Bukefalos 28 år!

Inlinesåkning med hund.

MaRomer

Trådstartare
Min sambo tänkte börja motionera rottan med inlines=) Vi tror att det kommer passa dem båda.

Rottan är nu 15 månader och har väldigt mycket energi och älskar att jobba! I vinter fick han dra tom släde. Han är väldigt smäcker och alltså ej överviktig.

Men vill nu ha lite tips!

Jag ser gärna att hunden har både sele och halsband.
-Selen att dra med
-Halsband att stoppa med

Funkar detta eller tycker ni att man bara ska ha halsband/sele?
Hur länge ska man åka första gången? (Med tanke på hundens ålder)
Hur gör man sen med tassarna?
Ska man försöka införskaffa skor om man ska "köra" flera gången i veckan? Det kommer ju bli på astfalt tyvärr=/
När kan man använda sig av tyngd? Dvs väska på hunden?

Ursäkta mina frågor men e lite ny med detta=)

Anledningen att min sambo ska åka och ej jag är för att jag är höggravid.

Sötnosen som ska "dra" ser ut så här i kroppen:
27055581.jpg

27055582.jpg
 
Sv: Inlinesåkning med hund.

Jag vet inte om jag kan ge dig några direkta råd,men min sambo åker inlines med vår tik som är 2 år,men började lite redan förra hösten då hon var i eran hunds ålder.Han har bara koppel på henne,men till saken hör att hon inte är riktigt alert på detta.Hon springer snällt,men drar inte och springer nästan bakom istället för brevid/framför.En sele om ni vill han ska dra lite, kanske är en bra ide.

Min sambo åker med henne ca 3 ggr i veckan,det beror ju lite på väder och vind också.Han kör en runda vi har här som är ca 5 km och tar ca 20-30 min att åka.

Det ni ska tänka på är att variera hastigheten och låta henne värma upp med lite lugnare takt i början av rundan.Börja med ett kortare pass de första gångerna och öka på efter hand.Tänk på att även hunden behöver få upp kondition på att springa precis som vi när vi börjar träna något nytt.

Även våran hund springer på asfalt och jag kollar tassarna efter varje gång.Det verkar gå bra,men är er hund känslig så kan din sambo kanske åka på kanten så hunden kan springa där det inte är asfalt hela vägen........

Lycka till
 
Sv: Inlinesåkning med hund.

Under förutsättning att hunden är röntgad så kan säker detta vara ett bra komplement till annan fysaktivitet!

Jag hade lärt in både ett stopp och ett höger och vänster som VERKLIGEN fungerade innan jag gav mej ut! (Dessa kommandon MÅSTE fungera även med massiva störningar som lekande andra hundar, springande katter osv osv.)

Sedan hade jag lagt upp träningen precis som jag gör med cyckel-träning på våren.
Dvs. jag använder endast koppel och halsband, hunden skall springa i slakt koppel bredvid cyckeln, första veckan kör jag 5 min uppvärmning - 15 min intervall i rel. lågt tempo - 5 min nedvarvning - stretching.
Sedan ökar jag intervalltiden 5-10 min/vecka.

Jag skulle inte använda varken drag- eller viktsele på en så ung hund som er. Han skulle först få lära sej att bära upp sin egen vikt under kontrollerade former!

/Ulga
 
Sv: Inlinesåkning med hund.

Under förutsättning att hunden är röntgad så kan säker detta vara ett bra komplement till annan fysaktivitet!

Jag hade lärt in både ett stopp och ett höger och vänster som VERKLIGEN fungerade innan jag gav mej ut! (Dessa kommandon MÅSTE fungera även med massiva störningar som lekande andra hundar, springande katter osv osv.)

Sedan hade jag lagt upp träningen precis som jag gör med cyckel-träning på våren.
Dvs. jag använder endast koppel och halsband, hunden skall springa i slakt koppel bredvid cyckeln, första veckan kör jag 5 min uppvärmning - 15 min intervall i rel. lågt tempo - 5 min nedvarvning - stretching.
Sedan ökar jag intervalltiden 5-10 min/vecka.

Jag skulle inte använda varken drag- eller viktsele på en så ung hund som er. Han skulle först få lära sej att bära upp sin egen vikt under kontrollerade former!

/Ulga



Han kommer röntgas i höst, detta i samråd med vet(Som ej tycker det är lönt att göra det innan). Han har INGA kända fel.
Vi tränar redan nu mycket, lydnad, spår och uppletande. Så detts skall alltså endast vara ett komplement. Han kan stanna och till viss del höger och vänster. Men han tittar mer på kroppspråket.

Undrade ang drag och vikt då många börjar med detta VÄLDIGT tidigt enligt mig. Själva har vi ej haft väska och han har endast dragit tom släde ca 5 ggr i vinter. Och då var de 2 st hundar.

Första gången de testar med inlines kommer det nog bara bli max 15 min sammanlagt. Detta för att få in rutinen.

Tack för dina tips!
 
Sv: Inlinesåkning med hund.

Jag vet inte om jag kan ge dig några direkta råd,men min sambo åker inlines med vår tik som är 2 år,men började lite redan förra hösten då hon var i eran hunds ålder.Han har bara koppel på henne,men till saken hör att hon inte är riktigt alert på detta.Hon springer snällt,men drar inte och springer nästan bakom istället för brevid/framför.En sele om ni vill han ska dra lite, kanske är en bra ide.

Min sambo åker med henne ca 3 ggr i veckan,det beror ju lite på väder och vind också.Han kör en runda vi har här som är ca 5 km och tar ca 20-30 min att åka.

Det ni ska tänka på är att variera hastigheten och låta henne värma upp med lite lugnare takt i början av rundan.Börja med ett kortare pass de första gångerna och öka på efter hand.Tänk på att även hunden behöver få upp kondition på att springa precis som vi när vi börjar träna något nytt.

Även våran hund springer på asfalt och jag kollar tassarna efter varje gång.Det verkar gå bra,men är er hund känslig så kan din sambo kanske åka på kanten så hunden kan springa där det inte är asfalt hela vägen........

Lycka till

tyvärr finns det ej så bra "gräs" kanter häromkring. Men vi ska se vad vi kan leta fram=) Han har stora kraftiga tassar men i vintras blev de väldigt torra och spruckna. Men tror det beror mest på salt fr bilarna.

Tack för ditt svar!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 896
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig men jag tänkte att jag börjar att kolla här om någon har något tips på hur man kan lösa...
2
Svar
33
· Visningar
3 417
Senast: Trasten
·
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 211
Senast: LECH
·
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 762
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp