Inköpslista innan valpen kommer

Krumben

Trådstartare
Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är svårt att veta vad som är nödvändigt, vad som är bra och vad som är skräp. Vi har bollat detta med uppfödaren, som vi har väldigt bra förtroende för, men det är alltid bra med mer input och konkreta tips och lösningar.
Har mest vana av vuxna hundar och vill gärna ha tips på produkter eller idéer om hur man kan tänka gällande följande:

- Hage: Vi har kompostgaller och även grind vid trappan till nedervåningen, men vill kunna utforma en lämplig hage, både inomhus och utomhus. Vi kommer att ha främmande hundar och små barn på besök och då känns det bra att kunna vara i samma rum och ändå begränsa interaktionen. Samma sak för ensamträning i små steg. Tips och erfarenheter? Vi vill ha en etiskt försvarbar lösning som håller sig inom lagens gränser. Tycker utbudet känns begränsat när jag surfar runt.

-Sele: Ganska snabbt växande ras (labbe) så gärna någon som går att justera så valpen inte växer ur den direkt. Eller behöver man prova ut den och bara satsa på vanligt halsband första dagen/dagarna, innan man ger sig iväg med valpen till djuraffär?

- Bilbur för valp. Gissar att en bur för vuxna blir lite stor och obehaglig? Funkar kattbur som går att fästa i bältet de första veckorna? Vågar man ens köpa vuxenbur innan man vet hur stor individen blir? Mamman är ganska liten för rasen och pappan ganska stor.

- Leksaker som inte är giftiga eller lätt går sönder så valpen sätter i halsen. Allt som är riktat till valpar verkar inte nödvändigtvis vara lämpligt för valpar, har vi märkt när vi rekat lite. Finns det återförsäljare som brukar vara ett säkert kort, om man beställer via nätet?

- Koppel och långlina. Funkar vanlig spårlina/långlina även för mindre valp när man tränar inkallning osv? En sådan har vi, men den är gjord i gummimaterial och känns ganska grov. Material för promenadkoppel? Vi har lite planer för hur vi ska träna bort eventuellt koppeltugg osv., men ändå!

- Högkvalitativa ben och renhorn. Vilka är bra och vilka innehåller bara kemikalier? Godis har vi en del hemma, men tar gärna emot tips där också!

- Bädd: Vi har funderat på att göra själv för att sedan se vad valpen verkar gilla. Känns onödigt att köpa en dyr bädd som valpen tuggar sönder eller inte vill ligga i. Vad tror ni? Tips på konstruktioner? Vi kommer att vilja ordna flera platser att vila på. Eller bör man satsa på bra bädd direkt?

- Mattor/filtar för filtträning. Tips på bra, lättvättade produkter som inte glider runt alltför mycket? Alltså tänkt för passivitetsträning osv. Bra att kunna ta med på tunnelbanan, på utflykt osv.

- Klotång: Vilka är enklast att använda? Jag är livrädd att råka klippa pulpan. Kommer behöva jobba med mig själv för att inte överföra egen stress till valpen. Finns det tänger som är enklare än andra?

Stort tack till er som orkat läsa! 😁
 
Det vi köpte innan var en valphage att ha inomhus för ensamhetsträning, en trampolin-bädd att ha på verandan. Mat och vattenskål, sele och halsband, hundmat, bajspåsar, klotång, schampoo.

Köpte en billig valpsele som han växte ur på 4 månader. Nu har vi en dog copenhagen sele. Mycket ställbar överallt.
Har köpt lina och rep på metervara i järnhandel och splitsat koppel och långlina själv då jag tycker hundkoppel är antingen för korta eller för dyra. Gjorde samma med grimskaft när jag hade häst.

Hade några leksaker med men det gick sönder direkt.. de där valptänderna alltså!
Så det blev mest toarullar, hushållspappersrullar, kartonger mm som leksaker i början.

Tycker din lista låter bra, du verkar förberedd.

Som bädd i hagen och på golvet bredvid sängen på natten hade vi ett gammalt täcke med gammalt påslakan över som vi vek ihop. Detta har han halvt rivit upp.

Köpte en mysig bädd när han blev äldre efter att bytt tänder med och inte biter i allt lika mycket nu.
Gammeltäcket har vi kvar i hagen som han fortf är i när ingen är hemma. Och finbädden bredvid sängen eller i vardagsrummet. Han biter inte på den alls
 
Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är svårt att veta vad som är nödvändigt, vad som är bra och vad som är skräp. Vi har bollat detta med uppfödaren, som vi har väldigt bra förtroende för, men det är alltid bra med mer input och konkreta tips och lösningar.
Har mest vana av vuxna hundar och vill gärna ha tips på produkter eller idéer om hur man kan tänka gällande följande:

- Hage: Vi har kompostgaller och även grind vid trappan till nedervåningen, men vill kunna utforma en lämplig hage, både inomhus och utomhus. Vi kommer att ha främmande hundar och små barn på besök och då känns det bra att kunna vara i samma rum och ändå begränsa interaktionen. Samma sak för ensamträning i små steg. Tips och erfarenheter? Vi vill ha en etiskt försvarbar lösning som håller sig inom lagens gränser. Tycker utbudet känns begränsat när jag surfar runt.

-Sele: Ganska snabbt växande ras (labbe) så gärna någon som går att justera så valpen inte växer ur den direkt. Eller behöver man prova ut den och bara satsa på vanligt halsband första dagen/dagarna, innan man ger sig iväg med valpen till djuraffär?

- Bilbur för valp. Gissar att en bur för vuxna blir lite stor och obehaglig? Funkar kattbur som går att fästa i bältet de första veckorna? Vågar man ens köpa vuxenbur innan man vet hur stor individen blir? Mamman är ganska liten för rasen och pappan ganska stor.

- Leksaker som inte är giftiga eller lätt går sönder så valpen sätter i halsen. Allt som är riktat till valpar verkar inte nödvändigtvis vara lämpligt för valpar, har vi märkt när vi rekat lite. Finns det återförsäljare som brukar vara ett säkert kort, om man beställer via nätet?

- Koppel och långlina. Funkar vanlig spårlina/långlina även för mindre valp när man tränar inkallning osv? En sådan har vi, men den är gjord i gummimaterial och känns ganska grov. Material för promenadkoppel? Vi har lite planer för hur vi ska träna bort eventuellt koppeltugg osv., men ändå!

- Högkvalitativa ben och renhorn. Vilka är bra och vilka innehåller bara kemikalier? Godis har vi en del hemma, men tar gärna emot tips där också!

- Bädd: Vi har funderat på att göra själv för att sedan se vad valpen verkar gilla. Känns onödigt att köpa en dyr bädd som valpen tuggar sönder eller inte vill ligga i. Vad tror ni? Tips på konstruktioner? Vi kommer att vilja ordna flera platser att vila på. Eller bör man satsa på bra bädd direkt?

- Mattor/filtar för filtträning. Tips på bra, lättvättade produkter som inte glider runt alltför mycket? Alltså tänkt för passivitetsträning osv. Bra att kunna ta med på tunnelbanan, på utflykt osv.

- Klotång: Vilka är enklast att använda? Jag är livrädd att råka klippa pulpan. Kommer behöva jobba med mig själv för att inte överföra egen stress till valpen. Finns det tänger som är enklare än andra?

Stort tack till er som orkat läsa! 😁
Vi har bara haft kompostgaller som hage.

Dogman Iris är en väldigt justerbar sele. Terrorn, som är Aussie, hann igenom två stycken under uppväxten. Vi varierade hela tiden mellan halsband och sele men sen han växte ur sista selen använder vi bara halsband till vardags. Vi fick med oss halsband och valpkoppel från uppfödaren, när han blivit så stark att det tunna var obehagligt att hålla i för oss bytte vi till ett vanligt koppel.

Eftersom vi har avdelare i bagaget och det gav ett alldeles för stort utrymme för valp så köpte vi en billig canvasbur som passade i den bagagehalvan. När han vuxit ur den fick han "sin" bagagehalva. Storebror åkte i den andra halvan.

Leksaker han hade var typ kampflätor av olika varianter tror jag? Vet inte om en labbe vill ha något stadigare att bären runt på.

Sen han slutade sova på golvet på sin "mammafilt" har haft haft fri tillgång till säng och soffa. Ingen hund i det här hushållet har sovit på bädd så ur den aspekten är de värdelösa hos oss. Det kan ju vara bekvämt längre fram för att träna in ett "gå på bädden", det har vi använt samma mammafilt till.

Miller klotång, det finns ingen annan.

Rauh gör bra ben, men jag är ärligt talat inte särskilt rädd för att benen ska innehålla kemikalier (undviker chicken jerky-produkter). Jag försöker köpa nordiska produkter i så stor utsträckning som möjligt. Så länge Terror inte visar att han mår dåligt av det får han äta diverse som många säkert skulle se som skräpgodis/ben. Min personliga åsikt är att det sker en jäkla massa skrämmande och skammande i hundvärlden; benen innehåller bara kemikalier, halsband kommer ge din hund whiplash, fästingmedel kommer dööda din hund. Jag försöker hålla mig (i mitt eget högst personliga tycke) någorlunda sansad i den här världen :)

Stort lycka till med valpen!
 
Skippa sele till valp och lär den att gå i halsband och koppel utan att dra (inte fotgående alltså).
Gällande långlina, bor du mitt inne i stan där du inte kan ha en valp lös? Annars kan du absolut ha valpen lös när du tränar inkallning etc. En labrador är en samarbetsvillig hund och kommer inte att dra iväg på egna äventyr bara för att du har den lös. Jag är uppvuxen med rasen då min mamma födde upp labrador i liten skala under ca 25 år, så jag har bra koll på hur de är och fungerar.
Glöm inte att ta hjälp av din uppfödare med alla frågor du har! Din uppfödare har kunskap om sin ras och kan ge dig bra tips och råd gällande allt du stöter på.
 
Hage till trädgården, är du ute efter något semipermanent? Jag hade funderat på att slå ner några stolp för kompostgaller (alternativt ha trampstolp) eller ha ett mer rejält nät (hönsnät) som är lite högre.

Sele kommer du behöva byta någon gång, du kan ta med hunden om du vill prova ut (lättast) jag gillar Hurttas y-selar.
Se till att ha ett tajt halsband när du hämtar valp, jag har alltid chansat med sele och haft med så att jag kan ha ett koppel i det och sen har jag haft ett stryp på just in case. Men så kör jag oftast långt och behöver rasta på bensinmackar påväg hem. De är ju oftast bara förundrade och håller sig nära ändå, men blir de skrämda så är det skönt att veta att de kommer inte loss.

Jag gillar långlina på 5 meter och där jag inte känner mig hundra på att ha hunden lös så har jag den släppandes efter.
+ att om jag ropar på valpen och den inte kommer (kalla bara när den är på väg emot dig till en början) så vill jag kunna hala in den som "konsekvens" när den kan sitt namn. Det ska liksom inte finnas att man inte kommer.

Bädd och till filtträning då tycker jag att badrumsmattor från IKEA är outstanding, de glider inte, man kan ha mängder utan att det bli dyrt. Lätta att tvätta.
Nu när min är äldre har hon fått en barnmadrass på golvet med ett fårskinn och handdukar att bädda med.

Jag har haft kattbur till en början och klämt fast mellan säten, men man får vara klar med att det hjälper noll och intet vid en krock. Men det känns bättre vid en hård inbromsning.
Finns pengar så brukar det finnas burar av MiM på marketplace som borde gå att sälja till samma pris igen, men man får vara beredd på att lägga ut för en bur till emellan.

Jamihundsport har många roliga leksaker och jag rekommenderar att köpa ett gäng olika bara för att testa er fram. De har även en del bra tuggben från Rauh och älgrulle/ renrulle som är svenskt.
Annars gillar jag Essentials tuggben (jag såg att granngården har börjat ta in det märket - annars är det online man får beställa) och köpte ett 50 pack när min valp var liten för att ha i beredskap.
Jag tycker även det är bra att ha 1-2 Kong för att kunna trycka i mat så att de är upptagna när man fixar med annat. På sommaren är det bra att kunna frysa in mat + vätska och så håller de sig upptagna en stund när de ligger där och slickar.

Klotång köper jag vilket märke som helst, jag tycker det är viktigare att byta ut med jämna mellanrum så att man har en vass.


Ååååh vad det rycker i min valptarm nu.
 
Om du vill ha sele så var supernoga med att den lämnar skuldror och armbågar helt fria på en växande hund. Typ inga bröstselar gör det utan klämmer över armbågar och skuldra. Välj isf en Y-sele och var noga med att byta storlek.
 
Sen tipsar jag om att se över så att man har ett litet apotek hemma som fixar första hjälpen/ dålig mage osv.
 
Tack för alla bra tips!

Hade faktiskt tänkt fråga om första hjälpen-kit. Tror jag har en lista på ungefär vad som ska ingå i en valpbok jag läste nyligen. Vill dock minnas att den inte innehöll aktivt kol, vilket jag har förstått kan vara hjälpsamt om valpen äter något misstänkt giftigt. Hur vanligt är det att det behövs? Min bror var tvungen att fixa akut till sin hund och då var det ganska krångligt när allt i närheten var stängt

Har någon tips på specifika inomhushagar, utöver kompostgaller? Eller strider det mot forumreglerna? Skulle vilja ha en hyfsat hög som gärna går att bygga ut och som känns stabil. Självklart bra om den inte kostar skjortan. Tänkte att jag kanske kunde bygga själv, men är inte superhändig och har inte så mycket tid.
 
Tack för alla bra tips!

Hade faktiskt tänkt fråga om första hjälpen-kit. Tror jag har en lista på ungefär vad som ska ingå i en valpbok jag läste nyligen. Vill dock minnas att den inte innehöll aktivt kol, vilket jag har förstått kan vara hjälpsamt om valpen äter något misstänkt giftigt. Hur vanligt är det att det behövs? Min bror var tvungen att fixa akut till sin hund och då var det ganska krångligt när allt i närheten var stängt

Har någon tips på specifika inomhushagar, utöver kompostgaller? Eller strider det mot forumreglerna? Skulle vilja ha en hyfsat hög som gärna går att bygga ut och som känns stabil. Självklart bra om den inte kostar skjortan. Tänkte att jag kanske kunde bygga själv, men är inte superhändig och har inte så mycket tid.
Aktivt kol är antagligen en liten kostnad så visst går det att ha hemma, däremot så åker man ju till veterinären om man misstänker förgiftning och bedöms man kunna ta hem hunden och ge kol hemma brukar man kunna få med sig kol hem om inte apoteket har öppet.
 
Aktivt kol är antagligen en liten kostnad så visst går det att ha hemma, däremot så åker man ju till veterinären om man misstänker förgiftning och bedöms man kunna ta hem hunden och ge kol hemma brukar man kunna få med sig kol hem om inte apoteket har öppet.
Ja min bror konsulterade veterinär via telefon vill jag minnas. Vi bor dessutom i Stockholm så jag tror att det är lättare för oss att få tag på än vad det var för honom då, som bodde mer lantligt på den tiden.
 
Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är svårt att veta vad som är nödvändigt, vad som är bra och vad som är skräp. Vi har bollat detta med uppfödaren, som vi har väldigt bra förtroende för, men det är alltid bra med mer input och konkreta tips och lösningar.
Har mest vana av vuxna hundar och vill gärna ha tips på produkter eller idéer om hur man kan tänka gällande följande:

- Hage: Vi har kompostgaller och även grind vid trappan till nedervåningen, men vill kunna utforma en lämplig hage, både inomhus och utomhus. Vi kommer att ha främmande hundar och små barn på besök och då känns det bra att kunna vara i samma rum och ändå begränsa interaktionen. Samma sak för ensamträning i små steg. Tips och erfarenheter? Vi vill ha en etiskt försvarbar lösning som håller sig inom lagens gränser. Tycker utbudet känns begränsat när jag surfar runt.

-Sele: Ganska snabbt växande ras (labbe) så gärna någon som går att justera så valpen inte växer ur den direkt. Eller behöver man prova ut den och bara satsa på vanligt halsband första dagen/dagarna, innan man ger sig iväg med valpen till djuraffär?

- Bilbur för valp. Gissar att en bur för vuxna blir lite stor och obehaglig? Funkar kattbur som går att fästa i bältet de första veckorna? Vågar man ens köpa vuxenbur innan man vet hur stor individen blir? Mamman är ganska liten för rasen och pappan ganska stor.

- Leksaker som inte är giftiga eller lätt går sönder så valpen sätter i halsen. Allt som är riktat till valpar verkar inte nödvändigtvis vara lämpligt för valpar, har vi märkt när vi rekat lite. Finns det återförsäljare som brukar vara ett säkert kort, om man beställer via nätet?

- Koppel och långlina. Funkar vanlig spårlina/långlina även för mindre valp när man tränar inkallning osv? En sådan har vi, men den är gjord i gummimaterial och känns ganska grov. Material för promenadkoppel? Vi har lite planer för hur vi ska träna bort eventuellt koppeltugg osv., men ändå!

- Högkvalitativa ben och renhorn. Vilka är bra och vilka innehåller bara kemikalier? Godis har vi en del hemma, men tar gärna emot tips där också!

- Bädd: Vi har funderat på att göra själv för att sedan se vad valpen verkar gilla. Känns onödigt att köpa en dyr bädd som valpen tuggar sönder eller inte vill ligga i. Vad tror ni? Tips på konstruktioner? Vi kommer att vilja ordna flera platser att vila på. Eller bör man satsa på bra bädd direkt?

- Mattor/filtar för filtträning. Tips på bra, lättvättade produkter som inte glider runt alltför mycket? Alltså tänkt för passivitetsträning osv. Bra att kunna ta med på tunnelbanan, på utflykt osv.

- Klotång: Vilka är enklast att använda? Jag är livrädd att råka klippa pulpan. Kommer behöva jobba med mig själv för att inte överföra egen stress till valpen. Finns det tänger som är enklare än andra?

Stort tack till er som orkat läsa! 😁
Jag tyckte inte jag behövde köpa så mycket eftersom jag haft papillon och nu hämtade en phalène.
Packade bilen och la med det smala läderkopplet.

Väl framme visade det sig att det tunna lätta kopplet var för tungt för en liten halvårsskrutt. Han tyckte det var otäckt! Fick stanna på vägen och köpa ett smalt syntetkoppel :love:

I övrigt tycker jag at man kommer på längs vägen vad man saknar?
 
Tack för alla bra tips!

Hade faktiskt tänkt fråga om första hjälpen-kit. Tror jag har en lista på ungefär vad som ska ingå i en valpbok jag läste nyligen. Vill dock minnas att den inte innehöll aktivt kol, vilket jag har förstått kan vara hjälpsamt om valpen äter något misstänkt giftigt. Hur vanligt är det att det behövs? Min bror var tvungen att fixa akut till sin hund och då var det ganska krångligt när allt i närheten var stängt

Har någon tips på specifika inomhushagar, utöver kompostgaller? Eller strider det mot forumreglerna? Skulle vilja ha en hyfsat hög som gärna går att bygga ut och som känns stabil. Självklart bra om den inte kostar skjortan. Tänkte att jag kanske kunde bygga själv, men är inte superhändig och har inte så mycket tid.
Varför behöver du ha hage till valpen? Sätt grindar in till de rum som den inte får vara i och låt den i övrigt få vara med er lös i huset/lägenheten. Det är ett amerikanskt påfund att valpar ska hållas instängda i burar/hagar inomhus. En liten valp ska inte lämnas ensam och när den blir äldre och kan lämnas ensam kortare stunder så är det bättre att du stänger in den i ett rum om du behöver begränsa utrymmet.
 
Varför behöver du ha hage till valpen? Sätt grindar in till de rum som den inte får vara i och låt den i övrigt få vara med er lös i huset/lägenheten. Det är ett amerikanskt påfund att valpar ska hållas instängda i burar/hagar inomhus. En liten valp ska inte lämnas ensam och när den blir äldre och kan lämnas ensam kortare stunder så är det bättre att du stänger in den i ett rum om du behöver begränsa utrymmet.
Kan ju vara trevligt att kunna gå på toa eller duscha i lugn o ro 🤷‍♀️
Beroende på hur man bor kan det ju vara lämpligare med en hage än med att stänga undan den i ett rum när man inte kan övervaka valpen hela tiden.
 
Varför behöver du ha hage till valpen? Sätt grindar in till de rum som den inte får vara i och låt den i övrigt få vara med er lös i huset/lägenheten. Det är ett amerikanskt påfund att valpar ska hållas instängda i burar/hagar inomhus. En liten valp ska inte lämnas ensam och när den blir äldre och kan lämnas ensam kortare stunder så är det bättre att du stänger in den i ett rum om du behöver begränsa utrymmet.

Men det är ju jättesmidigt att ha en hage till valp. Hade ofta mina valpar i en stor hage i samma rum som mig när dom skulle börja lära sig att vara ifrån mig. Satt och jobbade vid datorn och så fick dom sitta i sin hage någon timma. :)
 
Anledningen till hagen är att jag vill kunna avgränsa en del av ett rum, vilket jag tänker kan vara praktiskt i många situationer. Om jag exempelvis är ensam med valpen i köket vill jag kunna laga mat utan att behöva oroa mig för tappa något den inte ska äta, eller att den börjar tugga på en sladd när jag är fullt upptagen med något moment som kräver tajming. I vardagsrummet kan det vara ett sätt att kunna ta emot gäster med barn eller andra hundar, och pausa interaktionen med nya individer utan att behöva lämna den ensam osv. Jag föreställer mig att användningsområdena är många.
 
Jag har inte så mycket tips eftersom jag är rätt nöjd med kompostgaller, men jag har funderat på att spreja mina vita för att det ska smälta in bättre.
Sen beror kompostgaller var de kommer ifrån hur höga de är. Mina från Jula är 70cm men vet att jag har haft till kaninerna på 90cm. Arkenzoo har som man kan koppla ihop som känns rejäla.
 
Apropå kompostgaller så tyckte jag det funkade utmärkt att dela av i vårt hur med öppen planlösning = inte bara att sätta en grind i en dörröppning om man vill begränsa ytan. Jag köpte ett gäng små karbinhakar och satte ihop mina galler med. Då gick det fort att ta isär/koppla ihop om jag ville flytta på dem, sätta ihop till en hage etc. 😊
 
Jag köpte inte särskilt mycket inför mitt valpköp. Hundbur till bilen, matskål, en karda, hundfäll, grindar för att stänga av så att inte valpen kommer åt kattlådorna. Sele, koppel och mat följde med från uppfödaren.
 
Förra hunden levererades med halvstryp och förmaningar om att inte ha fast halsband eftersom de lätt backar ur det? Han backade inte.
Fick också egensytt kort koppel och egensydd filtdyna.

Nuvarande fick mat, godis och en "mammafilt" Halsband satt på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 789
Senast: iNHALE
·
Hundträning Nu har jag äntligen hittat min valp (Isländsk fårhund) och om allt går som det ska flyttar hon in om 3 veckor 💖 Finns ju många erfarna...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Roheryn
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp