Innekatter: Kattgräs - varianter eller tips?

mackan

Trådstartare
Ni som har innekatter: hur löser ni deras behov av att tugga/äta på gräs för magen?
det kattgräs man köper i djuraffärerna och odlar upp tycker jag är kasst... det möglar jättelätt om man vattnar det allra minsta för mycket, dessutom demolerar ju katterna det efter EN gång, och det vissnar och dör!
hur gör ni?
jag brukar ge mina katter ljung - de gillar fröna och man kan ha en torkad bukett i en korg. men även ljung har ju säsong och icke säsong... finns det bättre alternativ till kattgräset eller hur gör folk???
 
Sv: Innekatter: Kattgräs - varianter eller tips?

Mina köper jag ampelliljor till... När dom slaktat dom efter ett par månader åker liljorna hem till pojkvännen och återhämtar sej innan dom kommer tillbaka för ansning igen;) Funkar jättebra!
 
Sv: Innekatter: Kattgräs - varianter eller tips?

Men såna har ju jag!!! men katterna har aldrig visat intresse för dom! alls! :confused: men de är inte giftiga eller något antar jag då iallafall! kanske får placera ut dem mer strategiskt....`????? finns det andra vanliga krukväxter som är ok för dem att äta????? :bow:
 
Sv: Innekatter: Kattgräs - varianter eller tips?

kattgräs var larvigt tycker mina katter :(
Hemma snaskas det glatt på mina fredskallor, de betar av bladen låter det som men blommorna växer glatt
 
Sv: Innekatter: Kattgräs - varianter eller tips?

Ampellilja, parasollsäv och bambu är krukväxter som ska vara okej till katt.

Man kan även ta in en tuva utifrån. Kvickrot (ogräs) brukar vara speciellt populärt.

Undvik ljung, det är lite giftigt... Bra att brygga the av vid sömnbesvär, men inget man ska ge till katter... Kor som betar ljung brukar kunna bli lite vingliga, har jag hört...
 
Sv: Innekatter: Kattgräs - varianter eller tips?

mina katter tuggar på olika krukväxter som jag fått av min mamma.. som tydligen ska vara "ersättande" för gräs..
har provat kattgräs, men min hankatt bara gräver i den backen..
 
Sv: Innekatter: Kattgräs - varianter eller tips?

Min katt käkar också på mina fredskallor som numera ser ut som loppätet ogräs.... Funderar på att köpa nya växter att ha i fönstret som man kan ta fram när det kommer gäster. Pinsamt att ens fredskallor ser ut som kriget ju!
 
Sv: Innekatter: Kattgräs - varianter eller tips?

Tack för alla svar! får ställa min fredskallor och lite annat som tipsats på bättre ställen till kissarna och pröva... sen visste jag inte att ljung inte var bra - min stora vill gäääärna äta fröna, men då får jag sluta med det!
tack igen för alla tips!
 
Sv: Innekatter: Kattgräs - varianter eller tips?

"Kattgräs" ähum..:o Gissa om jag kände mig dum efter att ha inhandlat en dyr tjusig liten påse på Grodden. "Avena sativa" står det också på påsen. Ja det är väl nån finare sorts snabbväxande kattvänlig gräsart, tänkte jag...
Det var ju vanlig simpel havre som jag kan ta in hinkvis från stallet! :eek: Men den funkar och äts av mina katter om jag sår i vanlig blomkruka med jord. Man kan ju ha flera krukor på gång i olika fönster. Innan havren var det nån sorts parasollsäv och tulpanblad som provsmakades. Jag ställer ner en kruka i taget vid kattmatskålarna och byter till en "otuggad" allt eftersom.
 
Sv: Innekatter: Kattgräs - varianter eller tips?

Jepp, stämmer. Dyrt kilopris på havre... ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln lyder. Vet någon vad man ska titta efter när man köper färdigt kattgräs i butik för att få den sorten jag visar bild på här...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp