig att han tom kommer om han ser en hare/kanin lr dylikt. Han vet att det är jag som bestämmer och beter sig därefter.
Lycka till!! :banana:
 
Nog har vi övat alltid, men det är nog helt klart som du säger, bara att nöta på. Men du vet hur dom är dom små rackarna, man kan ju alltid kolla lite extra innan man går till matte :D
 
Det är viktigt att göra klart för hunden att den måste komma då du ropar. Att den inte kommer undan. Det svåra är att göra det både bestämt och positivt. Du får aldrig bestraffa hunden när den kommer. Det gäller att vara lite schitzofren ( :devil: :D :devil: :D).

Felet jag gjorde i början var att alltid koppla honom vid inkallning. Det resulterade i att han kopplade ihop "hit" med koppel. Så jag började med att kalla in honom hundra gånger under skogspromenaden, och bara ge en godbit/berömma. Så att inkallningen blev positiv.

Jag minns en gång när vi var ute och gick på ett skoterspår på kvällen. Jag hade bra sikt framåt och skulle hinna kalla in om det kom någon. Men helt plötsligt dyker det upp en skoter med små barn tolkandes efter, och min hund blev eld och lågor. (han ääälskar barn) Han började springa runt som en galning och struntade i mig. Han sprang förbi mig i full fart, precis så jag nästan skulle hinna ta tag i honom. Till sist blev jag arg och slängde kopplet på honom (när han var på väg bort). OJDÅ... Han tvärstannade och kom till mig. Så enkelt var det.

Men det är ju som sagt väldigt olika från individ till individ. Man får prova sig fram mellan olika metoder.
 
Du måste öva!
Se till att du över i en skog eller dylikt där det inte finns några faror så att säga.
Eller kanske ska du öva på en "trist" plats där DU är det roligaste som finns i närheten! Tex en inhägnad fotbollsplan eller hockeyrink som är tom. Då finns inga djur att jaga eller annat som är skoj. Men då måste DU vara rolig, skojig och bäst i världen! :D Öva korta stunder först och avbryt med lek emellan. Gör en liten hinderbana som ni springer tillsammans och sen kallar du in honom och ger godis och MASSOR av beröm. Öva de saker han kan emellan (sitt? ligg?) så att han får veta hur duktig han är. Sen låter du honom springa och leka (hämta en boll?) och sen kallar du in honom igen. Hoppa, skutta, lek och gör allt för att han ska tycka du är superrolig att vara med och komma till!
 
Det har du rätt i. Men du förstår tanken?

Tyvärr inte. Vore jag hund och min matte kastade saker på mig så skulle inte jag heller komma.

Nu finns det ingen universal metod när det gäller inkallning. Men genom att visa att man är arg/irriterad gör hunden bara ännu långsammare att komma in. Hunden måste då sänka tempot för att lugna dig och ge dig tid och avstånd så att du kan lugna dig. Oftast gör detta ägaren ännu mer förbannad vilket resulterar i att hunden vänder baken till och börjar nosa i backen och hitta många intressanta fläckar =återigen en lugnande signal från hundens sida. Vid detta laget har många hundägare blivit rasande vilket resulterar i att hunden gör allt ä-n-n-u långsammare och visar alla lugnande signaler den har. Många hundar klarar inte denna press och det slutar med att hunden drar iväg = pressen slutar. Åtminstonde för stunden. För när hunden väl är tillbaka så får den sig kanske en rejäl utskällning pga av att matte är arg och orolig. Den utskällningen visar att hunden gjorde rätt i att hålla sig borta.

Hur många har någonsin testat att berömma sin hund i massor när den på eget bevåg kommer in för att söka kontakt?

Om folk kunde börja tänka baklänges i sin träning så skulle det mesta fungera och dessutom fungera mkt fortare.

Varför börja träna inkallning när man kan träna intresset av att vara i närheten av sin ägare. Att det lönar sig att befinna sig i närheten. Det är i närheten av matte allt händer, så som aktiviteter, beröm, bus, godis, skydd och mycket mera.
 
Du måste öva!
Se till att du över i en skog eller dylikt där det inte finns några faror så att säga.

Visst, med måtta!

Hur kul är det att komma till matte stup i ett när man har en hel skog att undersöka!?

Nä, träna lite då och då och absolut inte när hunden redan har upptäckt en jättekul grej. Träna när hunden ser ut att tänka att -Jaha, vad ska jag nu hitta på! DÅ kommer du in med en inkallning där du belönar med något för hunden jättekul.

Kallar man in i tid och otid så tröttnar hunden snart.

Ett tips är att lära hunden kommandot -Stanna!

Det är oerhört svårt för en hund att låta bli att springa fram till något som är jättejättespännande, men att stanna till och samtidigt titta klarar de oftast, för då slipper de vända baken och blicken till det som är så otroligt intressant.
 
Skulle vilja tillägga att det är bra att ha en strategi klar om inkallningen inte skulle funka, så att man inte kallar in utan att vara beredd att ta konsekvenserna vid ev. olydnad. Om man redan innan inser att man kommer att "förlora", tex, låt bli.
 
Det är ju inte så att han totalt skiter i att jag ropar, det är bara de att de finns ju dom där gångerna då de verkligen finns hur mycket som helst som är bättre än att kolla vad matte vill :D Men vi tränar på i lagom mängd, de jag har märkt är att om han inte kommer och jag höjer rösten lite(låter irriterad) så är det som han förstår att jag menar allvar och kommer då.Sjävklart finns det massa gdis att hämta när han kommer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 302
Senast: Asko
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 242
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 286
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp