inkörning.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare feliand
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 958
F

feliand

Vilken ålder är lämpligast att börja i (shettis)?
Först och främst tömkörning och sedan med vagn.

Vet en som började med tömkörning vid 1 års ålder och fortsatte sedan mer eller mindre mer och mer. Är det för tidigt?
Funderar på en shettis i närheten som är runt 1,5 år.

Sv: inkörning.

Såhär tänker jag:
Föl: vänjs vid att ledas, stå uppbunden, ryktas, kratasa hovar
1 år: Vänjs vid bett, blir ledd med bett och vänjs vid allmänt läskiga saker.
1½ Vänjs vid sele, ev. tömkörs lite när någon annna leder.
2: Tömkörning "på riktigt", lär sig alla kommandon, drar kättingar/släpa eller liknande
2½: satt i vagn och börja tränas under vinern
3: Klar för start

Glömde lite... Hur snabbt man kan gå fram beror ju så klart på individen, vissa kan ju behöva längre tid på sig.

Unghästar tycker jag dessutom ska ha långa "lov" och tränas max 2-3ggr i veckan och bara korta pass. Som 2½åringar ev 3-4 pass, fortfarande korta. Sen får de gärna gå på ett långt sommarbete med andra hästar. ha koll på växtperioderna så att den kan få vila när det händer som mest i kroppen.

Sedan när man väl börjar köra är det en fördel att ha en annan häst med som stöd.

Glömde lite... Hur snabbt man kan gå fram beror ju så klart på individen, vissa kan ju behöva längre tid på sig.

Unghästar tycker jag dessutom ska ha långa "lov" och tränas max 2-3ggr i veckan och bara korta pass. Som 2½åringar ev 3-4 pass, fortfarande korta. Sen får de gärna gå på ett långt sommarbete med andra hästar. ha koll på växtperioderna så att den kan få vila när det händer som mest i kroppen.

Sedan när man väl börjar köra är det en fördel att ha en annan häst med som stöd.

Tack :)
Jo, vår andra lilla shettis valack följer ju med som sällskap :)

Hej!
Jag såg din "plan" och tyckte den verkade vettig.
Men det är såhär att jag har en shettishingst på 1,5 år. Han är helt coollugn i psyket, och bryr sig inte om minsta lilla grej. Jag har tränat ganska mycket med "ledarbeteende" ( att han ska komma när man ropar, följa mig vart jag går etc.) Och han kan nu gå lös ensam flera timmar på trädgården utan att sticka. Väldigt social pojk!
I vilket fall som helst, jag började vänja honom vid ryktning och allt där till ganska tidigt i åldern. ( har haft honom sedan 6 månaders ålder). Började så småningom med träns och bett och så, och han brydde sig inte. Köpte sele och tömkörde honom, och det gick hur bra som helst efter bara 3-4 gånger. Vad jag än lär honom så kan han det efter bara några få gånger! Har även longerat honom, och böjat sätta på vagn. Han är som sagt, helt lugn och bryr sig inte ett dugg om vagnen.
Har även testat sitta 2 min i vagen, och han har inga som helst probem med det.

Min fråga är, är det förtidigt att börja sitta i vagen riktigt?
Jag går bara med vagnen max 15-20 min, och kommer självklart inte sitta i mer än några minuter per gång. Men just för att han växer och så, är det någon fara då?

Mvh Amanda!

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Cattis_E
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 566
Senast: hastflicka
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 018
Senast: Badger
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 135
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka