Inneaktiviteter för tvååring

Amk

Trådstartare
Vi har precis fått vårt andra barn som har en pigg storasyster på snart två år. Eftersom det blir mycket innetid när jag är själv med båda behöver jag tips på leksaker/aktiviteter som kan underhålla tvååringen inomhus nu i vinter. I dagsläget gillar hon att rita, dansa, baka och pussla men det behövs variation för att fördriva dagarna medan jag ammar eller bär runt på lillebror. Vad har era kids gillat, och vad har ni för idéer?
 
Vi har precis fått vårt andra barn som har en pigg storasyster på snart två år. Eftersom det blir mycket innetid när jag är själv med båda behöver jag tips på leksaker/aktiviteter som kan underhålla tvååringen inomhus nu i vinter. I dagsläget gillar hon att rita, dansa, baka och pussla men det behövs variation för att fördriva dagarna medan jag ammar eller bär runt på lillebror. Vad har era kids gillat, och vad har ni för idéer?
Nu är ju Sammy bara 19,5mån men han roar sej mkt med sina ”bondgårdar” (små hus som han pillar in leksaker och nappar i:laugh:) Bästa senaste dagarna har varit en ny hundbur vi köpt, han har lekt med den oavbrutet sedan i måndags:rofl: Han myser gärna intill när jag jag sitter och ammar, en riktig kelgris:heart
 
Nu är ju Sammy bara 19,5mån men han roar sej mkt med sina ”bondgårdar” (små hus som han pillar in leksaker och nappar i:laugh:) Bästa senaste dagarna har varit en ny hundbur vi köpt, han har lekt med den oavbrutet sedan i måndags:rofl: Han myser gärna intill när jag jag sitter och ammar, en riktig kelgris:heart
Ja, det är ju inte alltid som regelrätta leksaker är det roligaste. Siri gillar exempelvis att bädda ner sig själv i bebisens liggdel till vagnen och att sätta på vår hund sina egna halsband... alla tips välkomnas!
 
Du kan ju göra egen trolldeg :) använda pepparkaksformer o trycka ut figurer! Inte provat själv än men tänkte göra det på jullovet, vet att dom gjort det på föris :)
Skojigt, det hade hon nog gillat. Pepparkaksbakningen var populär så det blir ju samma sak fast utan snaskmomentet.
 
Tågbana (typ Brio), läsa böcker. Och här är bilar väldigt populärt, särskilt att bärga...
 
Snart-tvååringen här gillar det mesta. Bara hon får vara med. Äntligen kan jag börja laga mat igen, för nu orkar hon stå bredvid tillräckligt länge och hälla pasta eller havregryn i olika burkar och mäta upp med mått och bestick. Hon gillar även att få rota igenom köksskåpen och speciellt skåpet med alla maskiner.

Rita, måla, bygga med klossar, bygga tågbana, läsa böcker, bädda ner sig själv eller gosedjuren eller katterna, leka kull, lägga pussel, klä ut sig, dansa, sjunga med rörelser, hoppa ner från stolar och kasta bollar hör till aktiviteterna här. Bubbelbad är det bästa på hela dagen.

Hon har tidigare lekt mycket med sina djurfigurer, men de verkar ha fått en viloperiod just nu.

(Behöver du bära mycket? Testat bärdon, så att du får händerna fria?)
 
Snart-tvååringen här gillar det mesta. Bara hon får vara med. Äntligen kan jag börja laga mat igen, för nu orkar hon stå bredvid tillräckligt länge och hälla pasta eller havregryn i olika burkar och mäta upp med mått och bestick. Hon gillar även att få rota igenom köksskåpen och speciellt skåpet med alla maskiner.

Rita, måla, bygga med klossar, bygga tågbana, läsa böcker, bädda ner sig själv eller gosedjuren eller katterna, leka kull, lägga pussel, klä ut sig, dansa, sjunga med rörelser, hoppa ner från stolar och kasta bollar hör till aktiviteterna här. Bubbelbad är det bästa på hela dagen.

Hon har tidigare lekt mycket med sina djurfigurer, men de verkar ha fått en viloperiod just nu.

(Behöver du bära mycket? Testat bärdon, så att du får händerna fria?)
Jag bär lillebrorsan i sele så att jag exempelvis kan laga mat med tvååringen. Tågbana har hon precis fått och den har varit väldigt populär, pussel och dans likaså. Kasta boll tycker hon är kul korta stunder, men man kanske kan göra det roligare genom någon typ av "mål" eller prickkastning...?
 
Kasta boll tycker hon är kul korta stunder, men man kanske kan göra det roligare genom någon typ av "mål" eller prickkastning...?
Ja! Kasta i en korg eller sånt. Så städar vi undan t ex klossarna när fröken motsträvig kommer fram.
Roligaste bolleken här är att få bollen att studsa runt i den smala hallen. Vi har en boll som blinkar i olika färger när den studsar och den är rolig att kasta i mörka rum.
 
  • Gilla
Reactions: Amk
Våran tvååring orkar oftast göra saker korta stunder. Om det inte är måla eller surfplattan (Bolibompa-appen, SVTPlay eller barnsånger på YT). Den senare försöker vi dock hålla henne ifrån så mycket vi kan.
 

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 591
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp