Bukefalos 28 år!

inkörning

Rosen

Trådstartare
Håller på att köra in min häst och har råkat ut för bakslag. Han blev rädd i vagnen och började slå tills han kom lös. Första gången han spändes för gick det jättebra. Hur går jag vidare? Hur tränar jag honom på bästa sätt? Är det bättre att köra in en häst på sommaren eftersom hästarna är lite latare då? :(
 
Tror inte årstiden spelar någon roll...frå hästen panik så får den.
Jag hade nog tagit hjälp av någon form av tränare för att gå vidare...just för att unvika ev. framtida bakslag åzå :)
 
Ställer mig lite frågor;
Hur har du tränat hästen innan vagnen kom på?
Är den normalt sett bakrädd?
Årstiden har nog ingen betydelse om man bara är noggrann med förarbetet, låta det ta tid och inte ha brottom.
 
Det är nog bara "backa bakåt" i utbildningen. Börja s a s om från början.
Det går nog ganska bra, tills du kommer till momentet hästen fick panik för.
Därifrån får man jobba lugnt och metodiskt, och kanske tänka på att det kommer att ta längre tid, då hästen har blivit rejält skrämt + att man ser till att man har det lugnt omkring, då det lätt kan utlösa ett nytt "anfall".
Svårt att förklara detta med några rader men hoppas du förstår hur jag tänker... :bow:
 
Hur hade du gått tillväga innan olyckan skedde?

Mvh//Sofia
 
Hästen är inriden och rids regelbundet. Det är en sansad och lugn häst men lite orolig för nya situationer. Nya grejer vill han kolla på så han förstår att de inte är farliga. Hästen är körd en gång i somras framför rockard utan förberedelser. Det gick hur bra som helst men sedan dess har jag bara ridit hästen. Nu ville jag få hästen inkörd ordentligt och har därför tömkört hästen regelbundet ett par veckor utan problem. Han är även mycket tömkörd som unghäst. Vi har lagt till skramlande draglinor och det har också gått bra. För två dagar sedan provade vi hästen med rockard och det gick bra det enda som han visade obehag för var när vagnen skulle spännas för och när vi ledde ut honom från stallet blev det ett skutt ut ur stallet. Vi ledde honom ett tag och jag provade också att sätta mig i vagnen och körde. Hästen är inte bakrädd i normala fall. Jag funderar över om skacklerna är lite för trånga och det är därför han tycker att det är obehagligt. Eller också skulle vi ha spänt för honom ute i stället. Det kanske var momentet när han gick ut från stallet som han kom ihåg som obehagligt.
 
Spände ni för vagnen inne i stallet? Är det en travhäst?
 
Att köra in en häst tar tid, det räcker inte bara med att tömköra. Det är inte som att rida; du sitter inte på och har därmed inte samma kotroll. Börja med att alltid tala om för den att du finns bakom, den måste kunna lita på att du vet vad ni gör. Var säker på att hästen är trygg med varje nytt moment innan man gör något nytt.Hästen måste även lära känna vagnen, min hästreagerade på att en mutter satt lös på vagnen och därmed inte var samma vagn, hästar är känsliga för ljud bakifrån. Tag hjälp av någon som vet vad han gör, det kan gå riktigt illa!!!! det är jätteroligt att köra när man nått dit. Men det ligger inte i hästens gener så därför är det inte konstigt att det blir bakslag. Ha roligt på vägen dit, men ha inte för brottom. Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 954
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 544
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 450
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp