Inkörning

morris

Trådstartare
Jag skulle vilja att min pålla kunde dra saker efter sig (behöver inte vara en sulky eller vagn utan typ ett bildäck eller dylikt - bara hon kan släpa på något). Hon är inte inkörd sedan tidigare.
Jag har vänjt henne vid diverse oljud (t.ex. gått bredvid och dragit på saker) men hon är fortfarande inte helt säker på att ljud är att betrakta som "normalt".
Jag har haft henne att dra slanor (lätta och orsakar inte mycket ljud) och då märkt att det hon reagerar mest på är om de slår i på bakbenen. Det är tydligen mycket läskigt.

Jag skulle vilja ha tips och idéer hur jag ska gå tillväga för att vänja henne på bästa sätt - hon är rätt "lättskrämd" :o

Tack på förhand!!!!
 
Har du någon sele till henne? I så fall kan du börja med att tömmköra henne i den. När hon känner sig trygg i det kan du fästa en longeringslina i varje draglina och gå bakom henne med dom utsträckta som om hon gick i vagn fast utan vagn. Då får hon känna på hur det är att ha något som slår mot benen. akta bara så att inte draglinorna hamnar för lågnt ner mot hoven, då kan hon lätt slå över linan och bli ordentligt skrämd..

Lycka till!
 
Jag tycker att det låter som om du har börjat precis i rätt ände och på rätt sätt. Nu är det bara tålamod som krävs. Gå inte vidare förrän hon är helt säker på det moment som är aktuellt.
 
Sv: Inkörning

Själv är jag rädd för att gå för fort fram med min häst :crazy: Jag råkade ju göra misstaget att lägga tyngder på släplinorna för tidigt (även om vito inte brydde sig om linorna) så att han blev rädd, men jag tog bort tyngderna och fortsatte med bara linorna:angel:
 

Liknande trådar

Körning Har ett 3 årigt sto som vi har tömkört och dragit olika släpar med sedan 1,5 års ålder. Hon har hela tiden varit cool och tagit allt...
Svar
3
· Visningar
1 346
Senast: Karamell
·
Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
1 899
Senast: Rosalinda
·
Körning Mycket inkörningstrådar nu, hoppas det inte blir tjatigt! Jag har lite funderingar: Jag håller på att köra in min syster b/c-ponny...
Svar
5
· Visningar
1 079
Senast: Fia-Lina
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 680
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp