Bukefalos 28 år!

Innekissande katt

B

banjijamp

Kan någon ge mig råd?
Har två perserkatter som är syskon,en hona o en hane,3,5 år.
Honan har från hon varit liten kissat på golvet till o från. Hon e ju så söt så jag har bara svurit o torkat upp. Bajsar gör hon alltid i lådan.
Katterna får vara ute,men nu har hon oxå börjat kissa på utetrappan.
Har försökt få henne att sluta med hjälp av fyspray,vitpeppar,aluminiumfolie,citron som jag lagt där hon kissat.
Har även lämnat iväg hanen för att se om det hjälpte,men icke sa nicke. Har varit i kontakt med veterinärer som som tipsade om sådant där hormon att sätta i stickkontakten,men det hjälpte inte heller. Jag tror att hon helt enkelt tror att alla golvytor (även tomma plastbaljor förresten) kan användas som en enda stor toalett.
Sambon avskyr henne. Båda katterna är kastrerade. Har nu tänkt skaffa hund men då kan vi inte ha kvar henne.Tror ni någon kan tänka sig ta hand om en sådan kissande katt eller måste jag avliva??
Hjälp mig med råd!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Innekissande katt

Nej,jag tror inte att någon förnuftig människa vill ha en vuxen katt som inte är rumsren.Tyvärr....Men du skrev att du testat lämna bort hanen för att se om honan blev bättre men du kanske skulle testa lämna bort honan istället och se om hon sköter sig bättre hemma hos någon annan.Eftersom ni fått tips av en veterinär så antar jag att hon är undersökt och konstaterad fysiskt frisk. Ni kanske skall testa ha henne i bara ett rum och försöka toapassa henne som man gör med små kattungar-att då och då lyfta henne i lådan och ta tag i hennes ena framtass och gör grävrörelser i sanden.....Eller att ha flera olika lådor litet varstans i lägenheten som ni successivt flyttar närmare varandra för att sedan ta bort några? Nä,i ärlighetens namn så har jag inga vettiga tips men önskar att jag hade det för det är om något-enligt mig-vansinnesframkallande:Katter som inte är rumsrena. Helt enkelt för att man känner sig så maktlös. Och att det luktar så in i bengen illa om kattkiss.....
Det du kunde testa är olika lådor med olika sorters kattsand. En granntant till mig har tre katter och två vill bara ha sand av viss sort medan den tredje skall ha egen sort. Sen är det något med att några kan gå på kolfilterlåda,någon vägrar.....Ja,jag vet inte hur tanten orkat ta reda på allt detta men det kanske är en gemensam nämnare just katter och tanter har-båda arterna är häpnadsväckande......På gott och ont.
Men jag hoppas så klart att det ordnar sig för din katt och om det gör det så kan du väl skriva in här hur det löste sig.Tror du att det skulle fungera om hon fick bo någonstans där hon fick gå ut i det fria och uträtta sina behov?
 
Sv: Innekissande katt

Jag tror väl heller inte att någon vill ha en icke riktigt rumsren katt,men tänkte att kanske så... Har inte provat att lämna iväg henne, jag känner nog ingen som skulle vilja försöka så som hon är.Ja o fysiskt frisk är hon. Har flera kattlådor i huset,bor i villa så det finns en låda uppe o två nere.Många olika kattsand har jag provat det går bra till en början sen är hon på golvet igen.Men vad är kolfilter,har jag inte provat. Det konstiga är att hon kan sätta sig precis bredvid lådan även om det är ren sand där, men även i badkaret eller vid brunnen i tvättstugan.
Ute får hon ju som sagt var vara,men har sista tiden börjat kissa på trappan in till huset.Förut kissade hon nog ute tror jag. Får försöka med stänga in henne i ett rum o se om hon går i lådan då.
Kollade på länken om kissande katter,verkade mest vara tips om katten börjat kissa inte om den typ alltid gjort det.
 
Sv: Innekissande katt

Hon började kissa redan som kattunge på golven, då hade han inte börjat tycka illa om henne.
 
Sv: Innekissande katt

Jag tycker att det låter som om katten aldrig fått lära sig att det är fel att kissa inne, eftersom du inte gjort någonting åt det. Testa ovanstående tips.
 
Sv: Innekissande katt

*lånar tråd och knapp*

Min "utekatt" bajsar inne.
Hon kissar alltid i sin låda, men jag blir GALEN på hennes bajsande. Oftast bajsar hon bakom soffan i det rummet vi har lådan (som alltid hålls ren).
Men det ligger också ganska ofta i badkaret.

Detta har resulterat i att vi inte vill ha henne inne alls. Vi har småbarn vill vi inte ha dom fulla av kattbajs...

Någon som har något svar på varför hon gör så?
 
Sv: Innekissande katt

Jag tycker att det låter som om katten aldrig fått lära sig att det är fel att kissa inne, eftersom du inte gjort någonting åt det. Testa ovanstående tips.

Vaddå inte gjort någonting åt det?? Läs första tråden.
 
Sv: Innekissande katt

"Hon e ju så söt så jag har bara svurit o torkat upp." läste jag som att ni inte gjorde så mycket när hon var mindre.
Hon är inte stressad över något?
 
Sv: Innekissande katt

Var hon rumsren hos uppfödaren? Hur är det med hennes syskon, vet du om det har varit problem med deras rumsrenhet? Kanske det kan röra sig om någon missbildning så att hon inte kan hålla sig.
 
Sv: Innekissande katt

Vaddå inte gjort någonting åt det?? Läs första tråden.

Den tråden ger tyvärr ingen som helst informatiom om huruvida katten blivit ordentligt rumsrenhetstränad eller inte. Även jag tycker det låter som att hon helt enkelt aldrig blivit rumsrenhetstränad.
 
Sv: Innekissande katt

Jag lider me dig, jag har samma problem själv med en birma som är 10 mån, hon bajsar i kattlådan och pinkar i sängar... Jag är lite uppgiven för jag har också provat allt jag kan komma på,hon har hållt på sedan hon va liten. Jag vill ju inte göra mig av med henne... Så är det nån med andra tips så tar jag gärna emot..
 
Sv: Innekissande katt

*lånar tråd och knapp*

Min "utekatt" bajsar inne.
Hon kissar alltid i sin låda, men jag blir GALEN på hennes bajsande. Oftast bajsar hon bakom soffan i det rummet vi har lådan (som alltid hålls ren).
Men det ligger också ganska ofta i badkaret.

Detta har resulterat i att vi inte vill ha henne inne alls. Vi har småbarn vill vi inte ha dom fulla av kattbajs...

Någon som har något svar på varför hon gör så?

Har du någon annan katt i huset? När vi hade 3 katter så fick vi lov att ha 2 lådor, annars gick det inte. Men oftast är det ju nått dom vill klaga på när dom gör så, för dom vet ju att dom gör fel.
Förut när vi åkte bort lite längre tid (2 dar), så låg det bajshögar i varenda hörn när man kom hem, blev tokig, men jag tog det som ett hot att vi inte ska vara borta så länge. Katter är så krångliga.
 
Sv: Innekissande katt

Jag lider me dig, jag har samma problem själv med en birma som är 10 mån, hon bajsar i kattlådan och pinkar i sängar... Jag är lite uppgiven för jag har också provat allt jag kan komma på,hon har hållt på sedan hon va liten. Jag vill ju inte göra mig av med henne... Så är det nån med andra tips så tar jag gärna emot..

Det där känner man igen! Väldigt jobbigt! Vet inte vad min hona hade för sig när hon var mindre, men jag kunde vakna mitt i natten av att det stänkte nått på ryggen och ansiktet och när jag vaknat till så märker jag att hon kissat på mig när jag sov, vet itne om hon "kissade på sig" eller vad hon gjorde. Hon höll på så ett bra tag men tillslut kastrerade vi henne och då upphörde det, kanske skulle va ett tips om ni inte redan gjort det?
Jobbigt om ni ska avla på henne och hon har dom här kissproblemen, men du kan kanske pröva att ge katt p-piller? Det gjorde vi åt min andra kissade hona som vi ville ha kull på senare, och då upphörde kissandet direkt!
 
Sv: Innekissande katt

Tack för tipset,ja vi har ju tänkt att avla på henne, men vi kanske får tänka om lite............ men prova p-piller kanske går att testa också.
 
Sv: Innekissande katt

hej hade samma problem som du ,löste det med att sätta ihop ett kompostgaller ,4 st nät man sätter ihop som en låda.den blir 90*90*90 cm i fyrkant,inredde detta med 1 st kattlåda ,mat o vatten ,resten som ett liggunderlag för henne att ligga på / en skiva ovanpå som tak ,fick fixa till den så den satt bra.hon fick vara där i 3-4 nätter ,på dagarna satt hon inte där,detta är 4-5 år sedan och hon sköter sig exemplariskt efter det,kanske låter lite elakt ,men 3-4 nätter fick hon stå ut ,för det fick hon 2 st kärleksfulla föräldrar + ett liv ,för detta var en panik grej jag provade när min sambo verkigen hade fått nog efter flera år,en normal katt kissar ju inte där den ska ligga,hoppas detta är något för dig att prova och att det lööser sig
 
Sv: Innekissande katt

hej hade samma problem som du ,löste det med att sätta ihop ett kompostgaller ,4 st nät man sätter ihop som en låda.den blir 90*90*90 cm i fyrkant,inredde detta med 1 st kattlåda ,mat o vatten ,resten som ett liggunderlag för henne att ligga på / en skiva ovanpå som tak ,fick fixa till den så den satt bra.hon fick vara där i 3-4 nätter ,på dagarna satt hon inte där,detta är 4-5 år sedan och hon sköter sig exemplariskt efter det,kanske låter lite elakt ,men 3-4 nätter fick hon stå ut ,för det fick hon 2 st kärleksfulla föräldrar + ett liv ,för detta var en panik grej jag provade när min sambo verkigen hade fått nog efter flera år,en normal katt kissar ju inte där den ska ligga,hoppas detta är något för dig att prova och att det lööser sig

Detta va ett super bra tips för mig, det hade jag verkligen inte kommit på själv, ska köpa redan imorgon och testa... Just nu svämmar min tvättstuga över av pissiga täcken och madrasser, det är ett heltidsjobb me allt detta. Tack så himla mycke...
 
Sv: Innekissande katt

Detta va ett super bra tips för mig, det hade jag verkligen inte kommit på själv, ska köpa redan imorgon och testa... Just nu svämmar min tvättstuga över av pissiga täcken och madrasser, det är ett heltidsjobb me allt detta. Tack så himla mycke...

Du får berätta hur det går sen! Om det funkar. Hoppas det!:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 401
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Hejsan alla glada katt/djur människor! Jag söker lite råd och tips! Har en norsk skogkatts hona på 5 år och en korsnings hane runt...
2
Svar
29
· Visningar
11 260
Senast: MonteRose
·
Övr. Katt Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag tog hem en katt nån månad innan jul för jag tyckte min andra katt behövde lite sällskap...
Svar
16
· Visningar
4 103
Senast: dee79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp