Innehållsdeklaration för Kvarnby lucern?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Anna82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 883
A

Anna82

Är det någon som vet innehållförteckningen på Kvarnbys pelleterade lucern foder?

Sv: Innehållsdeklaration för Kvarnby lucern?

Energi Mj 8,0
Råprotein % 17.0
Smältbart råprotein % 15,0
Växttråd % 28,0
Råfett % 2,4
Vatten % 11,0

Kalcium g/kg 16,0
Fosfor g/kg 2,5
Kalcium/Fosfor-kvot 6,4

Ok, men hur många g smrp per kg foder innebär det?

Tack för svar....

Tackar för svaret :bow:

En annan fråga som jag undrar är om det är ok med en Ca/Mg kvot på 2.3? Jag har nämligen läst mig till att den bör vara över 2.7?

När man räknar ut Ca, P, och Mg behovet, ska man räkna med hästens behov eller det antal MJ han verkligen får i fodret?
Jag hamnar nämligen en bit över hans behov eftersom mitt hö är väldigt högt i MJ?

Hoppas på svar...:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 226
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 377
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka