Inkörningshjälp/omskolningshjälp

Sv: Inkörningshjälp/omskolningshjälp

Du är kunnig nog att köra med rätt grejer.

Men för att få dig att jubla: Baksele bör ALLTID användas när du har hjul på vagnen och ingen broms. Har man rekade skaklar, eller skaklar som funkar som svängel pga kedja behövs det INTE. Det är väl inte det diskussionen gäller heller? Skogskörning överlåter jag gärna till dem som kan! Jubla på :)

//jenny

Jusst det BÖR andvändas. Det är en helt annan sak. Men många får uppfattningen att det alltid skall andvändas både linor och baksele.

Det normala förfarandet är att trådskrivaren frågar :

-vad för sele man ska ha
-vad är draglinor
- funkar en sån här sele? (skitsele)
-hur mycket orkar en shettis dra?

Tycker du att det är folk som bör ge sig ut och dra hem timmer? :) Timmerfolk vet förhoppningsvis vad de ska ha för att inte skada hästen.

Vem har sagt att man ALLTID ska ha baksele? Men du, varför inte? När man ändå konkar på selen, kan väl lika gärna bakselen läggas på. Om man tittar på bruksnordisarna som drar timmer på prov och dylik har de oftast baksele. Den är en självklar del i en körhästs utrustning. En broms kan även gå sönder, har du inte baksele då är det bara att packa ihopa, hoppas jag.

// mvh jenny

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 019
Senast: Mli
·
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 852
Senast: Seaside
·
Hemmet Jag har börjat fundera på att byta ut våtrumsmattan på väggar och golv i vårt pyttelilla badrum (1,6 x 2,1 meter "stort"). Inget annat...
Svar
18
· Visningar
672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Fri tillgång på torrfoder?